Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: ?? MYNDIGHET ??

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    ?? MYNDIGHET ??

    Något som förvånar mig är ju att så fort en tjänsteman gör något dumt, så skylls det bara på myndigheten. Det betyder ju att tjänstemannen kan göra vilken tavla som helst i skydd av myndighetens namn. Beslut fattas ju alltid av viss person. Då borde ju personen kunna ställas till svars för något som är helkorkat likväl som att en viss person skall kunna få beröm.
    Här har vi ju lite av problematiken då det gäller trafikinspektörens godtycke vid utfärdande AV KÖRKORT. Han kan krypa i skydd av att han är del av myndighet.

  2. #2
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Olle
    Är inte detta vi diskuterat i en annan tråd, fast nu med ny infallsvinkel från din sida.
    Självfallet skall ju denna myndighetsperson representera myndigheten och agera i myndighetens namn?

    Är det verkligen så svårt att rätta in sig i ledet och acceptera att myndighetspersoner äger rätten att fatta beslut mot vår egen(kära) uppfattning?

    Tror du verkligen att tex en trafikinspektör i rent djävulskap underkänner en elev som utför allt klanderfritt enligt gängse normer bara för att han/hon vid något tillfälle är sur eller har en dålig dag?
    Vi måste väl ändå någonstans tro att eleven i ett sådant fall har haft sådana brister i framförandet av fordonet att det inte räcker för godkänt?
    Eller räcker det med att eleven anser sig veta bättre?
    Vem skall då göra den bedömningen?

    Tilläggas bör också kanske att ned tanke på hur en del som faktiskt blivit godkända och fått körkort kanske inte birde blivit det med tanke på hur de framför sina fordon?
    Vem skall då överklaga dessa fall, där körkort bör återkallas?



    Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

  3. #3
    Tjänstemannanansvaret ( om det nu är tillämpligt på trafikinsp) är avskaffat i Sverige.
    Tacka Olof P för detta som ville få en möjlighet att låta sina hejdukar husera friare och ffa straff-friare i Sverige..
    Detta minskade medborgarnas möjligheter att få rätt mot inkompetenta myndighetspersoner, vilket var avsikten..
    Dagens samtl politiker har, efter vad jag förstått, ingen som helst tanke på att återinföra tjänstemannanansvaret.
    Alla partier ser det för dem positiva i dagens förhållande..

    Det kan kanske även vara på sin plats att upprepa vad "min" trafikinsp sade när vi diskuterade min (bil)uppkörning nån gång på 60-talet..( det gick bra och jag fick kortet efter nästan två veckor, innan man hade det i handen var det "körförbud")
    "Ta det nu förskitigt, kortet är bara ett bevis på att du vid ett enda tillfälle körde tämligen korrekt och följde reglerna"
    Han påpekade också "att efter ett år tycker du att nu kan du det här, det gör du inte. Det tar längre tid än så.."

    En förnuftig man..

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Olle
    Är inte detta vi diskuterat i en annan tråd, fast nu med ny infallsvinkel från din sida.
    Självfallet skall ju denna myndighetsperson representera myndigheten och agera i myndighetens namn?

    Är det verkligen så svårt att rätta in sig i ledet och acceptera att myndighetspersoner äger rätten att fatta beslut mot vår egen(kära) uppfattning?

    Tror du verkligen att tex en trafikinspektör i rent djävulskap underkänner en elev som utför allt klanderfritt enligt gängse normer bara för att han/hon vid något tillfälle är sur eller har en dålig dag?
    Vi måste väl ändå någonstans tro att eleven i ett sådant fall har haft sådana brister i framförandet av fordonet att det inte räcker för godkänt?
    Eller räcker det med att eleven anser sig veta bättre?
    Vem skall då göra den bedömningen?

    Tilläggas bör också kanske att ned tanke på hur en del som faktiskt blivit godkända och fått körkort kanske inte birde blivit det med tanke på hur de framför sina fordon?
    Vem skall då överklaga dessa fall, där körkort bör återkal



    Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…
    OK. Men då kommer vi till frågan varför det skall vara så jäkla svårt att få ett snabbt beslut exvis om det ligger kvarblivet grus på asfalten. Verkar ju då som om ingen vill ta på sig ansvaret att sköta det hela snabbt. Är det sk. byråkrati som gör att man vill gömma sig bakom för att slippa från ansvar?? En tjänsteman kan väl inte ta ansvar eller.............??
    Kan ju bli helt idiotiska resultat av detta. Ta exvis antalet vargar i Sverige. Det skulle ju få finnas 200-250 stycken i vårt land, men det antalet finns det ju nu enbart i Värmland. Så blir det då " tjänstemän " inte vill ta ett beslut förrän det hela gått över styr.

  5. #5
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Finns säkert en ett mått av individualism i frågan, men säkert också byråkrati som drar ut på beslut.
    Beslutet kan ju ha fattats,tex att en väg per omgående måste rensas från grus, sedan skall den malas i byråkratin?


    Så kan det gå…

  6. #6
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Det är ju en rätt bred skala mellan att kugga nån på jävelskap och att bedömningen(magkänslan) angående hastighet och placering t ex väger för eller mot.

    Träffar man på ett sånt stolpskott som jag hade som börjar med att ge en utskällning innan man ens hunnit säga hej så påverkar det förtroendet rätt rejält gör resten av uppkörningen. Inte okej.

    /Freddo

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Träffar man på ett sånt stolpskott som jag hade som börjar med att ge en utskällning innan man ens hunnit säga hej så påverkar det förtroendet rätt rejält gör resten av uppkörningen. Inte okej.
    Just en sån typ körde jag upp för på tidigt 60-tal. Röt och pratade högt som en furir med ambition att bli general och i princip alla kände sig idiotförklarade av honom. Han bara var sådan, inte ens på fritid kunde han uppträda normalt utan var jävvligt stöddig. Han klarade sig kvar i det yrke han hade till pensionen, men skulle gruvligen misslyckats i allt som kräver ett bra bemötande.

    Han har väl gudskelov gått i pension så den slipper ni i alla fall.
    Ove

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Tjänstemannanansvaret ( om det nu är tillämpligt på trafikinsp) är avskaffat i Sverige.
    Tacka Olof P för detta som ville få en möjlighet att låta sina hejdukar husera friare och ffa straff-friare i Sverige..
    Detta minskade medborgarnas möjligheter att få rätt mot inkompetenta myndighetspersoner, vilket var avsikten..
    Dagens samtl politiker har, efter vad jag förstått, ingen som helst tanke på att återinföra tjänstemannanansvaret.
    Alla partier ser det för dem positiva i dagens förhållande..

    Det kan kanske även vara på sin plats att upprepa vad "min" trafikinsp sade när vi diskuterade min (bil)uppkörning nån gång på 60-talet..( det gick bra och jag fick kortet efter nästan två veckor, innan man hade det i handen var det "körförbud")
    "Ta det nu förskitigt, kortet är bara ett bevis på att du vid ett enda tillfälle körde tämligen korrekt och följde reglerna"
    Han påpekade också "att efter ett år tycker du att nu kan du det här, det gör du inte. Det tar längre tid än så.."

    En förnuftig man..
    Hört talas om tjänstefel? Sen är det ju frågan om en bedömning som en trafikinspektör gör och som en provaspirant anser felaktig verkligen är felaktig. Tror att 99 % av dom som kuggar och skyller på felbedömning borde rannsaka sig själv....
    Gemene svensk tror att en "tjänsteman" är allsmäktig som beslutar enligt eget gottfinnande i allt från att sopa undan grus till att mörda vargar. Men så är det inte, varje litet beslut grundas på en helt offantlig lagstiftning som måste följas och som beslutas av våra folkvalda.
    Senast redigerat av RobbeS den 2014-07-08 klockan 22:30.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Hört talas om tjänstefel? a.
    Finns ens "tjänstefel" kvar i lagen???

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Finns ens "tjänstefel" kvar i lagen???
    Jepp, det infördes för tjänstemän i den offentliga sektorn. Detta för att överföra ansvaret från politiker och generaldirektörer (oftast före detta politiker) eller andra myndighetschefer till enskilda tjänstemän. Så nu måste en tjänsteman under personligt ansvar fatta beslut i enlighet med regelverket som politiker och myndighetschefer beslutat om samtidigt som budget måste hållas. Tas beslut enligt regelverket men budget överskrids får tjänstemannen ta skit för detta också även om åtgärden inte kan genomföras till lägre kostnad. Politiker och myndighetschefer går dock fria.
    Jag är helt övertygad om att en tjänsteman på trafikverket skulle skicka ut en gubbe med kvast och sopa bort grus så fort någon ringer om han fick fria händer. Tyvärr kostar det pengar och det vill inte politiker och generaldirektörer att det gör.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 23:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •