Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 71

Ämne: Byta trafikinspektör?

  1. #21
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag bytte faktiskt och det gick bra. Den jag hade först var en dryg jävel som skulle ha mig att köra så långsamt som en pensionär med gåstol, ungefär 2-3 km/tim om inte långsammare t o m. Vi hade inte övat på att köra sååå långsamt i trafikskolan. Ja det gick som det gick, kuggad den gången. Min lärare tog ett snack med karln som sa att jag inte är mogen för mc-kort.

    Besviken for jag hem, tog ut mina blomkrukor och satte ut med 3 m mellanrum på tomten och började öva krypkörning modell superlångsamt nästintill stillastående. Samtidigt ringde jag Vägverket och förklarade att jag vill ha en annan inspektör. De replikerade med att då kanske jag blir kuggad igen. Knappast, det kan bara bli bättre nästa gång svarade jag.

    Efter semestertid och div ledigheter både i trafikskolan och på Vägverket var det dags. Jag hade fått en annan inspektör, kände direkt ett lugn från den killen. Han hade nån förmåga att plocka bort nervositeten så när jag kröp runt på banan gick det superlångsamt, inte en fot ner och därefter var det bromsprov och trafik. När vi kom tillbaka efter grillningen sa han att det var ju skönt med lite flås så här på morgonen.

    Jag hade visst torkat av honom på gruset… Med landsvägsdäck och sporthoj, om nu en Suzuki GSX kan kallas det.

    Visst kan du byta inspektör, känner du att personkemin inte funkar så byter du. Under tiden fram tills det är dags för uppkörning så öva på massor. Och de vill se att man vrider på skallen så vrid på lite överdrivet så han bakom ser att du tittar ordentligt i trafiken.

    Lycka till, det kommer gå bra ska du se.

    PS, får tillägga att innan hade jag haft samma inspektör när jag tog C-kortet och då var han hur human som helst. De sa att han kan vara labil, ena dagen kugga folk på löpande band och andra dar delar han ut körkort.
    Senast redigerat av Nina den 2014-06-29 klockan 10:33.

  2. #22
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Jag har jobbat i Gävle och det är inte så krångligt. En del enkelriktat och så och en del folk centralt. Men jag tänker att mycket folk är bra. Då har man ju en ursäkt att köra riktigt sakta. Även inspektörer har ett schema att passa.

    /Freddo

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Vill inte vara negativ men jag tror nog att de flesta inspektörer är korrekta, det handlar ju trots allt om myndighetsutövning = går det inge bra med körningen så måste dom kugga...

    En inspektör som släpper igenom någon som inte kan hantera en hoj kan inte heller må speciellt bra när personen kör av vägen i 120 blås...

    På´t igen bara!!

  4. #24
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Vill inte vara negativ men jag tror nog att de flesta inspektörer är korrekta, det handlar ju trots allt om myndighetsutövning = går det inge bra med körningen så måste dom kugga...
    !!
    Helt OT men jag körde upp inför Sveriges första kvinnliga bilinspektör. (Uppsala 60-talet)
    Likt de flesta andra hon prövade - blev underkänd...
    Hon var stenhård, INGA misstag av något slag tillåtna, hon måste tydligen visa att fruntimmer kunde det här också....
    Nästa gång gick bättre...

  5. #25
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Vill inte vara negativ men jag tror nog att de flesta inspektörer är korrekta, det handlar ju trots allt om myndighetsutövning = går det inge bra med körningen så måste dom kugga...

    En inspektör som släpper igenom någon som inte kan hantera en hoj kan inte heller må speciellt bra när personen kör av vägen i 120 blås...

    På´t igen bara!!
    Inte för att vara negativ men jag köper inte det där, gången innan var jag som en
    "Gud" i staden och nu en fara för mig själv och alla andra. Och det var 4 veckorna mellan gångerna plus körlektion.

    Nej jag känner mig grymt missbedömd, så ni kan ju tänka känslan om jag får se den där Bmw glida upp igen.
    Senast redigerat av fishbone den 2014-06-29 klockan 23:20.

  6. #26
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Inte jag heller. Till och med körskoleläraren konstaterade att inspektören inte hade en särskilt bra dag. Då börjar man ju undra hur rättssäkert det är.

    /Freddo

    Edit: hade glömt ett "inte"
    Senast redigerat av TheCrow den 2014-06-30 klockan 12:25.

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av fishbone Visa inlägg
    Inte för att vara negativ men jag köper inte det där, gången innan var jag som en
    "Gud" i staden och nu en fara för mig själv och alla andra. Och det var 4 veckorna mellan gångerna plus körlektion.

    Nej jag känner mig grymt missbedömd, så ni kan ju tänka känslan om jag får se den där Bmw glida upp igen.
    Tänk så här. Inspektören liksom en fotbollsdomare dömer förhoppningsvis det dom ser.
    Likväl alla sporter som är beroende på vad bedömare tycker. Det är tyvärr bara att acceptera. Ta exvis simhoppning eller hästdressyr.
    Kanske det skulle vara två inspektörer i stället vid uppkörning.

  8. #28
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Tänk så här. Inspektören liksom en fotbollsdomare dömer förhoppningsvis det dom ser.
    Likväl alla sporter som är beroende på vad bedömare tycker. Det är tyvärr bara att acceptera. Ta exvis simhoppning eller hästdressyr.
    Kanske det skulle vara två inspektörer i stället vid uppkörning.
    I såna fall vill jag citera Peter Forsberg när Moda förlorade sm-finalen mot Malmö.
    "han är så jävla kass så jag skulle dra på honom en smäll!. De e sant de!"
    Senast redigerat av fishbone den 2014-06-30 klockan 09:38.

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Citat Ursprungligen postat av fishbone Visa inlägg
    Inte för att vara negativ men jag köper inte det där, gången innan var jag som en
    "Gud" i staden och nu en fara för mig själv och alla andra. Och det var 4 veckorna mellan gångerna plus körlektion.

    Nej jag känner mig grymt missbedömd, så ni kan ju tänka känslan om jag får se den där Bmw glida upp igen.
    Då är vi negativa igen !
    Hur kan du som novis bedöma hur bra du kör?
    Bara för att det känns bra innebär inte att det är bra....

    Jag tror nog att du är bra på och köra hoj, men det kanske fanns något som en inspektör inte kan släppa, något som gör att du är farlig för dig själv eller mot allmänheten. Hybris kanske?

    Nä, distansera dig från dig själv och fundera på vad du inte gjorde enligt "reglementet" och gör om gör rätt!

  10. #30
    Jag vill inte gnälla för mycket, men tyvärr, världen ÄR inte rättvis.
    SÅ enkelt är det.
    Shit happens...

    Jag blev för många år sen påkörd av en mopedist i ett villaområde, han såg mig inte då han tittade bakåt mot sin efterkommande kompis. Han körde (vinglade..) dessutom på fel sida av gatan (smal) jag kom dessutom från höger.
    Jag stod i kollisionögonblicket stilla...

    Kanonläge inför F-bolagets utredning?
    Inte alls..
    Enlit ett "vittne", som fö krattade löv på tomten med ryggen mot gatan, så hade jag med kraft brakat in i en långsamt körande mopedist...
    Vem som var skyldig och fick betala allt, gissa..
    Kostade ett antal förlorade år i bonus+ självrisker.

    Ibland är det bara att acceptera tingens ordning, skita i allt och gå vidare med nya tag..
    Gör du det också..

Liknande ämnen

  1. Byta bromsvätska
    Av biker i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-05-05, 22:49
  2. Dags att byta hoj.
    Av Hansdidde i forum Touring
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-04-15, 11:20
  3. Byta motorpackningar
    Av Modoit i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-10, 09:58
  4. Byta bromsvätskebehållare....
    Av Cubalibre i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-03-22, 00:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •