Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 32

Ämne: Trög växlad Honda vf750f -84

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80

    Trög växlad Honda vf750f -84

    Vid kall motor så är ettan trög att få i och hoppar ur ibland.
    Och ibland går det inte att växla ner från 3an etc.
    När man växlar från 4an till 5an så kan den hamna i mellan läge (friläge)
    Men dock inte så att friläges lampan lyser.
    Kör på Sbk racing 10w-50, ny olja och filter sen 100mil.
    Hojen har stått i 10år, innan jag tog hand om den. Har bytt olja 2ggr.

  2. #2
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Tjänare!
    Två kontrollfrågor:

    Hur långt har den gått?

    Har du haft nere lamellerna och sett över dom?

    Bonusfråga:
    Känner du att hojen frikopplad som den skall?




    Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

  3. #3
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Trög växlad? Hur då? Trögväxlad vet jag vad det är, skriv inte isär ord tack!
    Du har bara ett friläge som gör att lampan lyser. Har lite av samma fel på min gamla honda cb 650 men mina växlar hoppar inte ur i alla fall
    Själv så trycker jag inte till ordentligt då jag ska växla till femman och då blir det ett friläge där.




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Tjänare!
    Två kontrollfrågor:

    Hur långt har den gått?

    Har du haft nere lamellerna och sett över dom?

    Bonusfråga:
    Känner du att hojen frikopplad som den skall?




    Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…
    Tjäna. Den har gått 7800mil , går hur fint som helst i motorn ,
    Hojen har som sagt stått i 10år hos förra ägaren, har inte kollat lamellerna, får ta o göra det när det blir snö ute
    Vet att jag skulle behöva lufta kopplingen. Nippeln tätar inte riktigt fast jag bytt till ny.
    Ibland när den stått några dagar så får man pumpa kopplingen en stund sen är det bra igen.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Trög växlad? Hur då? Trögväxlad vet jag vad det är, skriv inte isär ord tack!
    Du har bara ett friläge som gör att lampan lyser. Har lite av samma fel på min gamla honda cb 650 men mina växlar hoppar inte ur i alla fall
    Själv så trycker jag inte till ordentligt då jag ska växla till femman och då blir det ett friläge där.




    Varför inte då då? Japp jag vet att det endast finns ett friläge på hojen.. Mitt sätt att förklara problemet.
    Precis samma på min hoj, trycker jag inte till ordentligt från 4an till 5an så hamnar den i friläge. Inte så spännande när man drar på.
    Den greppar bra annars i lamellerna.

  6. #6
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    7800 på en Honda är ju inga problem i princip men allt hänger på hur den tidigare framförts.
    Om det blir ett slitage i tänderna som greppar kugghjulen i lådan så kan dom hoppa ur och kröka dom "gafflar" som flyttar dreven fram och tillbaka mellan de olika växlarna.
    Detta brukar isf visa sig i form av att den "kuggar över" när man lägger på belastining, samt att det kan vara orsaken till att det är svårt att vi i eller ur vissa växlar eftersom gaffeln inte kan flytta drevet till korrekt position.
    Är inte bekant med just VF modellens konstruktion när det gäller att komma åt växellådan, men på CB är det då tvunget att klyva motorn för att komma åt och byta de gafflar och kuggar som är slitna eller skeva.

    Nu brukar ju en hoj som stått i så många år sätta sig ganska duktigt i kopplingen och jag kan föreställa mig att det kanske inte släpper riktigt helt i distansbelägg och lameller så kanske skall du kolla hur det ser ut innan du river hela rasket.

  7. #7
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av armoton Visa inlägg
    Tjäna. Den har gått 7800mil , går hur fint som helst i motorn ,
    Hojen har som sagt stått i 10år hos förra ägaren, har inte kollat lamellerna, får ta o göra det när det blir snö ute
    Vet att jag skulle behöva lufta kopplingen. Nippeln tätar inte riktigt fast jag bytt till ny.
    Ibland när den stått några dagar så får man pumpa kopplingen en stund sen är det bra igen.
    Där har du med stor sannolikhet ditt problem,

  8. #8
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Håller med Cy2


    Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    7800 på en Honda är ju inga problem i princip men allt hänger på hur den tidigare framförts.
    Om det blir ett slitage i tänderna som greppar kugghjulen i lådan så kan dom hoppa ur och kröka dom "gafflar" som flyttar dreven fram och tillbaka mellan de olika växlarna.
    Detta brukar isf visa sig i form av att den "kuggar över" när man lägger på belastining, samt att det kan vara orsaken till att det är svårt att vi i eller ur vissa växlar eftersom gaffeln inte kan flytta drevet till korrekt position.
    Är inte bekant med just VF modellens konstruktion när det gäller att komma åt växellådan, men på CB är det då tvunget att klyva motorn för att komma åt och byta de gafflar och kuggar som är slitna eller skeva.

    Nu brukar ju en hoj som stått i så många år sätta sig ganska duktigt i kopplingen och jag kan föreställa mig att det kanske inte släpper riktigt helt i distansbelägg och lameller så kanske skall du kolla hur det ser ut innan du river hela rasket.
    Tack, hojen går ju annars hur bra som helst, jag ska kolla över lamellerna när säsongen är över verkar inte vara så svårt eller dyrt att byta dessa lameller för den delen. Bara tiden som fattas tack igen för tipsen.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80
    Har nu haft ur lamellerna, dom såg bra ut, däremot såg kopplingskorgen ut så här. Är det något man kan fixa eller måste korgen bytas ut ? Vad är orsaken till att det blivit så här ?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Liknande ämnen

  1. olika längder på gafflarna Honda vf750f -84
    Av armoton i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-12-30, 17:59
  2. Bromsskiva bak blir varmt, Honda vf750f -84
    Av armoton i forum Mekhörnan
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2014-06-20, 16:07
  3. Honda vf750f -84 startar inte längre
    Av armoton i forum Veteran
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-05-20, 21:22
  4. Bredare bakdäck till vf750f -84?
    Av armoton i forum Veteran
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-05-06, 06:12
  5. Trög gaswire!
    Av tobias1 i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-26, 10:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •