Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 36

Ämne: Däckomläggning.

  1. #11
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Nja, jag bara grunnar på hur mc-däcket blir vid för högt tryck. Som ett bildäck som då slits mycket på mitten?
    Ja inte bra med för högt lufttryck.Jag kör med det som står i boken,2.5 fram 2,9 bak och problemet är ju när dom blir varma så ligger dom ibland på 2,9 fram och 3,2 bak.(har mätare i hojen) Frågan är ju om man ska hålla lite lägre tryck så dom håller rätt vid varma.

  2. #12
    Jåke
    Gäst
    Sänk trycket då, så går de troligen lite svalare också. Själv kör jag aldrig så mycket i däcken utan ligger oftast på 2,3-2,4/2,5-2,7 kallt vid gatkörning och jag har inga problem att få bakdäcken räcka 6-700 mil trots över 160 hkr... Nej, jag använder inte däck typ Pilot Road.

  3. #13
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Sänk trycket då, så går de troligen lite svalare också. Själv kör jag aldrig så mycket i däcken utan ligger oftast på 2,3-2,4/2,5-2,7 kallt vid gatkörning och jag har inga problem att få bakdäcken räcka 6-700 mil trots över 160 hkr... Nej, jag använder inte däck typ Pilot Road.
    Lär ju knappast gå svalare med mindre luft.Men kan ju exprimentera lite för skojsskull

  4. #14
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Kungligt garage du har Pentti!!


    Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…
    Tänkte jag också.

    via Tapatalk
    /Erik

  5. #15
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Lär ju knappast gå svalare med mindre luft.Men kan ju exprimentera lite för skojsskull
    Varför inte det?

    Mindre luft = mer gummi i backen = större anläggning = större avledning av värme.

    Det kan också vara så att mer luft belastar stommen hårdare = den blir varmare.

    Allt detta inom tryckmarginalerna på givet däck såklart, du kan få motsatt effekt med på tok för lite/för mycket. Varierar också beroende på däck och tillverkare såklart.

    Uppenbarligen får jag ut mer mil på mina sportdäck än du gör också...

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2014-06-23 klockan 06:43.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Mindre luft = mer gummi i backen = större anläggning = större avledning av värme.
    Hur mycket värme avleds till marken? Hamnar inte det mesta i luften?


    Det kan också vara så att mer luft belastar stommen hårdare = den blir varmare.
    Eller så ger lägre tryck mer rörelse i däcket, vilket i sig ger värme.

  7. #17
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Är väl skillnad på fordon kanske, tradar däck går alltid varma med för lågt tryck.Angående milen bryr jag mig ej.Byta däck en gång per säsong räknar jag med


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Varför inte det?
    Mindre luft = mer gummi i backen = större anläggning = större avledning av värme.
    Det kan också vara så att mer luft belastar stommen hårdare = den blir varmare.
    Stämmer nog inte med vad jag lärt mig. Lågt lufttryck gör att materalet i däcket rör sig mer och det alstras mera värme. Ju "sportigare" däck ju mjukare blandning och varmare däck.

    Gummiblandningar är olika lata = tar upp energi men ger lite ifrån sig för att inte studsa och ha sig på vägbanan och därav värmen som sedan kyls av i luften. När man kollar racing efter ett regn när alla har regndäck på på upptorkande bana söker förarna vattenpölar för att fukta däcken och få en bättre kylning i luften.

    Hårt pumpade däck rör sig mindre i stommen + lägger i mindre slitbana och borde därmed gå kallare.
    Ove

  9. #19
    Jåke
    Gäst
    Jag orkar inte diskutera vad folk tror och ta hänsyn till alla varianter. Detta är vad mc-killarna på Michelin säger och vad som funkat med deras däck och även Dunlop och Metzeler under vissa förhållanden. Vet ni bättre själva, så är det helt OK. Dock tycker jag ni ska skilja på material i däcket "gummi" och stomme i den diskussionen och ta hänsyn till att det finns ett intervall där vissa egenskaper framträder. Utanför detta vänder effekterna gärna.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2014-06-23 klockan 17:47.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Om vi bortser ifrån att man är nybörjare från början-Tycker du att det är värt jobbet att fixa det själv ? Man får ju lite kunskap på köpet oxå.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •