Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 36

Ämne: Däckomläggning.

  1. #21
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Man behöver väl inte tro när det säger sig själv att en stomme som rör sig går varm.

  2. #22
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Om vi bortser ifrån att man är nybörjare från början-Tycker du att det är värt jobbet att fixa det själv ? Man får ju lite kunskap på köpet oxå.
    Jag är inte pentti, men efter ett antal års bytande är det helt klart värt. Men då kan jag också byta ett par gånger per helg. Gör man det vartannat år skulle jag lämna bort det.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Om vi bortser ifrån att man är nybörjare från början-Tycker du att det är värt jobbet att fixa det själv ? Man får ju lite kunskap på köpet oxå.
    Det beror väl på hur bra du lyckas att förvalta dina kunskaper en längre tid trots liten vana. Gäller alltså att komma ihåg, för att inte behöva börja från början igen. Det är ju individuellt.
    Har man själv börjat kränga cykeldäck och sedan fortsatt, så brukar det gå bra. Det är värt det.

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Hur fungerar en sådan balanseringsvagga?

    Har själv en hyfsad verkstad och skulle gärna lära mig att kränga och balansera mina egna däck.

    David
    Using Tapatalk

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Krokmark Visa inlägg
    Hur fungerar en sådan balanseringsvagga?

    Har själv en hyfsad verkstad och skulle gärna lära mig att kränga och balansera mina egna däck.

    David
    Kan visa dig om du inte bor för långt bort. Jag har en hemmagjord apparat som funkar mycket bra. Biltema har en liknande. Har även en billig balanserinsapparat.
    Om man har däck med slang , så är det lite mera komplicerat, men det funkar fint om man lärt sig. I början nöp man hål i slangen då och då. Väldigt förargligt då ett nypålagt däck börjar pysa ut luften så smått. Största anledningen till problem vid däckmonteringen är nog att man inte använder monteringpastan tillräckligt flitigt. Man skall även använda den vid avmonteringen av däcket. I samband med att man trycker loss däcket från fälgen kan man applicera pastan där.
    Jag balanserar mina färdiga hjul genom att sticka in hjulaxeln i ett borrat hål i en arbetsbänk.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Kan visa dig om du inte bor för långt bort. Jag har en hemmagjord apparat som funkar mycket bra. Biltema har en liknande. Har även en billig balanserinsapparat.
    Om man har däck med slang , så är det lite mera komplicerat, men det funkar fint om man lärt sig. I början nöp man hål i slangen då och då. Väldigt förargligt då ett nypålagt däck börjar pysa ut luften så smått. Största anledningen till problem vid däckmonteringen är nog att man inte använder monteringpastan tillräckligt flitigt. Man skall även använda den vid avmonteringen av däcket. I samband med att man trycker loss däcket från fälgen kan man applicera pastan där.
    Jag balanserar mina färdiga hjul genom att sticka in hjulaxeln i ett borrat hål i en arbetsbänk.
    Jag bor utanför Växjö.
    Känns som en sak man kan spara en hel del pengar på...

    David
    Using Tapatalk

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    Själv tycker jag att däckbyte = mjölksyra och svett. Jag gör fel mao. Kolla på youtube där de kränger däck lika lätt som jag lägger in en snus! Är det jobbigt gör du fel enl expertisen.

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Hur stort problem är det att det enbart blir statisk balansering? Är det över huvudtaget någon risk att man märker av det?

  9. #29
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Helgoson Visa inlägg
    Själv tycker jag att däckbyte = mjölksyra och svett. Jag gör fel mao. Kolla på youtube där de kränger däck lika lätt som jag lägger in en snus! Är det jobbigt gör du fel enl expertisen.
    Har du någon länk ?

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av EVK Visa inlägg
    Hur stort problem är det att det enbart blir statisk balansering? Är det över huvudtaget någon risk att man märker av det?
    När hjulet balanserats statiskt i enkel vagga har det aldrig varit några problem. Man ser också direkt om däcket har hamnat ojämnt på fälgen genom att låta hjulet snurra ett par varv.
    Dom få gånger jag har fått balanserat i maskin har resultatet varit sämre, faktiskt känt skakningar var gång.
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •