Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 22

Ämne: MC-Fysik

  1. #11
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Vilken onödig hjärngympa

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Vilken onödig hjärngympa
    Det är helt frivilligt. Jag rekomenderar att du hittar någon mer passande tråd.

  3. #13
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av EVK Visa inlägg
    Det är helt frivilligt. Jag rekomenderar att du hittar någon mer passande tråd.
    Håller med

  4. #14
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Tror skillnaden är större på mina hjul, typ det dubbla. Men det beror ju på hur mycket man lägger ner förstås.

    /Freddo

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Som jag förstått det så har moderna däck en komplexare profil än äldre. Mer rundning mitt på, för att göra däcket lättstyrt och sedan planar kurvan ut för ge en större kontaktyta vid nedlägg. Det borde snarare öka skillnaden i diamter, förutsatt samma dimensioner på däcket.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Ta ett måttband eller tumstock och mät däckets diameter där det har nötts längst ut mot kanten och mät dess diameter mitt på, så kan du lätt räkna ut de olika omkretserna. 2r x 3,14 ger omkretsen.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Finns en del skitsnack i artikeln.

    tex.
    "In other words, any turning motorcycle is capable of generating a downward g-force in excess of 1.5 times the pull of gravity, while a typical passenger will maintain1g of downward force while cornering."

    och

    "Cornering causes centrifugal force to press the tires downward into the asphalt,"

    Centrufugalkraften verkar vågrätt, för både bil och motorcykel, trycket nedåt är lika stort som alltid (1g).
    Senast redigerat av Per Lindström den 2014-10-24 klockan 13:00.

  8. #18
    Jåke
    Gäst
    I U
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    Finns en del skitsnack i artikeln.

    tex.
    "In other words, any turning motorcycle is capable of generating a downward g-force in excess of 1.5 times the pull of gravity, while a typical passenger will maintain1g of downward force while cornering."

    och

    "Cornering causes centrifugal force to press the tires downward into the asphalt,"

    Centrufugalkraften verkar vågrätt, för både bil och motorcykel, trycket nedåt är lika stort som alltid (1g).
    Mycket skitsnack och en hel del som bara är halvsannning eller feluppfattat i den artikeln. Känns lite typiskt amerikansk utan att jag ens läst den...

    Centipetalkraften verkar som du säger horisontalt medan trycket rakt ner är detsamma. Vid sväng får man däremot en vektor mellan dessa snett neråt som till viss del kommer att öka marktrycket. Det är dock inte första kraften i sig som gör detta, utan alltså resultanten mellan horisontell och vertikal verkan. (triangel enligt Pythagoras sats)

    Så, det blir ett ökat marktryck som är hastighets- och radieberoende.Men inte som det står i texten.

    Tyvärr får man ju också en utåtriktad kraft i kontaktpunkten som motverkar denna ökning, så med för mycket lutning eller hög fart lägger man sig ju ändå. Jag har provat...
    Senast redigerat av Jåke den 2014-10-24 klockan 17:14.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Utan att vara vetenskapligt lagd undrar jag om inte den ökade G-kraften vid kurvtagning helt och hållet beror på ökad friktion mellan däck och vägbana.
    Om motsvarande hoj körs på blankis med vatten på är ju fortfarande den neråtriktade kraften 1 G, men kurvtagning funkar inte.
    Vet inte hur man beräknar Centipetalkraften, men den ökar väl med kvadraten på hastigheten, eller?
    Sen finns det ju en hel vetenskap bakom sätten att öka friktionen.
    En fundering då. En tung hoj har ju högre friktion beroende på sin tyngd och hastighet vid en viss kurva. Om då en lättare hoj kör med samma hastighet, vilken kan köra fortast innan den åker av? Förutsätter att vägbanan är plan?

  10. #20
    Jåke
    Gäst
    Som svar på sista frågan, det beror på. Det är bara kolla kurvhastigheten på olika raceklasser, de lättare har klassiskt sett högre fart i kurva även om däcktekniken har ändrat det här mycket senaste åren.

    Skickat från min Xperia V via Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2014-10-25 klockan 10:37.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •