Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: MC-Fysik

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107

    MC-Fysik

    Hittade den här sidan när jag letade efter lite teori.
    http://genjac.com/BoomerBiker/Two%20...%20Physics.htm

    Är det jag som fattar illa eller är det mesta som står här rent trams? Ett citat som "the inner edge of the tire is spinning at a lower RPM than the center of the tire" kanske kanske bara är otydligt, men hela biten om camber thrust känns som en missuppfattning.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av EVK Visa inlägg
    Hittade den här sidan när jag letade efter lite teori.
    http://genjac.com/BoomerBiker/Two%20...%20Physics.htm

    Är det jag som fattar illa eller är det mesta som står här rent trams? Ett citat som "the inner edge of the tire is spinning at a lower RPM than the center of the tire" kanske kanske bara är otydligt, men hela biten om camber thrust känns som en missuppfattning.
    Att innerkanten av samma däck skulle rotera med färre RPM än centrum av däcket är ju en fysisk orimlighet. Men däremot sjunker ju hastigheten något pga.däckets diameter är mindre då man kommer utåt på sidan av däcket ( närmare axeln).
    Kanske det är därför som man kan se hojarna rycka till då de går från en skarpt nerlägg till motsatta sidans nerlägg.
    Har ju en viss hastighet på däckets ena sida. Vid övergången ökar ju hastigheten pga däcket har större diameter på mitten, för att tvärt minska igen då nerlägget har skett på motsatta sidan. Hastighets minskningen funkar ju som en liten bromsning. I 250 knyck så borde det märkas?
    Senast redigerat av Olle Å den 2014-06-19 klockan 15:32.

  3. #3
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    MC-Fysik

    OlleÅ, säger du inte emot dig själv lite nu.
    Däcket rpm eller ekipagets fart måste väl rimligtvis vara samma effekt?
    Om däckets omkrets minskar i kanten av däcket, menar jag. Eller har jag fått solsting i vackra Spanien?


    Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…
    Senast redigerat av jrutgers den 2014-06-19 klockan 17:15. Anledning: eftertanke

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Jag tycker Olles resonemang verkar hålla ihop. Håller du jämn hastighet och lutar hojen, så får hjulet en minre radie och hjulet måste rullar snabbare. Utan gaspådrag leder detta till motorbroms.

    Att olika delar av däcket skulle snurra olika snabbt vid samma tidpunkt är naturligtvis omöjligt. Det är därför jag tror (hoppas) att det inte var så artikelförfattaren menade. Känner mig dock tveksam till övriga innehållet, men har för dåliga kunskaper i ämnet.

    Det är inte så svårt att svänga med en MC, men men fysiken kring det är desto svårare.

  5. #5
    Jåke
    Gäst
    Klart RPM är samma, däremot är ju inte rotationshastigheten på en bestämd punkt samma nära centrum, mitt på däcket eller vid kanten på däcket.

    Alltså, två i övrigt identiska med samma rpm på hjulen där den ena körs rakt fram och den ena svänger med nerlägg kommer den senare att färdas framåt något långsammare.

    Ganska markant dessutom och enkelt att kolla själv genom att hålla jämn gas rakt fram och sedan svänga med samma gas. Farten kommer sjunka i en lång sväng.

    Edit: Tvåa på den, EVK hann posta medan jag försökte få mobilen stava rätt...

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2014-06-19 klockan 17:26.

  6. #6
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Ja, jag är med. Däcket i sig självt snurrar ju 1-1 varv oavsett var på däcket du mäter, så igen. Gammal är äldst och jag ber OlleÅ Om ursäkt om jag varit oförskämd.

    Rättar in mig i ledet :-)


    Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Detta att däcket har mindre diameter =omkrets på sidan har effekten att man får hjälp i svängarna på så sätt att hjulet "klättrar" inåt i kurvan. En annan, mindre trevlig, effekt är att om vägbanan är spårig söker däcket högsta punkt på spåren så att man kan känna av att hjulen vandrar lite vilket kan upplevas som obehagligt. Med färska däck och smal anliggningsyta känns det knappast alls, men om dom är lite plattslitna och dessutom breda kan det vagga ganska ordentligt p.g.a att krafterna verkar längre från däckets centrum. Ingen fara dock - eftersom hojen lutar sig själv kommer den att söka sig tillbaka till upprätt läge automatiskt, var gång.
    Ove

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Funderar på om inte dagens breda sportdäck har fått en lite annorlunda profil än förr. Verkar vara lite plattare numera. Kanske för att inte skillnaden mellan centrum och sida skall vara så stor. Skillnaden i hastighet med nerlägg och rättupp är nog inte märkbart i låga hastigheter, men då det börjar rulla i kanske 250 knyck, borde det märkas.
    Om man mäter från nav centrum till däckets centrum i ena fallet och till ytterkanten i andra fallet, så är det nog bara en liten skillnad på det moderna sportdäcket. Mäter man på ett äldre, RUNDARE OCH SMALARE DÄCK ÄR SNOG SKILLNADEN STÖRRE.
    Vore intressant om någon som har ett brett sportdäck kunde mäta upp det och visa resultatet här.

  9. #9
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Vet inte hur mycket det skiljer mellan centrum och kant på mina hjul. Men hastghetsskillnaden tycker jag är fullt märkbar vid 70km/h redan.

    /Freddo

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Kan kanske vara en skillnad på 1,5 cm mellan största radien mot radien vid centrum på anliggningsytan vid fullt nedlägg? Kanske motsvarar det en kugg på bakdrevet? Inte så mycket så man borde märka av det vid aktiv körning men tillräckligt för att fysikens lagar ska fungera.
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •