Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Låsbricka till Tr1

  1. #1
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245

    Låsbricka till Tr1

    Blev tvungen att plocka ur motorn och passade på att göra en genomgång av drev mm. när den ändå stod på marken. Upptäckte att drevet till kedjan glappade pga en sliten låsbricka.
    Gick till Yamaha och beställde en ny för hela 44 kr. Efter en vecka utan att ha fått nämnda bricka gick jag tillbaka till Yamaha för att kolla om allt var ok. Då visade det sig att Yamaha har slutat sälja div reservdelar till XV1000/TR1! Så då blir min fråga: Vart hittar jag en riktigt detaljerad återförsäljare på äldre reservdelar till Yamaha? Internet är ju givet, men jag vet ju inte ens vad det jag letar efter heter. =) Det gäller brickan vid axeln, den som sitter fast med två skruv.

    For those about to rock - We salute you!

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    [QUOTE=Figurehead;94571]Blev tvungen att plocka ur motorn och passade på att göra en genomgång av drev mm. när den ändå stod på marken. Upptäckte att drevet till kedjan glappade pga en sliten låsbricka.
    Gick till Yamaha och beställde en ny för hela 44 kr. Efter en vecka utan att ha fått nämnda bricka gick jag tillbaka till Yamaha för att kolla om allt var ok. Då visade det sig att Yamaha har slutat sälja div reservdelar till XV1000/TR1! Så då blir min fråga: Vart hittar jag en riktigt detaljerad återförsäljare på äldre reservdelar till Yamaha? Internet är ju givet, men jag vet ju inte ens vad det jag letar efter heter. =) Det gäller brickan vid axeln, den som sitter fast med två skruv.

    [
    Senast redigerat av Olle Å den 2014-06-19 klockan 09:13.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Va va det du skrev Olle?

    Min lilla erfarenhet av drev och låsbrickor är att framdrevet sitter så löst så att en nying som jag tycker att det verkar vara helt fel, men min lokala MC-guru säger att det ska vara så och han är en noggrann gubbe. Viktigt att låsa bultarna ned sånt där locktitekollijox.
    Ove

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Va va det du skrev Olle?

    Min lilla erfarenhet av drev och låsbrickor är att framdrevet sitter så löst så att en nying som jag tycker att det verkar vara helt fel, men min lokala MC-guru säger att det ska vara så och han är en noggrann gubbe. Viktigt att låsa bultarna ned sånt där locktitekollijox.
    Inte jag som skrev.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    [QUOTE=Olle Å;94589]
    Citat Ursprungligen postat av Figurehead Visa inlägg
    Blev tvungen att plocka ur motorn och passade på att göra en genomgång av drev mm. när den ändå stod på marken. Upptäckte att drevet till kedjan glappade pga en sliten låsbricka.
    Gick till Yamaha och beställde en ny för hela 44 kr. Efter en vecka utan att ha fått nämnda bricka gick jag tillbaka till Yamaha för att kolla om allt var ok. Då visade det sig att Yamaha har slutat sälja div reservdelar till XV1000/TR1! Så då blir min fråga: Vart hittar jag en riktigt detaljerad återförsäljare på äldre reservdelar till Yamaha? Internet är ju givet, men jag vet ju inte ens vad det jag letar efter heter. =) Det gäller brickan vid axeln, den som sitter fast med två skruv.

    [
    OK. Som vanligt verkar reservdelskillen inte vara speciellt insatt i det hela och vill undvika besvär. tittat lite på drevet och ser att det finns liknande splinesaxlar på äldre Yamaha varför de brickorna bör passa. Vet dock inte hur länge de axlarna fanns kvar för de nyare har ju flera SPLINES. Drevet skall dock inte vara helt fixerat på axeln utan kan röra sig något axialt. Om du inte har radiellt glapp, så är det ingen fara. Om inte brickan visar tydlig nötning, så behöver den inte bytas.
    Senast redigerat av Olle Å den 2014-06-19 klockan 12:58.

  6. #6
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245
    Brickan är utmattad, och vänd på av någon tidigare ägare, och därefter utmattar ännu mer, så den är helt klart i behöv av att bytas ut... Hur mycket glapp pratar vi om? För som det är kan jag lätt vicka på drevet någon millimeter eller två tvärs över, vilket inte känns helt rätt. Alltså inte i rotations-håll utan i sidled eller vad man skall säga.
    For those about to rock - We salute you!

  7. #7
    Hittar du ingen så borde det inte vara så svårt att göra en ny.
    Jan-Olov

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Så mycket spel har jag på min monster också och den är inte sliten!
    Men jag ska byta låsbricka jag med, min vart lite tuggad den med!

    /Janne

Liknande ämnen

  1. Ruta till hojen, till vettigt pris.
    Av nadako i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-03-30, 06:27
  2. Vädrar väl till en tur till Art Weekend i Hstad
    Av Foosi i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-10, 10:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •