Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Bromsskiva bak blir varmt, Honda vf750f -84

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Varmt blir det ju bara av en anledning, nämligen att nått går trögt mot något annat. Exempelvis bromsbelägg mot skiva eller hjullager.

    Spårar hojen rätt? Kollar du hojen under belastning eller på centralstöd? När kollar du när du säger att den är varm? Att skivan är varm direkt när man kommer hem är ju ingen ovanlighet. Det tar en stund för skivan att svalna om man bromsat in hårt i sista korsningen innan garaget. Antar att det är kedja så kan den ligga och nöta snett och få upp värmen? Är det bara skivan eller är hela eller delar av hjulet varmt? På en bil t ex kan centrala delar av fälgen bli riktigt ljummen/varm om man kör lite aktivt.

    /Freddo
    Hur kollar man enklast om hojen spårar rätt , planka eller ?
    Jag upptäckte att hjulet stod snett när hojen står på sidostödet och jag en bit bort.
    Jag åker några kilometer till jobbet och känner därefter på bromskivan, både innan jag ändrade vinkeln på hjulet och efter. Innan blev den bara lite ljummen, nu blir skivan såpass varm att jag inte kan hålla fingrarna på den, trots att jag knappt använder bromsarna, utan motor bromsar det senaste.
    Jajjamen det är kedja.
    Det är endast skivan som blir varm, inte fälgen. Oket kan bli lite varmt, men går att hålla handen på det.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80
    Så här såg det ut med justeringen innan jag ändrade, som ni ser så är den på 4e jack på bild 1 och 5e jack på bild 2o3. Räknat bakifrån. Idag står båda på 4e. nä nu ska jag sova






  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80
    så här ser det ut i instruktions boken, där ser man också att axeln är i satt från andra hållet så det ändrar jag på imon, snark..


  4. #14
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Det borde räcka med att knuffa hojen en bit för att se om den spårar. Om bakändan inte vill följa ordentligt är det snett.

    Om oket och skivan blir varma men inget annat är det garanterat bromsarna som ligger mot skivan. Är skivan rak? Ta en stållinjal och lägg över, på högkant, så syns det tydligt.

    Om det är oket så kontrollera det med motorn igång så det inte är nått hydrauliskt som spökar.

    /Freddo

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    89
    Varför sticker axel ut mera på vänster sida och är för "kort" på höger?
    Rätt monterat?

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80
    Idag har jag ändrat håll på axeln så den sitter rätt, släppt lite mer på kedjan. Körde 3mil omväg till jobbet och skivan bak var bara ljummen så det verkar ha löst sej! En sak jag märkte dock var att hjulbulten tar i ljuddämparen när man kör i små gupp, körde väldigt försiktigt med detta i tanken, trots det så har bult änden skrapat i ljuddämparen, detta hände även andra ljuddämparen när bulten var monterat (Fel). Det är en styck luft fjädring bak som jag fyllt med luft enligt manualen för nån månad sen. Hojen har ju stått i 10år på central stödet hos förra ägaren. Byter man nånsin olja i dessa luft fjädrar?

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80
    Tack för alla bra tips angående bromskivan!

  8. #18
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av armoton Visa inlägg
    Idag har jag ändrat håll på axeln så den sitter rätt, släppt lite mer på kedjan. Körde 3mil omväg till jobbet och skivan bak var bara ljummen så det verkar ha löst sej! En sak jag märkte dock var att hjulbulten tar i ljuddämparen när man kör i små gupp, körde väldigt försiktigt med detta i tanken, trots det så har bult änden skrapat i ljuddämparen, detta hände även andra ljuddämparen när bulten var monterat (Fel). Det är en styck luft fjädring bak som jag fyllt med luft enligt manualen för nån månad sen. Hojen har ju stått i 10år på central stödet hos förra ägaren. Byter man nånsin olja i dessa luft fjädrar?

    Justera konsolen som håller dämparen så du får ut den så det går fritt. Mycket enklare ön att laborera med fjädringen. Såvida inte fjädringen är käss vill säga men ta i skall det aldrig göra.


    Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Justera konsolen som håller dämparen så du får ut den så det går fritt. Mycket enklare ön att laborera med fjädringen. Såvida inte fjädringen är käss vill säga men ta i skall det aldrig göra.


    Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…
    Ja så skulle man kunna göra tänkte inte på det eftersom dämparna är helt nya. Fjädringen var nog lite för svampig märkte jag nyss när jag lyckades få i mera luft i fjädringen. Nu är den stummare på vägen. Ska kladda lite färg där det skavds på ljuddämparen, sen kolla igen ifall det tar i. Tack

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80
    Nu har jag fått böjt fästen till ljuddämpare, så det tar inte i längre! Även tvättat kedjan med lampolja o smort med teflonfett !

Liknande ämnen

  1. honda black widow blir bobber
    Av orka i forum Min hoj
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-08-14, 13:58
  2. Trög växlad Honda vf750f -84
    Av armoton i forum Mekhörnan
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2015-02-11, 17:56
  3. olika längder på gafflarna Honda vf750f -84
    Av armoton i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-12-30, 17:59
  4. Honda vf750f -84 startar inte längre
    Av armoton i forum Veteran
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-05-20, 21:22
  5. Honda NT650 Deauville Bromsskiva
    Av janlef i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-20, 12:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •