Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Bromsskiva bak blir varmt, Honda vf750f -84

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80

    Bromsskiva bak blir varmt, Honda vf750f -84

    Tjena. Har problem med att bromskivan bak på min Honda vf750f -84 blir varmt.
    Detta efter att jag justerat bakhjulet rakt.
    Upptäckte att hjulet stod snett när jag kolla på däcket från avstånd så jag ställde justerakruvarna likadant på båda sidorna. Nu blir skivan bak varm..
    Har provat att lossa på bromsoket och tryckt in kolvarna och sen monterat tillbaka allt, men det blev ingen skillnad. Hjulet rullar lätt.
    Vad kan ha hänt ?

  2. #2
    ojämnt slitna belägg ?

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    ojämnt slitna belägg ?
    Kanske är så ? När jag köpte hojen så såg jag att justerskruvarna satt olika,
    Tänkte inte mer på det eftersom hojen gick bra på vägen, och blev även godkänd på besiktningen trots 12 år gammalt däck fram och 19år bak hehe.
    I vilket fall så bytte jag till nya däck och rörde inte alls justerskruvarna tills häromdan då jag på avstånd upptäckte att hjulet satt snett.
    Har beläggen slipat in sej snett sen innan och nu tar i minimalt pga att jag ändrat vinkeln på hjulet. Är det äns möjligt, följer inte oket samma vinkel som hjulet automatiskt ?
    En sak till, när jag kollar i instruktions boken så ser jag att hjulaxeln ska skruvad/föras in från vänster sida, på min hoj är axeln isatt från höger om det nu har betydelse. Detta var redan när jag köpte hojen.
    Senast redigerat av armoton den 2014-06-18 klockan 00:20.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Lita inte på att spännskruvarna stämmer mät istället från gaffeln!
    Jag hade plockat ner oket och rengjort, blir inte kul när den låser sig under färd.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Lita inte på att spännskruvarna stämmer mät istället från gaffeln!
    Jag hade plockat ner oket och rengjort, blir inte kul när den låser sig under färd.
    När det gäller oken , så skall de följa med hjulet även om det sitter lite snett eftersom oket inte är fast monterat. Det är ju bakaxeln som styr okets placering.
    Den främsta anledningen till varm bromsskiva är ju om inte kolven släpper trycket ordentligt. Oftast beroende på att det bildats en beläggning på den. Antingen plockar man ut kolven och byter packningar samtidigt och rengör kolven ordentligt. Ett enklare sätt är att lossa oket, ta bort klossarna, pumpa ut kolven utan att den släpper, putsa kolven med exvis 5-56 och ett mycket fint slippapper. Torka rent och montera tillbaka igen.
    Om jag ser vid klossbyte att kolven är smutsig brukar jag göra så. Förhindrar framtida problem.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    När det gäller oken , så skall de följa med hjulet även om det sitter lite snett eftersom oket inte är fast monterat. Det är ju bakaxeln som styr okets placering.
    Den främsta anledningen till varm bromsskiva är ju om inte kolven släpper trycket ordentligt. Oftast beroende på att det bildats en beläggning på den. Antingen plockar man ut kolven och byter packningar samtidigt och rengör kolven ordentligt. Ett enklare sätt är att lossa oket, ta bort klossarna, pumpa ut kolven utan att den släpper, putsa kolven med exvis 5-56 och ett mycket fint slippapper. Torka rent och montera tillbaka igen.
    Om jag ser vid klossbyte att kolven är smutsig brukar jag göra så. Förhindrar framtida problem.
    Jag har rengjort alla ok och kolvar innan jag besiktade. Igår kunde jag trycka in kolvarna för hand så dom löper lätt redan.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    89
    Igenkleggad bromslang? Gamla slangar blir porösa invändigt.
    Bytt bromsvätska?

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av Röjkvist Visa inlägg
    Igenkleggad bromslang? Gamla slangar blir porösa invändigt.
    Bytt bromsvätska?
    Stålomspunna slangar runt om, bytte vätska samtidigt som jag rengjorde oken .
    Märkliga är ju att skivan blir varm efter att jag ändrat vinkeln på hjulet, beställde nya bromsbelägg idag, nästa vecka får jag se om det hjälper.
    Ska även mäta att hjulet står rakt som ni skrev.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av armoton Visa inlägg
    Stålomspunna slangar runt om, bytte vätska samtidigt som jag rengjorde oken .
    Märkliga är ju att skivan blir varm efter att jag ändrat vinkeln på hjulet, beställde nya bromsbelägg idag, nästa vecka får jag se om det hjälper.
    Ska även mäta att hjulet står rakt som ni skrev.
    Bara du inte har tappat bort någon schimsning till axeln. Eller förväxlat höger och vänster.
    Kan skilja några mm på dem.

  10. #10
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Varmt blir det ju bara av en anledning, nämligen att nått går trögt mot något annat. Exempelvis bromsbelägg mot skiva eller hjullager.

    Spårar hojen rätt? Kollar du hojen under belastning eller på centralstöd? När kollar du när du säger att den är varm? Att skivan är varm direkt när man kommer hem är ju ingen ovanlighet. Det tar en stund för skivan att svalna om man bromsat in hårt i sista korsningen innan garaget. Antar att det är kedja så kan den ligga och nöta snett och få upp värmen? Är det bara skivan eller är hela eller delar av hjulet varmt? På en bil t ex kan centrala delar av fälgen bli riktigt ljummen/varm om man kör lite aktivt.

    /Freddo

Liknande ämnen

  1. honda black widow blir bobber
    Av orka i forum Min hoj
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-08-14, 13:58
  2. Trög växlad Honda vf750f -84
    Av armoton i forum Mekhörnan
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2015-02-11, 17:56
  3. olika längder på gafflarna Honda vf750f -84
    Av armoton i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-12-30, 17:59
  4. Honda vf750f -84 startar inte längre
    Av armoton i forum Veteran
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-05-20, 21:22
  5. Honda NT650 Deauville Bromsskiva
    Av janlef i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-20, 12:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •