Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Nolan N86

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Finns det hjälmar som är så tysta att man kan skippa propparna?
    Japp! Eftersom jag har en högkvalitetshjälm från Biltema av korvätarmodell så använder jag inte propparna annat än om jag skulle köra långt på motorväg vilket nästan inte händer. Det beror på att den faktiskt passar på skallen. Att den inte har "fint" märke får kompenseras av priset.
    Ove

  2. #12
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Intressant! Har en airoh matisse ala korvät, och den är redigt bullrig. Kör nästan aldrig ned den därav tyvärr.
    Den väsnas mer än min Nolan N20 som är en öppen hjälm.
    Kanske skall testa BT's nästa gång då.


    Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Intressant! Har en airoh matisse ala korvät, och den är redigt bullrig. Kör nästan aldrig ned den därav tyvärr.
    Den väsnas mer än min Nolan N20 som är en öppen hjälm.
    Kanske skall testa BT's nästa gång då.
    Ja gör det - prova. Vad det är för märke på hjälmen och vad den kostar betyder egentligen ingenting annat än att det kan imponera på ev. kamrater. Det är passformen som räknas. Passar inte pluggen(huvvet) i hålet så väsnas det och eftersom MIN skalle passar i Biltemahjälmen så blir det ganska tyst.
    Kvaliteten ligger i klass med de dyra hjälmarna i samma material så där finns inga problem.
    Ove

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Även om jag tycker att det väsnas en del, så kör jag i princip aldrig med proppar i min N86. Jag skulle gärna ha det tystare, men det är inte så illa så att jag inte står ut eller är lomhörd efter en tur. Jag har dessutom en hyfsat vindruta på hojen, vilket säkert påverkar.

    Att en öppen hjälm är tystare förvånar mig inte. Tycker att det är mycket begaliga ljud med visiret öppet.

    Det ligger mycket i vad Ove säger. Passform är väldigt viktigt. För min del innebar det att hjälmar från bland annat Biltema och Lazer gick bort. De sitter inte bra på _mitt_ huvud.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av EVK Visa inlägg
    a) Att en öppen hjälm är tystare förvånar mig inte. Tycker att det är mycket begaliga ljud med visiret öppet.

    b)Passform är väldigt viktigt. För min del innebar det att hjälmar från bland annat Biltema och Lazer gick bort. De sitter inte bra på _mitt_ huvud.
    a) Öppen hjälm utan visir är tyst och skönt men efter att ha kört omkring med delar av stor gräshoppa intvinnade i mustaschen + krockat med div. humlor och bin vill jag ha heltäckande ansiktsskydd. Även knott svider ordentligt när man mosar dom i ansiktet..

    b) Bra - du har provat! köp aldrig hjälm som inte passar för man mår inte bra av att sitta med skallen i kläm samtidigt som det blåser och väsnas.
    Ove

  6. #16
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    a) Öppen hjälm utan visir är tyst och skönt men efter att ha kört omkring med delar av stor gräshoppa intvinnade i mustaschen + krockat med div. humlor och bin vill jag ha heltäckande ansiktsskydd. Även knott svider ordentligt när man mosar dom i ansiktet..



    b) Bra - du har provat! köp aldrig hjälm som inte passar för man mår inte bra av att sitta med skallen i kläm samtidigt som det blåser och väsnas.

    Delar av stor gräshoppa låter inte helt mumma att få i plytet.
    Det sitter ett visir på min N20 (väsnas) så jag slipper få dom rakt i fejset, och sedan kör jag med ansiktsdok som iofs. Men insekterna behöver inte vara av Airbus storlek för att det skall kännas.
    Det är väl det där med att äta kakan och ha den kvar?
    Buller eller gräshoppa


    Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Jag kör nästan jämt med enbart solvisiret nere. Skyddar ögonen, men det blir en del besök i hjälmen. Lite irriterande när man får in något som överlever och kryper omkring och kittlas i skägget.

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av EVK Visa inlägg
    Jag kör nästan jämt med enbart solvisiret nere. Skyddar ögonen, men det blir en del besök i hjälmen. Lite irriterande när man får in något som överlever och kryper omkring och kittlas i skägget.
    Jag har köpt ett par solglasögon som sitter utanpå mina vanliga glasögon, dom har väldigt breda skalmar som även skyddar mor vinden, dessa kör jag nästan alltid med och öppet visir. Friskt o gott.
    Jan-Olov

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av EVK Visa inlägg
    Vi har båda provat Scala-intercom på hjälmarna och det var mig veterligen inga problem, men jag utförde inte monteringen själv.
    Har nu fått reda på att det tydligen var lite meckigt att få fast även scalan. Gäller tydligen många Nolanhjälmar, de har en väldigt bred kant nertill som gör det svårt att montera.

    (Observera att denna information kommer i tredjehand. Ingen egen erfarenhet.)

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Citat Ursprungligen postat av EVK Visa inlägg
    Har nu fått reda på att det tydligen var lite meckigt att få fast även scalan. Gäller tydligen många Nolanhjälmar, de har en väldigt bred kant nertill som gör det svårt att montera.

    (Observera att denna information kommer i tredjehand. Ingen egen erfarenhet.)
    Tydligen så finns det ju N-com för hjälmar som inte är förberedda så det bör ju funka.
    I värsta fall så får man väl köpa en hjälm till och ha intercom i.

    David
    Using Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Nolan N64 visir?
    Av Mojo i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-11, 12:10
  2. Nolan N43 air
    Av Jan-Olov i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-05, 19:57
  3. Nolan N43.
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 20:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •