Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Nolan N86

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276

    Nolan N86

    Hej
    Du min nuvarande hjälm, Nolan N70, har några år på nacken och lämnar lite övrigt att önska avs komfort och utseende så har jag tänkt köpa en ny i sommar.
    Jag har sneglat lite på Nolan N86.
    Har tittat igenom några av Revzillas youtube-klipp där de beskriver och visar hjälmar.
    De har inte någon om Nolan N86 än men däremot N85.

    Jag efterlyser erfarenheter och tankar om Nolan N86 och N85 och gärna för och nackdelar med respektive hjälm...

    Är det lätt att montera intercom om man inte väljer en N-com-hjälm?
    Den modell av N86 jag fastnat för är Burn Out Vit/Röd och den finns inte i N-com-utförande.

    David
    Using Tapatalk

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Krokmark Visa inlägg
    Hej
    Du min nuvarande hjälm, Nolan N70, har några år på nacken och lämnar lite övrigt att önska avs komfort och utseende så har jag tänkt köpa en ny i sommar.
    Jag har sneglat lite på Nolan N86.
    Har tittat igenom några av Revzillas youtube-klipp där de beskriver och visar hjälmar.
    De har inte någon om Nolan N86 än men däremot N85.

    Jag efterlyser erfarenheter och tankar om Nolan N86 och N85 och gärna för och nackdelar med respektive hjälm...

    Är det lätt att montera intercom om man inte väljer en N-com-hjälm?
    Den modell av N86 jag fastnat för är Burn Out Vit/Röd och den finns inte i N-com-utförande.

    David
    Är det inte samma hjälm fast den ena saknar inter-com utförande?

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Jag är inne på min andra N86 N-com. Den första räddade troligen livet på mig. Är i stort sett nöjd, den enda förbättring jag skulle vilja se är brusvolymen, skulle gärna ha det tystare.

    Frugan har N86 utan N-com. Vi har billiga kina-intercom och de är svåra att montera på båda hjälmar. Till min har jag fått göra eget fäste. Det är inte enbart N-com som gör skillnad för montering av intercom. Storlek/skalstorlek har också stor betydelse. Vi har båda provat Scala-intercom på hjälmarna och det var mig veterligen inga problem, men jag utförde inte monteringen själv.

    N-com hjälmen har uttag för högtalarna, så har du ett intercom med tjocka högtalare är den att föredra.

    Vi använder båda glasögon vilket fungerar bra under hjälmen. Det går också at montera ur små skumgummi-bitar för att göra mer plats för skalmarna. Men det har inte varit nödvändigt för oss.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Citat Ursprungligen postat av EVK Visa inlägg
    Jag är inne på min andra N86 N-com. Den första räddade troligen livet på mig. Är i stort sett nöjd, den enda förbättring jag skulle vilja se är brusvolymen, skulle gärna ha det tystare.

    Frugan har N86 utan N-com. Vi har billiga kina-intercom och de är svåra att montera på båda hjälmar. Till min har jag fått göra eget fäste. Det är inte enbart N-com som gör skillnad för montering av intercom. Storlek/skalstorlek har också stor betydelse. Vi har båda provat Scala-intercom på hjälmarna och det var mig veterligen inga problem, men jag utförde inte monteringen själv.

    N-com hjälmen har uttag för högtalarna, så har du ett intercom med tjocka högtalare är den att föredra.

    Vi använder båda glasögon vilket fungerar bra under hjälmen. Det går också at montera ur små skumgummi-bitar för att göra mer plats för skalmarna. Men det har inte varit nödvändigt för oss.
    Glasögon har jag också men har inte haft ont av det än men tycker om att Nolan har förberett för det.
    Jag fick ett tips på SH om ett N-com-kit för utanpåliggande montering som verkar vara ett bra alternativ.

    Håller den sedvanlig Nolan-kvalitet?
    Hur är komforten?

    David
    Using Tapatalk

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Är det inte samma hjälm fast den ena saknar inter-com utförande?
    Vad jag har förstått så är N86 en nyare version, vidareutveckling, av N85...

    Frågan är hur mycket bättre den inbyggda N-com är jämfört med utanpåliggande...

    David
    Using Tapatalk

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av Krokmark Visa inlägg
    Håller den sedvanlig Nolan-kvalitet?
    Har inte haft några tidigare Nolan-hjälmar (och inte så många andra hjälmar heller), men dessa tre har känts gedigna och väldbyggda. Inredning, visir, m.m. sitter som det ska utan glapp eller dyl. Inget har strulat.

    Hur är komforten?
    Antagligen väldigt individuellt, men oss passar de utmärkt. Frugan hade en helt ok, ganska ny hjälm, men bytte till denna enbart pga av komforten. Jag tvekade inte på att köpa en ny efter att jag dängt den första i asfalten. Som med de flesta hjälmar så är de lite tighta mot kinderna i början, men mjukar upp sig efter lite anvädning. Jag märkte detta mycket tydligt när jag köpte min andra hjälm. Trodde jag hade fått fel storlek först.

    Jag har provat andra hjälmar som känts bättre, men då har det handlat om helt andra priser.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Ja, just kvaliteten kontra pris är, enligt min erfarenhet, mycket bra.
    Då ska jag bara hitta någonstan att prova den så får det nog bli en sådan.

    Tak sålänge

    David
    Using Tapatalk

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    81
    Jag har en sån hjälm, tycker den är skön och sitter bra. Men som det skrevs här ovan, vindbruset i den är inget roligt. Men har löst det med öronproppar, blev helt okej då.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Finns det någon likvärdig hjälm som är tystare?
    Den jag har nu, Nolan N70, tycker jag inte är särskilt högljudd men den kanske är tystare, dock känns det som att den inte bör vara det med tanke på att det skiljer några år och utvecklingen borde ha gått framåt.

    David
    Using Tapatalk

  10. #10
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Finns det hjälmar som är så tysta att man kan skippa propparna?



    Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

Liknande ämnen

  1. Nolan N64 visir?
    Av Mojo i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-11, 12:10
  2. Nolan N43 air
    Av Jan-Olov i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-05, 19:57
  3. Nolan N43.
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 20:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •