Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Hur viktig är momentnyckeln?

  1. #1
    Medlem Ölänningens avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    47

    Hur viktig är momentnyckeln?

    Tänkte byta motorolja, oljefilter samt även kardanolja i min nyinköpta XV 535 o undrar bara så där rent allmänt - måste jag köpa en momentnyckel för att dra oljeplugg, bultarna till oljefiltret samt pluggarna till kardan? Eller kan man bara dra på en höft?

    Alternativet är denna momentnyckel från JULA för 299 kronor.

    http://www.jula.se/momentnyckelsats-19-110-nm-149002




  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Jag har bytt allt ovan och drog på känn...
    Men är man osäker så är momentnyckeln en bra hjälp.
    Speciellt bultarna till filtret som i mitt fall är M6 är lätt att dra av men pluggarna behöver du inte vara orolig för...

    Just den nyckeln är väl kanske inte att lita på till 100% men den duger gott till det och lite till.

    Om du köper den så tänk på att ALLTID återställa den till 0 Nm när du är färdig annars mattas fjädern efter ett tag och så stämmer ingenting sen.

    David
    Using Tapatalk

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Krokmark Visa inlägg
    Jag har bytt allt ovan och drog på känn...
    Men är man osäker så är momentnyckeln en bra hjälp.
    Speciellt bultarna till filtret som i mitt fall är M6 är lätt att dra av men pluggarna behöver du inte vara orolig för...

    Just den nyckeln är väl kanske inte att lita på till 100% men den duger gott till det och lite till.

    Om du köper den så tänk på att ALLTID återställa den till 0 Nm när du är färdig annars mattas fjädern efter ett tag och så stämmer ingenting sen.

    David
    Om man har erfarenhet , så tror jag inte att man måste ha momentnyckel till vanliga arbeten, men det finns faktiskt en del moment som skall hållas, speciellt om man drar en bult i aluminium.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Aluminium och rostfritt är känsliga material så där kan det vara befogat.
    Men om man är noggrann med moment så kanske man ska köpa något bättre än en momentnyckel för 299 kr.
    En nyckel med bladfjäder är det bästa och då helst av bra kvalitet.

    David
    Using Tapatalk

  5. #5
    Medlem Ölänningens avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Krokmark Visa inlägg
    Jag har bytt allt ovan och drog på känn...
    Men är man osäker så är momentnyckeln en bra hjälp.
    Speciellt bultarna till filtret som i mitt fall är M6 är lätt att dra av men pluggarna behöver du inte vara orolig för...
    Det är som sagt var bara tre bultar... oljebottenpluggen, kardanoljebottenpluggen o kardaoljepåfyllningspluggen. Oljefiltret är 5mm insexnyckel.
    Har faktiskt aldrig använt momentnyckel tidigare men det beror väl främst på att jag bytt olja på äldre hojar o bara dragit på en höft.

    Citat Ursprungligen postat av Krokmark Visa inlägg
    Just den nyckeln är väl kanske inte att lita på till 100% men den duger gott till det och lite till.
    Hur mycket skulle du gissa på att felmarginalen ligger på?

    Citat Ursprungligen postat av Krokmark Visa inlägg
    Om du köper den så tänk på att ALLTID återställa den till 0 Nm när du är färdig annars mattas fjädern efter ett tag och så stämmer ingenting sen.

    David
    Tack! Jag ska ha det i åtanken om jag köper en momentnyckel.

  6. #6
    Medlem Ölänningens avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Om man har erfarenhet , så tror jag inte att man måste ha momentnyckel till vanliga arbeten, men det finns faktiskt en del moment som skall hållas, speciellt om man drar en bult i aluminium.
    Har väl iof sig svårt att tänka mig att bultarna jag nämnde om ovan varken är i aluminium eller rostfritt. Det lutar nog mot att jag drar på en höft.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ölänningen Visa inlägg
    Har väl iof sig svårt att tänka mig att bultarna jag nämnde om ovan varken är i aluminium eller rostfritt. Det lutar nog mot att jag drar på en höft.
    Felformulerat igen. Menar att dra i stålbult i aluminiumgods kräver ett moment som inte är för högt.

  8. #8
    Medlem Ölänningens avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Felformulerat igen. Menar att dra i stålbult i aluminiumgods kräver ett moment som inte är för högt.
    OK, då bollar jag tillbaka frågan... tror du att det är stålbult i stålgods eller tror du att det är stålbult i alugods?

    Alugods kan jag nästan räkna ut med min mycket begränsade kunskap att det inte är så lyckat att dra för kung o fosterland.

  9. #9
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    När jag delade min ena motor blev jag faktiskt ganska förvånad över hur "lätt" på handen man behöver vara när jag använde momentnyckel.
    Den knäckte långt tidigare än jag hade slutat dra med ett vanlig spärrhandtag, om du är med på vad jag menar?


    Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

  10. #10
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Äh bara att dra lagomthar aldrig ägt en momentnyckel och när jag behöver en så lånar jag nått proffsverktyg på nån verkstad.oljepluggar och filter och dylikt är väl inget problem.skulle inte ens andvända en momentnyckel om den så låg breve

Liknande ämnen

  1. Vid ägarbyte, viktig info för att undvika avgift
    Av livewire i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-10-25, 07:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •