Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Honda Dominatorn 650 plundrar, hackar och går riktigt dåligt.

  1. #1

    Honda Dominatorn 650 plundrar, hackar och går riktigt dåligt.

    Haft lite problem med hojen bl.a. Elfel men som är fixat. (CSI-Box bytt)

    Nästa bekymmer. (Hojen har stått still i flera år)

    Den startar mycket lätt men har knappt tomgång trots att jag maxat tomgångsskruven. Plundrar och hackar väldigt "hoppig" och ryckig gång. Gasar jag på varvar den inte ut utan plundrar på hyfsat högt varvtal. Men accelererar hyfsat om man inte ger full gas. Går ryckigt när man håller jämn hastighet typ 50 km/h.

    Förgasarjusteringsskruven sitter knepigt nog under förgasaren. Dumt att komma åt att justera.
    Jag skruvade den i botten och öppna 1,5 varv.

    Förgasaren har jag haft nerplockad och är rengjord.

    Servad med nytt stift och ny tändhatt och kabel. Ny soppa.

    All el är ok till 100% jag har haft nere och gått igenom allt.

    Vill gärna ha lite råd om vad jag ska kolla och justera på


    Mvh Andreas






    Skickas från min iPad via Tapatalk

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    Ur med alla nålar och munstycken och skrapa rent med tex en skalad elkabel.
    Luftfiltret är mycket viktigt. Byt filter och använd original och inget annat.
    Jag har haft samma problem med en XR600, vilket i stort sett är samma typ av motor.
    Rengöring av förgasare och filterbyte gjorde susen.

  3. #3
    Jag har haft isär förgasaren o rengjort munstycken. Nytt filter med.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Släggan Visa inlägg
    Haft lite problem med hojen bl.a. Elfel men som är fixat. (CSI-Box bytt)

    Nästa bekymmer. (Hojen har stått still i flera år)

    Den startar mycket lätt men har knappt tomgång trots att jag maxat tomgångsskruven. Plundrar och hackar väldigt "hoppig" och ryckig gång. Gasar jag på varvar den inte ut utan plundrar på hyfsat högt varvtal. Men accelererar hyfsat om man inte ger full gas. Går ryckigt när man håller jämn hastighet typ 50 km/h.

    Förgasarjusteringsskruven sitter knepigt nog under förgasaren. Dumt att komma åt att justera.
    Jag skruvade den i botten och öppna 1,5 varv.

    Förgasaren har jag haft nerplockad och är rengjord.

    Servad med nytt stift och ny tändhatt och kabel. Ny soppa.

    All el är ok till 100% jag har haft nere och gått igenom allt.

    Vill gärna ha lite råd om vad jag ska kolla och justera på


    Mvh Andreas






    Skickas från min iPad via Tapatalk
    Har själv kört Dominator i ca 10000 mil, så det har väl hänt lite på vägen. En fråga först. Vet du om förgasarmunstycket är originalstorlek? Det måste det vara för att stämma överens med filter och dämpare.
    Som vanligt rekommenderar jag att du kör med STP förgasarrengörning åtminstone en tank.
    Kan ju sitta skit i något munstycke. Även nålventilen kan spöka. För att göra det hela lite mera fundersamt, så finns det ett filter i tanken som kasn sättas igen och hindra soppan att rinna ner ordentligt.
    Sedan finns det en annan klurig sak som kan drabba hojen om du inte ser upp. Den missas nästan alltid vid service. Det ät framtill på ramen sitter ett oljerör som innehåller en grovsil, som skall kollas ibland. Har skett några haverier pga. detta. Även att insugningsdamasken verkligen blir tät runt om ifall förgasaren varit borta.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Eftersom du gjort det mesta så kolla även ventilspelen....

    Låter iofs som skitig förgasare eller fel flottörnivå.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Har själv kört Dominator i ca 10000 mil, så det har väl hänt lite på vägen. En fråga först. Vet du om förgasarmunstycket är originalstorlek? Det måste det vara för att stämma överens med filter och dämpare.
    Som vanligt rekommenderar jag att du kör med STP förgasarrengörning åtminstone en tank.
    Kan ju sitta skit i något munstycke. Även nålventilen kan spöka. För att göra det hela lite mera fundersamt, så finns det ett filter i tanken som kasn sättas igen och hindra soppan att rinna ner ordentligt.
    Sedan finns det en annan klurig sak som kan drabba hojen om du inte ser upp. Den missas nästan alltid vid service. Det ät framtill på ramen sitter ett oljerör som innehåller en grovsil, som skall kollas ibland. Har skett några haverier pga. detta. Även att insugningsdamasken verkligen blir tät runt om ifall förgasaren varit borta.
    Om insuget inte är tätt brukar hojen "nysa". Stopp i oljeflödet brukar inte ge symtomen som ts beskriver.

  7. #7
    Jag testade startgas runt insuget men det hände inget.

    Det luktar mycket bensin i avgaserna. Oförbrännd soppa?

    Vad händer om man skruvar ut blandskruven? Mer soppa?

    Ska slå på förgasarrengjörning o låta det gå runt i systemet med.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  8. #8
    Hur har du rengjort förgasaren?

    Edit:
    Såg nu att du har startat tråd på smc också. Noterade där roffe_s inlägg och...
    Jag brukar rensa med oldschool, men då måste det vara med material som är mjukare än själva materialet på munstyckena.
    Ang luft/bränsle blandningen så...skruven innehåller "skruv, fjäder, bricka samt o-ringspackning". Den miniminimala o-ringen och även den lika lilla brickan brukar oftast fastna kvar i förgasardelen. Inte ovanligt att man blåser bort dom vid rengjöring.

    Roffes inlägg på smc
    Ajaj, rengöring av munstycken med ståltråd riskerar att förstora öppningsmåttet och därmed ge hojen för mycket soppa. På tomgång och låga gaspådrag är det pilotmunstycket som doserar soppa, på mellangas flottörnivån och på högre gaspådrag huvudmunstycket. Flottörnivå kan justeras med hjälp av en bricka som sitter på flottörnålen, dock verkar Du ha någon form av membranförgasare som funkar lite annorlunda. En sökning på Google gav rätt bra info om hur folk brukar bestycka sina förgasare.

    Frågan är om hojen går magert eller fett där den går dåligt. Hur ser stiftet ut - vitt, brunt eller sotigt och svart?

    Jag startade precis en RD 350 som stått längre än så och där var förgasarrengöringen nyckeln till att få i gång den, den gick magert efter första start (innan rengöring). Förgasarmunstycken och kanaler i förgasarhuset rengörs med hjälp av t ex ättiksprit, målarsoda, fälgrengöring eller annat som rengör aluminium i kombination med tryckluft. Aldrig mekaniska verktyg hårdare än en tandborste!

    Nu kan Din ståltråd möjligen ha förstorat öppningarna i munstyckena, i så fall ska den gå fett med sotigt stift. Då kan det vara läge att ordna nya munstycken. Går den magert provar Du soppatillförseln så att inte kran eller filter är igensatt, möjligen tar Du en ny rengöring av förgasaren. Folk verkar demontera luftsnorkeln och montera tvättbart luftfilter på dessa maskiner, bestyckningsråd för den uppsättningen hittar Du här.

    Lycka till
    Senast redigerat av V Saarela den 2014-06-12 klockan 06:05.

Liknande ämnen

  1. Transalp, hackar
    Av clintann i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-08-21, 19:57
  2. TDM900 hackar o stannar när motorn är varm
    Av AgRos i forum Mekhörnan
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2016-03-05, 11:08
  3. Motor missar/hackar
    Av rolfmm i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-07, 13:48
  4. Honda CB 400N -82 går dåligt
    Av pandan i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 09:52
  5. Intruder 1400, spikar, hackar
    Av keithian i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 12:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •