Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Varvräknaranslutning

  1. #1
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816

    Varvräknaranslutning

    eller vad det nu kan heta. Tachometer gear heter den på engelska.

    Jag har fått gängpaj i den del som heter 3 på nedanstående sprängskiss.



    Jag är ju inte säker, men är tämligen övertygad om att 550 har samma prylar som 400. Skillnaden är ju cc.

    Problemet är att få tag på grejorna då Yamaha slutat tillverka reservdelarna.

    Så här ser de ut i verkligheten.



    Man skulle kunna tänka sig att leva utan varvräknare även om jag inte vill, problemet är att det läcker ut olja där om det inte sitter som det ska.

    Har hittat en på ebay, undrar om jag inte ska slå till. Ska ta med den till verkstaden på jobbet först så ska vi se om de kan sätta in helicoil, frågan är om det finns tillräckligt med gods.
    /Erik

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    eller vad det nu kan heta. Tachometer gear heter den på engelska.

    Jag har fått gängpaj i den del som heter 3 på nedanstående sprängskiss.



    Jag är ju inte säker, men är tämligen övertygad om att 550 har samma prylar som 400. Skillnaden är ju cc.

    Problemet är att få tag på grejorna då Yamaha slutat tillverka reservdelarna.

    Så här ser de ut i verkligheten.



    Man skulle kunna tänka sig att leva utan varvräknare även om jag inte vill, problemet är att det läcker ut olja där om det inte sitter som det ska.

    Har hittat en på ebay, undrar om jag inte ska slå till. Ska ta med den till verkstaden på jobbet först så ska vi se om de kan sätta in helicoil, frågan är om det finns tillräckligt med gods.
    Finns mycket exakta och bra varvränare som är elektroniska Mycket enkel installation. Har en liggande, men tyvärr för en enstånka.

  3. #3
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Så här blev det. Var till verkstaden på jobbet och kollade. De trodde precis som jag att det var för lite gods för att sätta dit en helicoil. Men han hade dock en annan typ av gängtätning, den blir mer som lim. Så nu är den ihoplimmad, tog en liten tur nu på kvällen och testade, den höll den svängen i alla fall.



    Men jag litar inte på det så jag kollade på ebay. Hittade en som sålde själva delen helt ny. Beställde den, kostnad ca 200 kr. Sedan insåg jag att anledninge till att den läcker ut olja mot vajern är ju för att tätningen där är slut. Hittade en guide på nätet, och med tanke på hur den där tätningen verkar sitta så lär man inte få ut den hel. Tog ett tag innan jag hittade någon som hade vettig frakt, tätningen kostar typ 30 kr, värst var en bikebandit som skulle ha ung. 500 kr i frakt.

    Sedan fick jag även svar från Spinnin Wheels, de hade också begagnad från skrotad hoj. Funderar på att köpa den hur som helst så att man får en komplett om man skulle misslyckas att få ihop den andra.
    /Erik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •