Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: För hårt spänd kedja? Ny hoj..

  1. #1
    Medlem MARCUS JOHANSSONs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Värmlandsskogen
    Inlägg
    13

    För hårt spänd kedja? Ny hoj..

    Hej! Ny här på forumet, och ny i hojvärlden också

    Har en XT660ZA, helt ny. Har till dags dato kört ca 100 mil och har tid bokad för 100-milsservice nästa helg. Gjorde idag en sista tur (25 mil) med polarna för att få ut sista milen innan servicen
    Men när vi står och snackar så får ena polaren se att min kedja är väldigt spänd, den går endast att trycka upp-ner ca 10mm, och påpekar att det kan skada drevaxeln och/eller dess lager när den är så spänd.
    Tror ni att det kan ha gjort nån skada eller påskyndat framtida förslitning på nämnda delar?
    Man blir ju lite orolig, har ju kört in cykeln "enligt boken" och så upptäcker man detta
    Kommer givetvis påpeka det vid servicen..

  2. #2
    Kedjan är som hårdast spänd när framdrevcentrum - svinglagringcentrum - bakaxel är i rak linje.
    (grundläggande enkel geometri)
    Är du orolig, sätt dig eller nån annan å hojen och se till att fjädringen bak linjerar enl ovan.
    Är kedjan för hårt spänd redan när hojen är olastad? Då bör du nog kolla närmare.
    Spänd kedja = mycket hög last på lagring för utgående axel, och det är ju onödigt...

  3. #3
    Vad säger manualen? Min manual anger ett mått som skall mätas vid naturligt häng dvs. när hojen står upprätt och ingen sitter på den. Nu är det inte samma hoj men jag ser ingen anledning till att mätmetoden skulle skilja även om måttet gör det.

  4. #4
    Medlem MARCUS JOHANSSONs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Värmlandsskogen
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Kedjan är som hårdast spänd när framdrevcentrum - svinglagringcentrum - bakaxel är i rak linje.
    (grundläggande enkel geometri)
    Är du orolig, sätt dig eller nån annan å hojen och se till att fjädringen bak linjerar enl ovan.
    Är kedjan för hårt spänd redan när hojen är olastad? Då bör du nog kolla närmare.
    Spänd kedja = mycket hög last på lagring för utgående axel, och det är ju onödigt...
    Är verkligen orolig, enda helt nya fordon man nånsin köpt och så märker man detta
    Har ingen för tillfället som kan sitta på hojen men när jag provar sitta själv så verkar den inte spänna sig märkbart mycket mer? Svinglagringscentrumet är "högsta" punkten i förhållandet till framdrev-bakaxeln.

  5. #5
    Medlem MARCUS JOHANSSONs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Värmlandsskogen
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Vad säger manualen? Min manual anger ett mått som skall mätas vid naturligt häng dvs. när hojen står upprätt och ingen sitter på den. Nu är det inte samma hoj men jag ser ingen anledning till att mätmetoden skulle skilja även om måttet gör det.
    I manualen står det 40-55mm mellan yttersta lägena på kedjan.
    Fick när jag mätte det till strax under 40mm så jag har släppt en aning på den nu. Det känns surt om det nu är för hårt spänt att man redan hunnit köra dryga 100 milen, suck..
    Men nu får hojen stå tills service nästa helg, kommer absolut påpeka det hela och se va dom säger då. Var bara tvungen att vädra mitt lilla bry nånstans. det vände fort från glädje till olust

  6. #6
    Kedjan är som mest spänd såsom Lowtec beskriver och det är därför det finns ett spel för kedjan.
    För att få en ny hojs kedja spänd som han beskriver det så är det väl med passagera, full packning på och i princip ett hopp och en landning där bakhjulet släpper från backen innan svingen är raklång.

    Gissar att du inte kört enligt ovan och om den nu var lite under specen enligt din beskrivning så kan du nog vara hellugn om detta....definitivt ingen skada skedd.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Gissar att du inte kört enligt ovan och om den nu var lite under specen enligt din beskrivning så kan du nog vara hellugn om detta....definitivt ingen skada skedd.
    Om vi tar det lite praktiskt nu..
    Kedjespelet mäts sannaolikt INTE "med last".
    Det skulle ju kräva två man för en kedjespänning, (alt att man tvingas belasta hojen med tyngder) något som verkstäderna aldrig skulle gå med på !
    Utan att säkert veta kan jag nog påstå att spelet ska mätas med hojen fritt stående på hjulen.
    Då ska du ha föreskrivet spel eftersom spelet är störst vid 0-last resp fullast..
    Om du sen har 35mm ist för sföreskrivna 40-55 tror jag inte är en katastrof, (om än inte bra) i varje fall inte så länge det iaf finns ett spel när kedjan är som mest spänd.

  8. #8
    @LowTech
    Det är väl det jag skrivit(....eller så beskrev jag det så dåligt? )

    Det viktiga för trådskaparen som mår dåligt av det(förtåerligt) att.....ingen skada skedd iallafall

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    @LowTech
    Det är väl det jag skrivit(....eller så beskrev jag det så dåligt? )

    Det viktiga för trådskaparen som mår dåligt av det(förtåerligt) att.....ingen skada skedd iallafall
    Visst ... försökte bara ge lite stöd...ffa till trådskaparen som kände sig lite vissen...


    Och ja, även jag har i tidernas gryning som ung och dum missat kapitlet "kedjespänning" i virtuella boken "bra vetande för tvåhjuilngåkaren ".
    Nytt lager bakom utdrevet blev det..

  10. #10
    Finns det spännrulle på din hoj ?????

Liknande ämnen

  1. För hård spänd kedja på en stelbenare...
    Av Figurehead i forum Custom
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-10-27, 14:11
  2. Hur hårt ska ekrarna vara spända?
    Av Reject i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-10-26, 10:19
  3. Kedja
    Av rolfmm i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-10-17, 13:15
  4. Kedja??
    Av BIG1 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-13, 02:00
  5. Kedja
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 07:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •