Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Snart uppkörning Gillinge - vad ska jag tänka på?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Av hävd anger jag aldrig när en uppkörning sker, men kan säga att det inte är långt kvar.

    Gjorde trafikskolans "lilla uppkörning", då klarade jag alla manöverbanans moment på första försöket, men hade missat körmomentet eftersom jag missade en 30-skylt. Gäller att hålla uppsikt alltså...

    Min lärare på skolan sa att "lita mer på speglarna, du behöver inte vända och vrida huvudet så mycket", men hur rimmar detta med att många säger att "man ska vara tydlig och visa kontrollanten att man tittar"...

    Om jag lyckas hålla nerverna i schack, och inte gör en dundertavla så borde jag, peppar peppar, klara det...
    Senast redigerat av kali68 den 2014-06-19 klockan 14:03.

  2. #12
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av kali68 Visa inlägg
    Av hävd anger jag aldrig när en uppkörning sker, men kan säga att det inte är långt kvar.

    Gjorde trafikskolans "lilla uppkörning", då klarade jag alla manöverbanans moment på första försöket, men hade missat körmomentet eftersom jag missade en 30-skylt. Gäller att hålla uppsikt alltså...

    Min lärare på skolan sa att "lita mer på speglarna, du behöver inte vända och vrida huvudet så mycket", men hur rimmar detta med att många säger att "man ska vara tydlig och visa kontrollanten att man tittar"...

    Om jag lyckas hålla nerverna i schack, och inte gör en dundertavla så borde jag, peppar peppar, klara det...

    Använda speglarna och lära sig lita på vad man ser i dom är en förutsättning om man vill bara en säker förare. Normalt slänger man kanske ett öga i speglarna, men när man har en kontrollant bakom kan man välja att vrida på huvudet och inte bara medelst ögonvridning titta i spegeln. Om det blir förståeligt.


    Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Körde upp idag, 24/6, och efter lite strul och omtagningar så gick det vägen. Så jäkla skönt!

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Jättegrattis till kortet, tog mitt för 10 år sen å jag har kört effektivt ca 5 år. Blev pappa 08, men drog igång igen förra sommaren. Kör försiktigt!

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    När det gäller en uppörning - om det händer något på vägen som känns som kugg, så försök skaka av det och fortsätt köra ända till inspektören säger att ni ska stanna.
    Jag gjorde några missar i början som jag trodde skulle kosta mig dyrt, men senare under uppkörningen hade jag tur genom att jag hanterade lite oväntade saker på ett väldigt bra sätt. I slutänden vägde det positiva över och jag fick mitt körkort.

    Inspektörerna tittar på helhetsbilden och ingen kör utan missar under en uppkörning. De vet att ni är spända inför uppgiften och kan se om det där bakom spänningen faktiskt finns en bra MC-förare.

    Så; slappna av och lycka till!

  6. #16
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Grattis.. Skön känsla som sitter i länge


    Så kan det gå…

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    81
    Stort grattis!! Tänk på att man fortfarande är riktigt ny på hojen, kört i 5 veckor nu sen jag klarade kortet och känner mig fortfarande som man är i körskolan.

Liknande ämnen

  1. Uppkörning på Gillinge
    Av Mastkran i forum MC-kort
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-04-04, 16:17
  2. Uppkörning gillinge behöver hyra mc
    Av AxJ i forum MC-kort
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-07-15, 12:49
  3. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-06-05, 11:03
  4. Uppkörning på gillinge snart
    Av livewire i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 19:20
  5. Uppkörning Gillinge
    Av Peo i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-22, 15:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •