Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Ojämn gång.

  1. #1
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232

    Ojämn gång.

    Vet att frågan har varit oppe förut men mitt problem är lite annorlunda:
    Har inte haft några som helst problem med ojämngång tills helt plötsligt,,,,
    Hojen har en lite ojämn gång när jag håller en jämn hastighet. Den går som den ska vid acceleration , endast vid jämn fart märks oroligheten.

    Även när jag ska parkera efter en tur vill den lägga av, som om tomgången är för låg,,?
    Om jag däremot håller den lite på varv en stund, så håller den tomgången.
    Detta dök opp som sagt helt plötsligt,, det enda jag "gjort" är att jag råkade lägga hojen på sidan i garaget,, stödet vek sig...

    Har provat med STP injector cleaner och kört några timmar utan resultat, ska jag fortsätta med detta ett tag till och hoppas på att det fixar sig ?

    Vad tror ni det är som hänt?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    Kolla det vanliga. Stift,luftfilter, göra ren munstycken och annat i förgasaren. Tankat fulbränsle? Är allt ok så kolla CDI-boxen.

    Gjorde själv en riktig fadäs på min XR600R. Luftfilter igensatt. Ja...då testar vi med ett diskunderlägg som filter :-). Funkade sådär... ;-)

  3. #3
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Innan jag började riva av alla kåpor och annat för att komma åt förgasarna, tog jag en test-tur idag; Hojen gick som den ska! Förmodligen behövde STP-tillsatsen natten på sig för att lösa problemet Bra sås reder sig själv !!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    20
    Hade samma problem med min hade stått 2 år. Gick ojämnt i jämn hastighet över 90-100
    nu efter ca 20-30 mil och dundermedel i tanken går den som den ska.

  5. #5
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Tror också det kan va något med temperaturen ute,tydligen så är bensinen sämre idag och har en lägre kokpunkt än den hade för.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av akems Visa inlägg
    Tror också det kan va något med temperaturen ute,tydligen så är bensinen sämre idag och har en lägre kokpunkt än den hade för.
    Dagens bensin är ju inte som den var förr. Då kunde den ju dunsta och det var inga rester kvar. Dagens bensin lämnar tack vare olika tillsatser en liten beläggning kvar.
    Har lite egna funderingar dock inget vetenskapligt. Om bensinkranen är öppen hela tiden, så borde inte bensinen kunna dunsta ur förgasaren? Det finns ju ämnen som försvinner ur dagens bensin med tiden och gör att den åldras och gör motorn svårstartad efter kanske ett år. En gräsklippare och ett elaggregat som jag har , har det inte märkts något över en vintersäsong i alla fall. Har haft en äldre hoj stående i ett år och den gått bra att starta.
    STP:s olika tillsatser funkar verkligen. Skadar inte att avsluta säsongen med sådant i sista tankningen.
    En annan fundering. man kanske skall tanka sista tanken före vinterförvaringen med 98 oktan.

  7. #7
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Ett tips som vi fick av en "proffsmek" på en mekträff var att tanka med akrylatbensin sista tankningen,men jag har lite dålig erfarenhet av det och min 40 år gamla motorsåg där den löste upp membranen i förgasaren.

  8. #8
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    En annan fundering. man kanske skall tanka sista tanken före vinterförvaringen med 98 oktan.
    Nyfiken fråga; vad kan man tjäna på det?

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    Man kanske skall göra enl boken, dvs töm tank och förgasare innan man ställer in hojen för vintern. Slå av tanken, starta hojen och låt den gå på tomgång tills den slocknar. Töm därefter tanken. Hur svårt kan det va?

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Helgoson Visa inlägg
    Tankat fulbränsle?
    Vad är det??
    Ove

Liknande ämnen

  1. XV 1600 ojämn bromsverkan
    Av Allan K i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-07-25, 15:39
  2. Sommar nån gång?
    Av Jourtjänst i forum Off topic
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 09:34
  3. Ojämn, ryckig gång M1800 -09
    Av Ändy i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 08:48
  4. ojämn gång
    Av happy i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 09:58
  5. Ny hoj på gång.
    Av Sepe i forum Custom
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-07-20, 09:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •