Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 41 till 46 av 46

Ämne: Någon som har en CTEK laddare???

  1. #41
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Prova att först köra igång laddningen med en vanlig gammaldags ointelligent laddare. Den begriper inte att något är fel så den laddar ändå. Sen kan du fortsätta att ladda med din CTEC-laddare. Jag har provat att göra så och det fungerade perfekt.
    Jag tog med mig batteriet till jobbet och dunkade på med en gammal osmart laddare och fick igång laddningen så nu laddar CTEK:n i rekond läget och är för tillfället uppe i fas 3 och där har den stått och tuggat i 5 timmar, har den inte gått över till fas 4 i morgon bitti så åker jag och köper ett nytt batteri!

  2. #42
    Medlem Bastards avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Finspång, Östergötland
    Inlägg
    20
    Innan ni kastar er iväg med plånboken i högsta hugg så testa att starta om laddsekvensen. Allra helst om c-tecken stannat när ni kört recond läget. Jag har iallafall fått liv i två batterier som min garagepolare djup urladdat och som vi tänkte att nu jäklar ska dyrladdaren få bekänna färg. Som ni redan kommit fram till så händer inte ett skit om spänningen är under fyra volt men vi hängde på startkablar på ett friskt batteri och laddaren på det dåliga. Parallelkopplade batterierna knappt 5 sekunder för att få igång laddsekvensen och sen fick den sköta sig själv. Kom upp i läge två första gången. Kopplade av ena polen några sekunder och sen på igen, den här gången behövdes åtminstone ingen srarthjälp. Ytterligare läge två. Tredje gången gillt tänkte vi och då kom vi vidare. Nu tog den sig hela vägen till läge 4 innan vi dagen efter fick koppla loss och sen lägga på igen. Ytterligare ett stopp på 4. En gång till körde vi igång laddningen och den här gången så körde den hela sekvensen. Lät det stå och underhålls ladda nån dag innan vi startade om ytterligare en gång bara för att vara på säkra sidan. Så om man är lite envis så går det ;-) det som är fördelen med c-teck laddarna är ju att det är relativt riskfritt att hålla på såhär. Hade aldrig vågat göra det med en gammal laddare som bara skickade på max ström så fort det blev en sluten krets.

  3. #43
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Visa inlägg
    Jag tog med mig batteriet till jobbet och dunkade på med en gammal osmart laddare och fick igång laddningen så nu laddar CTEK:n i rekond läget och är för tillfället uppe i fas 3 och där har den stått och tuggat i 5 timmar, har den inte gått över till fas 4 i morgon bitti så åker jag och köper ett nytt batteri!
    Vad är det för batteri du har köpt? Vet inte om jag missat det i tråden. Priset låter som ett lättvikts, men det kanske bara är ett dyrt vanligt blycell?

    Skickat från min Xperia V via Tapatalk

  4. #44
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Hm, har en riktigt gammal laddare med selenlikriktare i garaget, den här tråden fick mig att inse att den absolut inte får slängas.
    Ett helt oladdat batteri får efter ett tag någon typ oxidskikt på blyet som isolerar, det får laddaren att tro att den inte är ansluten.
    Men dumma laddare fattar inte sånt och det räcker med en liten laddström för att skiktet skall tillbakabildas.

    Ove skulle fått en gilla från mig om det gått.
    Senast redigerat av Per Lindström den 2014-10-09 klockan 18:12.

  5. #45
    Medlem roggie_49s avatar
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Östra Aros
    Inlägg
    22
    Vet inte om jag har fel men är det inte som så att C-tech behöver en motspänning på cirka 4 volt
    för att fungera som det är tänkt.
    Isf förklarar det fenomenet med att först dra igång med en s.k. ointelligent laddare och sen övergå till C-tech..

  6. #46
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av roggie_49 Visa inlägg
    Vet inte om jag har fel men är det inte som så att C-tech behöver en motspänning på cirka 4 volt
    för att fungera som det är tänkt.
    Isf förklarar det fenomenet med att först dra igång med en s.k. ointelligent laddare och sen övergå till C-tech..
    Sant det kan ju vara problem åt andra hållet också, motståndet är för litet.
    Men jag kan intyga från egen erfarenhet, att om ett battre får stå för länge oladdat, blir det svårladdat pga för stort motstånd.
    I bägge fallen kan en ointellegent laddare rädda bateriet.

Liknande ämnen

  1. någon som sett någon än? (MC-poliser)
    Av jrutgers i forum Off topic
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2015-08-11, 17:08
  2. Tillverka USB-Laddare för att ha i hojen
    Av Twenty2 i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-04-19, 10:29
  3. aphäng, någon?
    Av gunther i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-23, 22:01
  4. Någon som handlat här?
    Av Figurehead i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-04-17, 10:14
  5. Var är mina CTEK-laddare…?
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 13:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •