Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 46

Ämne: Någon som har en CTEK laddare???

  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    För att tjata lite till då....
    Ett urladdat batteri SKALL gå att ladda även med en smart laddare.
    Laddar man ur batteriet gång efter annan så tar batteriet stryk och till slut går det inte att ladda...det är slut helt enkelt. Att man laddar ur batteriet någon gång skall det hålla för.

    Kortis mellan två celler tex missar många. Med vanliga laddare funkar det att ladda, men batteriet kommer att ta slut omgående. En smart laddare känner av detta och avbryter därmed processen eftersom det är lönlöst att fortsätta. Och sen så.....

  2. #32
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    En annan infallsvinkel.
    Du skrev att du köpte nytt batteri förra året. Köpte du ett kvalitetsbatteri eller ett lågprisbatteri? Det lär vara skillnad, säger de som kan sådant.

    En branschmänniska jag talade med uttryckte det som att "finbatterier" (dyra märken) har en helt annan kvalitetskontroll än lågprisbatterier. Man rensar helt enkelt ut dåliga exemplar så att dessa aldrig kommer ut i butik. Medan andra tillverkare av lågprisbatterier inte kan ha en sådan noggrann kontroll utan fler dåliga ex kommer ut på marknaden. Resultatet skulle då bli att vissa lågprisbatterier är utmärkta, andra är dåliga.

    T ex klankar en del på Biltemas batterier. Medan andra tycker att de är toppen.

    Du kanske fick ett dåligt ex?

    EDIT: mina senaste batterier har jag köpt på http://www.mdsbattery.co.uk/ Där köper man t ex ett Yuasa för halva priset jämfört med min vanliga handlare på Hisingen...
    Senast redigerat av TMax500 den 2014-05-27 klockan 22:36.

  3. #33
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Mmm, i går satte jag ett ganska tomt 6V-batteri på laddning. Lampan började blinka direkt på min CTek, i dag ska jag gå ut i garaget och kika om den laddar på ordentligt. Det är ett dyrare kvalitetsbatteri så jag är benägen att hålla med om att billiga batterier är som en lottodragning, man vet aldrig vilket som är bra eller sämre.

  4. #34
    http://www.ctek.com/se/sv/chargers/XS%200.8
    Där står det varje fall 3.7 v min batterispänning
    Har för mig oxså om detta !
    Går o lura igång dom som någon skrev tidigare med extra batteri

  5. #35

    Angry Fan också!

    Jag köpte en CTEK MXS 5.0 igår och den uppför sig precis som för Cubalibre, först verkar det funka men efter 2 minuter börjar power lampan blinka.
    jag har också råkat vrida nyckeln åt fel håll i tändningslåset och fått ett helt urladdat batteri.
    och trodde i min enfald att man kunde ladda batteriet, först tänkte jag köpa en billig laddare från Biltema men tänkte att jag lika gärna kunde köpa en batter, sicken nit man gick på.
    Nu läser jag till min fasa att det bara är att kasta batteriet. mitt batteri är nästan helt nytt (ca 1 månad). jag startade upp min mc med hjälp av startkablar och så fort mc:n gick utan hjälp kopplade jag in CTEK:n, då startade laddningen och gick direkt till fas 2.
    I morse innan jag åkte till jobbet kollade jag om det hänt något och då stod den fortfarande på fas 2 men nu lyster error lampan. va bra att man köper ett batteri för 1700:- och sedan en laddare för 700:- som inte kan ladda ett urladdat batteri...
    nä jag skulle ha köpt en fulladdare från Eltema för 150:-.

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Det var ju otur att du inte läste den här tråden först! Om batteriet inte är äldre än så så finns det väl garanti?

  7. #37
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Prova att först köra igång laddningen med en vanlig gammaldags ointelligent laddare. Den begriper inte att något är fel så den laddar ändå. Sen kan du fortsätta att ladda med din CTEC-laddare. Jag har provat att göra så och det fungerade perfekt.
    Ove

  8. #38
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    För några dagar sedan så fick jag batteritorsk på min gräsklippare (åktraktor 12,5 h och 12 volt)
    Den hade stått ute i regnet och blev väl kortsluten eller någe. Mätte upp batteriet som visade 2,5 volt. Testade först med en fulkopia av C-Tech och den tog inte laddning. Men min äkta C-Tech funkade perfekt och nu är problemen ur världen. Återigen....har du kortis mellan två celler så tar den inte laddning hur du än gör. Eller så laddar den men batteriet tar slut direkt.

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Helgoson Visa inlägg
    För några dagar sedan så fick jag batteritorsk på min gräsklippare (åktraktor 12,5 h och 12 volt)
    Den hade stått ute i regnet och blev väl kortsluten eller någe. Mätte upp batteriet som visade 2,5 volt. Testade först med en fulkopia av C-Tech och den tog inte laddning. Men min äkta C-Tech funkade perfekt och nu är problemen ur världen. Återigen....har du kortis mellan två celler så tar den inte laddning hur du än gör. Eller så laddar den men batteriet tar slut direkt.
    Vet inte hur det funkar, men vad jag hört kan man få fjutt på blybatterier med att koppla laddströmmen fel och då kunna få oxiden i batteriet att släppa. Hörsägen eller ??????

  10. #40
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vet inte hur det funkar, men vad jag hört kan man få fjutt på blybatterier med att koppla laddströmmen fel och då kunna få oxiden i batteriet att släppa. Hörsägen eller ??????
    Den funktionen finns i en C-Tech laddare i form av "Recond-läget".

Liknande ämnen

  1. någon som sett någon än? (MC-poliser)
    Av jrutgers i forum Off topic
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2015-08-11, 17:08
  2. Tillverka USB-Laddare för att ha i hojen
    Av Twenty2 i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-04-19, 10:29
  3. aphäng, någon?
    Av gunther i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-23, 22:01
  4. Någon som handlat här?
    Av Figurehead i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-04-17, 10:14
  5. Var är mina CTEK-laddare…?
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 13:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •