Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Bromshandtag tar långt inne

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    20

    Bromshandtag tar långt inne

    Hej
    Har en Suzuki750es års-1983
    Min fråga är ska man verkligen kunna dra frambromsen så nästan den tar i handtagsgummit
    Har luftat bromsarna flera gånger och får ej ut mer luft så jag tror inte det har med det att göra.
    Men pressar man riktigt hårt så kan man nästan dra den i botten.
    Har ej haft hojen så länge och ej tänkt på hur det var innan jag rev ner framgaffel för packboxbyte

  2. #2
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Har för mig att det ska finnas en stålskenor med kontringsmutter antingen på handtaget eller till själva cylindern för att kunna ställa när handtaget avpressar bromscylindern. Vissa suzukimodeller har en justering 1-4 på handtaget där man kan ställa hur långt in handtaget ska gå när den börjar anpressa cylindern

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av Mickegsx750 Visa inlägg
    Hej
    Har en Suzuki750es års-1983
    Min fråga är ska man verkligen kunna dra frambromsen så nästan den tar i handtagsgummit
    Har luftat bromsarna flera gånger och får ej ut mer luft så jag tror inte det har med det att göra.
    Men pressar man riktigt hårt så kan man nästan dra den i botten.
    Har ej haft hojen så länge och ej tänkt på hur det var innan jag rev ner framgaffel för packboxbyte
    Har visserligen en Honda 750 -84a men där har jag också så att handtaget nästan tar i när man bromsar stilla stående, ändå har jag rengjort/smörjt bromsarna och kör med ny vätska och stålomspunna slangar. Luftade med Biltemas självluftare + att jag luftade "pumpa tryck" metoden sista jag gjorde. Så förmodligen blir det inte bättre än så även för dej.

    När man kör hojen o bromsar så är det ju en bit kvar innan handtaget når rullen

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    20
    Finns ingen inställningsmöjlighet alls.
    Okej har bara testat stillastående. Pga när jag skulle köra iväg så läckte det olja ifrån generatorkåpan efter jag haft den av så jag väntar på en ny packning.
    Så får testa när jag fixat detta

  5. #5
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Hittar bara en ungefärlig bild. På min sitter en ställskruv som på den här.

    /Erik

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Bromslangarna är väl orginal antar jag? Huvudcylindern är väl inte 100 heller, dags att renovera kanske?

  7. #7
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Mickegsx750 Visa inlägg
    Finns ingen inställningsmöjlighet alls.
    Okej har bara testat stillastående. Pga när jag skulle köra iväg så läckte det olja ifrån generatorkåpan efter jag haft den av så jag väntar på en ny packning.
    Så får testa när jag fixat detta

    Vänta nu lite… vad skulle det vara för skillnad på bromsverkan når du kör kontra när du står still? Det finns ju ingen bromsservo!
    Du bör således inte testa bromsen i fart då den inte funkar bättre för att hojen är i rörelse.

    Jag skulle gå på föregående tips- införskaffa renoveringsats. Sen testa..

    Riv allt, ok, kopplingar och cylinder.
    Renovera cylindern med satsen och inventera om det krävs ytterligare reservdelar såsom kolvar, packningar och kanske slangar.

    Bara ett tips


    //Jr

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    20
    Har haft nere oken och smörjt och fixat ser bra ut
    men har varit inne på att fixa en renoveringssats till huvudcylindern.
    Kan ju säga att broms gör den men tycker att handtaget tar långt in.
    Är nybesiktigad utan anmärkning

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Kan säga att jag hade liknande på min z750 från 80-talet.
    Receptet var att byta slangar till telfon/stålomspunnet renovera ok och huvudcylinder.
    Huvudcylindern blev inte riktigt bra vid första försöket så jag bytte packningen mot en annan snarlik variant som jag hade liggandes, blev hur bra som helst.
    Stumt med riktigt bra bromsverkan, som nytt förmodar jag.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Kan säga att jag hade liknande på min z750 från 80-talet.
    Receptet var att byta slangar till telfon/stålomspunnet renovera ok och huvudcylinder.
    Huvudcylindern blev inte riktigt bra vid första försöket så jag bytte packningen mot en annan snarlik variant som jag hade liggandes, blev hur bra som helst.
    Stumt med riktigt bra bromsverkan, som nytt förmodar jag.
    HM, bromsar kan vara besvärliga likväl som förarna. En man bytte bromsbelägg på hojen i ett större garage. Provkörde en bit i garaget för att testa. Kostade honom en bula i skallen och en ny framgaffel. Han glömde nämligen att pumpa upp bromsen innan provkörning.

    Hade en gång en Dominator vars frambroms kändes svampig. Bytte oljan och satte dit en stålomspunnen slang. blev kanon. Eftersom den hojen bara har en skiva fram så kunde det behövas ett ordentligt nyp i handtaget.

Liknande ämnen

  1. Inne i sig själv.
    Av Olle Å i forum Off topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 00:35
  2. Ang. hur långt en hoj rullar
    Av Pronby i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-03-06, 11:11
  3. Hur långt går en hoj?
    Av rakarör i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-06-13, 09:32
  4. Styling kopplings/bromshandtag?
    Av livewire i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-27, 20:19
  5. hur långt har min XT gått?
    Av Borken i forum Offroad
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 19:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •