Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: För kort för MC-kort?!

  1. #11
    Medlem A76s avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    17
    Hej!

    Jag är själv ganska kort i rocken; 160 cm och hyggligt liten i kroppsformen. Jag fick välja cykel efter vad jag nådde ner på - provsitt cyklar på mc-butikerna! De ser ofta större och högre ut, än vad det är! Tänk på att många går att sänka, och att sadeln är smal. Jag köpte till slut en Honda CBF 600 - den är perfekt! På min bilskola har de Kawasaki ER6r och dessa är inte heller för stora - tvärtom så känns de mindre än min Honda.

    Min cykel har gått som en bilskolehoj, så jag fick med störtbåge och kraschpuckar till den - och det behövs! Jag har stora problem med lågfartskörningen och garagevändningar, och har tappat cykeln flera gånger. Men men bågen och puckarna så händer inget med cykel. Dessutom var den billigare eftersom den gått som just bilskolehoj. Det här är min första cykel, så när jag har mitt kort ska jag köpa en nyare - blir antagligen en Honda det oxå Bra storlek på dom

    Man måste inte ha hela foten i marken, se bara till att du kan få ner främre delen av trampdynorna på båda fötterna när du sitter på hojen! På det sättet så kan du definitivt hålla balansen.

    Och den där bilskolan du var på - gå inte dit igen! Gå till en annan! ALLA ska kunna köra motorcykel - oavsett hur lång/kort/smal/tjock man är! Allt handlar om teknik Och att våga.

    Ge inte upp din dröm!!
    Livet är för kort för att inte levas här och nu
    KRAM och lycka till!

  2. #12
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Hej,

    Ja, jag bara instämmer. Det ska finnas hojar för alla att kunna åka. Jag är själv 177 lång och körde en sänkt F700GS på körskola och jag kunde ha böjda ben och hela fotsulan i marken vid stillastående. Med det sagt finns den modellen även att få med extra låg sadel för att få den ännu lägre... Som sagt, det ska nog finnas en maskin för alla längder.

    Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    Citat Ursprungligen postat av ThompaB Visa inlägg
    Hej,

    Ja, jag bara instämmer. Det ska finnas hojar för alla att kunna åka. Jag är själv 177 lång och körde en sänkt F700GS på körskola och jag kunde ha böjda ben och hela fotsulan i marken vid stillastående. Med det sagt finns den modellen även att få med extra låg sadel för att få den ännu lägre... Som sagt, det ska nog finnas en maskin för alla längder.

    Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
    Sätt dig på en Honda Shadow. Har för mig att det är marknadens lägsta sitthöjd (62 cm).
    Den kan du lätt köra utan problem. Jag har en till salu för övrigt!

    Med vänlig hälsning Kent

  4. #14
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Om det är lilla shadow så är den inte godkänd för att köra upp för a-kort. Dessutom är customhojarna hopplösa på högfartsbanan.

    /Freddo

  5. #15
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Inte för att vara den men custom är inte min cup of tea... Gällande sitthöjden är väl lagom ett bra mått?

    Det var en tjej på min uppkörning som kom på en sån där maskin, hade stora problem med manöverprovet.

    Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

  6. #16
    Medlem Idutts avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    3
    Har ju glömt att tacka för alla svar. Men verkar som de flesta av er är inne på att jag ska köpa en egen hoj och övningsköra med den. Vi får se hur det blir. Hela projektet har legat lite på is. Kommer inte fixa kortet denna säsong iaf. Men någon gång ska jag ha det!!! Fortsätt gärna komma med tips och råd om hur ni har/hade gjort. Tacksam för all hjälp!

  7. #17
    Medlem Idutts avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    3
    Ska förresten på tjejdag på Falkenbergs motorbana i helgen. Hoppas kunna klämma och känna på lite hojar där även om det inte är aktuellt att köpa en sprillans ny. Kan ju iaf få lite inspiration och motiviation av att se andra tjejer köra mc.

  8. #18
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Ge inte upp,det finns många kortväxta som kör motorcykel.Själv är jag 163 och kör goldwing,har inte lagt den ännu,men det vet man aldrig,har oftast inte med längden att göra utan för att man tappar balansen av någon anledning.Kolla runt vad körskolorna har för hojar runt där du bor,alla har ju inte likadana.

Liknande ämnen

  1. Har kört upp !
    Av LinusE i forum MC-kort
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-27, 09:48
  2. Ta BE-kort?
    Av Motormannen i forum Off topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 14:39
  3. Ta mc-kort?
    Av Kit i forum MC-kort
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 11:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •