Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 54

Ämne: Angående uppkörning

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    81

    Angående uppkörning

    Om två veckor så smäller det för mig men är sjukt nervös för lågfartsdelen, garagevändningen är ett helvete åt höger. Får man välja själv vilket håll man ska vända åt på uppkörningen? Man kan ju starta från höger eller vänster men spelar det nån roll vilken sida man tar första konen på? Tar man vänster där så får man ju en vänstersväng vid vändningen.

    Hur hårda är inspektörerna vid körningen, får man sätta ner foten nån gång om man känner att balansen sviker?

    Mvh Henrick

  2. #2
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av 666_Beast Visa inlägg
    Om två veckor så smäller det för mig men är sjukt nervös för lågfartsdelen, garagevändningen är ett helvete åt höger. Får man välja själv vilket håll man ska vända åt på uppkörningen? Man kan ju starta från höger eller vänster men spelar det nån roll vilken sida man tar första konen på? Tar man vänster där så får man ju en vänstersväng vid vändningen.

    Hur hårda är inspektörerna vid körningen, får man sätta ner foten nån gång om man känner att balansen sviker?

    Mvh Henrick
    Tjena,

    Gör något annat än hoj för att bryta nervositeten. Tror det är just nervositeten som gör att många kommer av sig på uppkörningen, så försök ta det sansat. Ta gärna med något att äta och dricka då det kan bli mycket väntande.

    Garagevändning? Den försvann ju som moment för evigheter sen. Beroende på vilken bana du får på krypningen så är det "bara" att göra som man gjort när man tränat. Nej, du får välja åt vilket håll du inleda konbanan på och ja det avgör åt vilket håll du vänder i slutändan. Jag fick köra den "svåra" raka konbanan (4 koner i rad) och inspektören sa bara kör ungefär så ingången fick jag välja själv, varpå jag gjorde som jag brukade; tog första konen till vänster vilket alltid resulterar att vändningen blir en vänstersväng...

    Klart du får sätta ned foten för att återfå balansen, men det ska då bara vara en kort tå-ning och inte "parkera" för att sedan fortsätta. Hur grovt det är avgör inspektören.

    Lycka till och ta det lugnt.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av 666_Beast Visa inlägg
    Om två veckor så smäller det för mig men är sjukt nervös för lågfartsdelen, garagevändningen är ett helvete åt höger. Får man välja själv vilket håll man ska vända åt på uppkörningen? Man kan ju starta från höger eller vänster men spelar det nån roll vilken sida man tar första konen på? Tar man vänster där så får man ju en vänstersväng vid vändningen.

    Hur hårda är inspektörerna vid körningen, får man sätta ner foten nån gång om man känner att balansen sviker?

    Mvh Henrick
    Vet inte om du har möjlighet att träna på egen hoj. Det viktigaste vid körning mellan koner är att inte se på konerna utan tänk bara på den väg ni skall köra.
    Annars så blir det dubbelt att tänka på. Alltså prioritera tanken på vägen, så flyter du bara mellan konerna.
    Lycka till

  4. #4
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Om det är den här du menar så får man börja åt vilket håll man vill.

    /Erik

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    81
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Om det är den här du menar så får man börja åt vilket håll man vill.

    Ja,exakt den jag tänker på. Så oavsett från vilket håll man börjar i T formationen så får jag välja vilket håll jag börjar med konerna?

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    81
    Citat Ursprungligen postat av ThompaB Visa inlägg
    Tjena,

    Gör något annat än hoj för att bryta nervositeten. Tror det är just nervositeten som gör att många kommer av sig på uppkörningen, så försök ta det sansat. Ta gärna med något att äta och dricka då det kan bli mycket väntande.

    Garagevändning? Den försvann ju som moment för evigheter sen. Beroende på vilken bana du får på krypningen så är det "bara" att göra som man gjort när man tränat. Nej, du får välja åt vilket håll du inleda konbanan på och ja det avgör åt vilket håll du vänder i slutändan. Jag fick köra den "svåra" raka konbanan (4 koner i rad) och inspektören sa bara kör ungefär så ingången fick jag välja själv, varpå jag gjorde som jag brukade; tog första konen till vänster vilket alltid resulterar att vändningen blir en vänstersväng...

    Klart du får sätta ned foten för att återfå balansen, men det ska då bara vara en kort tå-ning och inte "parkera" för att sedan fortsätta. Hur grovt det är avgör inspektören.

    Lycka till och ta det lugnt.
    Med garagevändning menar jag vändningen i slutet på konbanan, trodde den hette garagevändning. Det gäller den raka konbanan.

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av 666_Beast Visa inlägg
    Med garagevändning menar jag vändningen i slutet på konbanan, trodde den hette garagevändning. Det gäller den raka konbanan.
    I slutet av banan blir det ändå som en garagevändning.

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Det viktigaste vid körning mellan koner är att inte se på konerna utan tänk bara på den väg ni skall köra.
    = lyft blicken.

  9. #9
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    I lågfartsbanan får du välja, däremot den som du gör undanmanöver i så bestämmer inspektören vilket håll du ska göra undanmanöver.
    /Erik

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    Inspektörerna är stenhårda! Om du så mycket som hickar, så är det mors! :-)

Liknande ämnen

  1. Fråga angående A2
    Av Emil Wiklöf i forum Veteran
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-04-27, 14:47
  2. Angående handväxel...
    Av TheCrow i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2014-03-31, 12:41
  3. fråga angående el till tändhatt
    Av Knoxy i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-19, 17:10
  4. Uppkörning
    Av Hornet i forum MC-kort
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-06, 00:11
  5. Nya råd angående HLR!
    Av Mats Liifv i forum Off topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-18, 22:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •