Sidan 4 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 52

Ämne: Vilken olja?

  1. #31
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Citat Ursprungligen postat av Helgoson Visa inlägg
    Ni som nu föraktar BT's oljor...berätta för oss ovetande vad problemet/felet är med deras oljor.
    Kan ju vara intressant att veta varför dessa oljor är helt värdelösa. Sitter ni på fakta så dela med er.
    Jag vet inte vad tidigare ägaren av min hoj körde på för olja, men han sa att kopplingen nog behövdes bytas snart, när jag köpte hojen.
    Jag bytte olja och filter. Minns inte vilket fabrikat jag valde, men troligen var det Castrol.
    Har aldrig haft problem med kopplingen efter detta.
    Året efter när jag bytte olja och filter så köpte jag Biltemas olja.
    Nu är en luftkyld 1600-kubiks v-twin ganska ljudlig av sig även i normalfallet, men efter oljebytet upplevde jag något "knackande" ljud från motorn, vid belastning, som jag inte hört tidigare.
    Bytte olja igen och valde då Motul (halv-syntet tror jag), som de rekommenderade på mc-firman. Har inte hört något oljud sedan dess.

    Vet inte om Biltemas olja är sämre än andra oljor (har inte trott det tidigare) men jag kommer i vilket fall inte köra på det igen.
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  2. #32
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Det blir nog till att testa en dunk med Q8 från Swedol och sen får jag se om problemet försvinner.
    Var in till Swedol idag men den var slut, skulle komma i början på nästa vecka...
    Kan det vara så att det är en del som kommit på att det kanske är dags för oljebyte nu när säsongen drar igång... :lol:

    Tänkte byta olja och filter nu och sen lite tätare byten tills all gammal skit försvinner...
    Kommer förmodligen inte hinna köra så mycket i år...
    Senast redigerat av Krokmark den 2014-05-09 klockan 16:39.
    Using Tapatalk

  3. #33
    Har haft samma problem som Swedan
    Därför undviker jag BTes oljor

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    Citat Ursprungligen postat av swedan Visa inlägg
    Jag vet inte vad tidigare ägaren av min hoj körde på för olja, men han sa att kopplingen nog behövdes bytas snart, när jag köpte hojen.
    Jag bytte olja och filter. Minns inte vilket fabrikat jag valde, men troligen var det Castrol.
    Har aldrig haft problem med kopplingen efter detta.
    Året efter när jag bytte olja och filter så köpte jag Biltemas olja.
    Nu är en luftkyld 1600-kubiks v-twin ganska ljudlig av sig även i normalfallet, men efter oljebytet upplevde jag något "knackande" ljud från motorn, vid belastning, som jag inte hört tidigare.
    Bytte olja igen och valde då Motul (halv-syntet tror jag), som de rekommenderade på mc-firman. Har inte hört något oljud sedan dess.

    Vet inte om Biltemas olja är sämre än andra oljor (har inte trott det tidigare) men jag kommer i vilket fall inte köra på det igen.
    Om man har ett "knackande" i motorn så TROR inte jag att det beror på oljan.
    Låter mer som en förslitningsskada eller liknande. Byter man olja och knackandet försvinner så är det bara att lubba ner till bodegan och tjacka en trisslott. :-)

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    Citat Ursprungligen postat av Krokmark Visa inlägg
    Det blir nog till att testa en dunk med Q8 från Swedol och sen får jag se om problemet försvinner.
    Var in till Swedol idag men den var slut, skulle komma i början på nästa vecka...
    Kan det vara så att det är en del som kommit på att det kanske är dags för oljebyte nu när säsongen drar igång... :lol:

    Tänkte byta olja och filter nu och sen lite tätare byten tills all gammal skit försvinner...
    Kommer förmodligen inte hinna köra så mycket i år...
    Det kan ju också vara så att fler har upptäckt att deras olja är av mycket god kvalitet till rimligt pris. ;-)

  6. #36
    Helgoson min vart det ljudet vid 2500 mil o nu har den rullat 8000 mil utan någon åtgärd så nog gör oljan sitt + kopplingen slirar på dåliga oljor
    Motul o silkolene oljor har funkat fint i min iallafall

  7. #37
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    najs ! att man aldrig tröttnar på läsa oljetrådar ... finns alltid lite till att lära sig


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  8. #38
    Sant Foosi
    Iomed jag kör lastbil märker vad det finns mycke skit oljor på marknaden

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Helgoson min vart det ljudet vid 2500 mil o nu har den rullat 8000 mil utan någon åtgärd så nog gör oljan sitt + kopplingen slirar på dåliga oljor
    Motul o silkolene oljor har funkat fint i min iallafall
    Att kopplingen kan bli rappare vid byte av olja köper jag, men att metalliska ljud försvinner köper jag inte. Skall du ha bort ljud som tex knack och tjut och annat, så får du nog skippa oljan och hälla ner STP i stora lass tillsammans med trassel och bananskal. Det funkar garanterat....i 2 mil.

  10. #40
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Antar att du drar in kopplingshandtaget helt när du försöker få i Neutralen.
    Ibland på gamla hojar kan man med fördel släppa lite (någon cm på kopplingshandtaget) och försöka växla. På vissa hojar händer det att metoden gör det lättare att byta växel även till och från neutral.

Liknande ämnen

  1. Vilken olja till -99:s cb750
    Av fredsknekt i forum Street
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-01-31, 21:55
  2. Vilken olja till Virago 1100?
    Av Slopy i forum Custom
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-10-15, 21:55
  3. Biltema Mc-Olja
    Av grieg i forum Mekhörnan
    Svar: 103
    Senaste inlägg: 2010-07-24, 16:12
  4. Olja på motorn!!
    Av Ove i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-02, 22:27
  5. Ölja..
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 14:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •