Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 52

Ämne: Vilken olja?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276

    Vilken olja?

    Hej
    Jag har precis kört igång en gammal Suzuki GS1100G som inte varit igång på ca 5år.
    Har märkt att när hojen blivit riktigt varm så är det väldigt svårt att få i neutral.
    Jag bytte nyss oljan och filtret men den är redan kolsvart så det fanns nog en del i den motorn som behöver ut.
    Så min tanke är att byta olja och filter igen och se om problemet med neutralen försvinner.
    Frågan är bara vilken olja man ska satsa på?
    Duger Castrol-paketet från xlmoto.se?
    Jag vet att kvalitetsolja är viktigt då det är våtkoppling men måste man köpa Motul för det?

    David
    Using Tapatalk

  2. #2
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Krokmark Visa inlägg
    Hej
    Jag har precis kört igång en gammal Suzuki GS1100G som inte varit igång på ca 5år.
    Har märkt att när hojen blivit riktigt varm så är det väldigt svårt att få i neutral.
    Jag bytte nyss oljan och filtret men den är redan kolsvart så det fanns nog en del i den motorn som behöver ut.
    Så min tanke är att byta olja och filter igen och se om problemet med neutralen försvinner.
    Frågan är bara vilken olja man ska satsa på?
    Duger Castrol-paketet från xlmoto.se?
    Jag vet att kvalitetsolja är viktigt då det är våtkoppling men måste man köpa Motul för det?

    David
    Nä det måste du inte.Jag kör själv med Motul och det finns många som hävdar att hojen blir lättväxlad med Motul,men inget jag märkt.Finns många bra oljor på marknaden.Castrol vet jag inget om bara att kamaxlarna gick ner sig på lastbilarna på ett åkeri jag jobbade på i slutet av 80 talet.Försvann helt när vi gick över till Q state..Därför kör jag aldrig på castrol av principskäl.Konstigt att oljan blir svart så fort.Oljan i min hoj är fortfarande röd efter 1500 mil
    .

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Jag tror att föregående ägare slarvat ordentligt med oljebyten.
    Tänkte köpa någon billig olja att spola med och sedan slå i någon mer högkvalitativ olja.
    Ok, om Castrol inte är något att ha då tar jag gärna emot tips på oljor som är bra att slå i gamla 80-tals hojar...

    David
    Using Tapatalk

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Krokmark Visa inlägg
    Jag tror att föregående ägare slarvat ordentligt med oljebyten.
    Tänkte köpa någon billig olja att spola med och sedan slå i någon mer högkvalitativ olja.
    Ok, om Castrol inte är något att ha då tar jag gärna emot tips på oljor som är bra att slå i gamla 80-tals hojar...

    David
    Vet inte hur långt din hoj gått, men oljan brukar bli svart ganska fort om ringarna börjar bli slitna.
    Kortar man ner oljebytesintervallerna och använder en billigare olja än det dyra märket, så funkar det fint. Jag har talat om de oljor som Granngården säljer i 5 och 20 l dunkar.
    Hade en Transalp vars olja blev svart ganska fort samt förbrukade en del. Fick rådet av en mcfirma att " kör och byt olja lite oftare ", blir mycket billigare än att renovera motorn.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vet inte hur långt din hoj gått, men oljan brukar bli svart ganska fort om ringarna börjar bli slitna.
    Kortar man ner oljebytesintervallerna och använder en billigare olja än det dyra märket, så funkar det fint. Jag har talat om de oljor som Granngården säljer i 5 och 20 l dunkar.
    Hade en Transalp vars olja blev svart ganska fort samt förbrukade en del. Fick rådet av en mcfirma att " kör och byt olja lite oftare ", blir mycket billigare än att renovera motorn.
    Ok, då kanske Castrol duger...
    Får byta oftare bara.
    Servicepaketet på xlmoto.se kostar för tillfället 399 kr, olja och filter.
    Den har gått 3900 mil.
    Jo, men den är inte körd mer än några kilometer sedan bytet då den är under uppfräschning och inte besiktigad, mest på tomgång och testturer på åkern.
    Polarn körde förvisso någon mil när han testade häromdagen men totalt kanske 1 h körning...

    David
    Using Tapatalk

  6. #6
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Att inte köras är nog en motors största fiende.
    Jan

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Ja, jag misstänker att det har oxiderat en del med tiden och att gamla avlagringar lösts upp.

    David
    Using Tapatalk

  8. #8
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vet inte hur långt din hoj gått, men oljan brukar bli svart ganska fort om ringarna börjar bli slitna.
    Kortar man ner oljebytesintervallerna och använder en billigare olja än det dyra märket, så funkar det fint. Jag har talat om de oljor som Granngården säljer i 5 och 20 l dunkar.
    Hade en Transalp vars olja blev svart ganska fort samt förbrukade en del. Fick rådet av en mcfirma att " kör och byt olja lite oftare ", blir mycket billigare än att renovera motorn.
    Håller med

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    Åk till närmaste Swedol. Köp deras Q8 Mc-olja. Den oljan har jag använt i flera år till min Honda XR650R. Fyra l för ca: 360 kr. Då har du även råd med att skölja motorn med den oljan. Att oljan skulle påverka växellådan tror jag icke på. När motorn blir varm utvidgas metallen, och då lutar det nog åt ett mekaniskt problem. Kopplingen däremot kan påverkas beroende på val av olja. Deras Q8 olja är en kvalitetsolja som slår det mesta. Castrol har ju höjt priset med mer än 100 % , och så bra är den inte.

  10. #10
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Helgoson Visa inlägg
    Åk till närmaste Swedol. Köp deras Q8 Mc-olja. Deras Q8 olja är en kvalitetsolja som slår det mesta.
    Jaså

Liknande ämnen

  1. Vilken olja till -99:s cb750
    Av fredsknekt i forum Street
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-01-31, 21:55
  2. Vilken olja till Virago 1100?
    Av Slopy i forum Custom
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-10-15, 21:55
  3. Biltema Mc-Olja
    Av grieg i forum Mekhörnan
    Svar: 103
    Senaste inlägg: 2010-07-24, 16:12
  4. Olja på motorn!!
    Av Ove i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-02, 22:27
  5. Ölja..
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 14:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •