Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 41 till 50 av 51

Ämne: Katastrofal besiktning

  1. #41
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    En annan undersökning ger siffran 0.3%....beroende på vad man har för mål med statistiken.

    Dör det fler i mc-olyckor i Finland eller Sverige?

    En sökning ger ett tidningsklipp från 2011:

    "I fjol dog omkring sju förare per 100.000 fordon i Finland, vilket är lägst i Norden, trots ökad mc-försäljning. Motsvarande siffra i Sverige var cirka 12."

    Kontrollbesikningen har således ökat fatalitetsrisken med 70% Eller?

  2. #42
    Medlem Allan Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Åland
    Inlägg
    110
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    En annan undersökning ger siffran 0.3%....beroende på vad man har för mål med statistiken.

    Dör det fler i mc-olyckor i Finland eller Sverige?

    En sökning ger ett tidningsklipp från 2011:

    "I fjol dog omkring sju förare per 100.000 fordon i Finland, vilket är lägst i Norden, trots ökad mc-försäljning. Motsvarande siffra i Sverige var cirka 12."

    Kontrollbesikningen har således ökat fatalitetsrisken med 70% Eller?
    Hittar inga färskare siffror än 2012 då 21st mc förare dog i trafiken i Finland. Totala antalet olyckor med mc var då 516.
    Statistiken visar ändå att olyckorna inte beror på brister på hojarna.

  3. #43
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av EVK Visa inlägg
    Även om jag i stort håller med om att obligatorisk besiktning är en utmärkt idé, så tycker jag nog att Borken har en poäng här. Klagomål på godkända besiktningar är antagligen enormt sällsynta.
    Jo men man kan ju inte både gnälla över en dålig besiktning, som nog är rätt sällsynt för övrigt, och sen inte påpeka bristen för besiktningen. Det är ett rätt konstigt argument att lägga ner besiktningen för att den är dålig istället för att argumentera för att dem borde bli bättre. Om det nu inte är så att man egentligen vill spara sina 300kr och egentligen skiter i hur besiktningen går till.

    /Freddo

  4. #44
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Lustigt nog kommer man ju inte åt dårarna som skruvar av saker på sina hojjar.
    För det går ju att skruva på vid besiktning igen.....buller, krom, tofsar osv...

    Jag tycker att besiktningen är av för dålig kvalité för att den skall motiveras ur ett trafiksäkerhetsperspektiv, skulle man förbättra besiktningskvalitén så skulle även priset öka, var går smärtgränsen 600:-, 900:-, 1500:-

    Förstod att 300 spänn är en skitsumma för en del, men om man har 3 hojjar och 2 bilar så blir det ett jävla rännande på bilprovningen = förlorad arbetsinkomst och avgifter.

    En lösning kunde väl vara att införa någon form av självkontroll, kanske med tillhörande utbildning (jmfr. sotning) En del av oss har ju bra mycket högre teknisk utbildning och kompetens än vad som krävs för en sketen besiktning.

    Sen kan väl alla de som känner sig osäkra fortsätta besa... fast det klart det blir ju orättvist då....

  5. #45
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Jag har inte läst hela tråden men fått uppfattningen om att en del tycker att man betalar för mycket för ingenting. Jag tror väl att besiktningsmännen gör en första visuell bedömning och är hojen fin och välskött så görs ingen mer ingående kontroll. Om man däremot kommer med en Ratbike som utstrålar sunkighet så kontrolleras det nog desto mer.
    På frågan om besiktningens vara eller inte vara så är väl min uppfattning att utan besiktning så skulle dom med alltför kreativa ideér ge dessa fritt spelrum och rena skräckexemplaren skulle rulla ut på vägarna. Vi har ju haft inlägg i forumet där skribenter tänkt plocka bort frambromsen för att dom inte använder den. Nu vet alla att dom vartannat år måste visa upp sin mc för att få fortsätta köra den.
    Jag ser besiktningen mer som ett förebyggande arbete och en motivationsfaktor som får folk att fixa i ordning sina fordon.
    Har sett många bilder från Amerika där customhojar saknar frambroms. Funderar på vilken jäkla idiot som påstår att de har full bromsverkan med enbart bakbroms. Som sagt jag tycker i alla fall att besiktningen är bra, för då får man ju ta tag i ev. skavanker, samtidigt vet man ju att de hojar som rullar på vägarna är i gott skick.

  6. #46
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Jag jobbar faktiskt med besiktning, fast inte inom svenssondelen, och min erfarenhet är att självkontroll inte fungerar. Har sett bilar i mångmiljonklassen som läcker bensin i rinnande form i motorutrymmet. Bilbälten som är gravt skadade, stolar som inte sitter fast osv och ändå ska folk stå och argumentera för varför de inte ska behöva åtgärda felen, trots att de körs under ganska extrema förhållanden och att det främst rör deras egen säkerhet.

    Problemet ligger inte i att folk inte kan kontrollera själva utan att de är för lata för att göra det.

    /F

  7. #47
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Där ser man......lathet är ett ok.

    Men på vilket sätt gynnas den gemene mc-åkaren av kontrollbesiktning när besiktningen ändå inte kollar allt?
    Det kan ju vara vatten istället för bromsvätska? Sitter drevmuttern på? Stötdämparna kan ju vara tomma på olja eller inte fungerande....osv.. osv.. Säkra hojjar på vägen, jo tjena!

    Fan det enda besiktningen kollar ordentligt vad gäller mc är ju bullernivån vad fan det nu har med trafikdöd att göra.

  8. #48
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Jag har ju bara hunnit med en besiktning av min hoj och då kollade de det mesta. Inte att bultar och annat var draget men lager, bromsar och sån kollade de så jag har inget att klaga på.

    /Freddo

  9. #49
    [QUOTE=

    Problemet ligger inte i att folk inte kan kontrollera själva utan att de är för lata för att göra det.

    /F[/QUOTE]

    Jag var funktionär på ett mcrally i dag och vi kollade ljus blinkers tuta och bromsljus. Vi blev väldigt snopna att folk inte hittade var ljusomkopplaren satt och att när tutan kollades så tryckte dom på starten. Vi hittade även att halvljuset var trasigt och bromsljus, så vist håller jag med som ovan.
    Jan-Olov

  10. #50
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag var funktionär på ett mcrally i dag och vi kollade ljus blinkers tuta och bromsljus. Vi blev väldigt snopna att folk inte hittade var ljusomkopplaren satt och att när tutan kollades så tryckte dom på starten. Vi hittade även att halvljuset var trasigt och bromsljus, så vist håller jag med som ovan.
    Inte förvånad,men ändå många sådana som påstår att alla är ringrostiga på våren???

Liknande ämnen

  1. Parkeringsljus, lag? Besiktning
    Av drik i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-16, 09:41
  2. Färdig för besiktning.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 21:42
  3. Silvertail och besiktning
    Av Martin i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 14:42
  4. Tidig besiktning.
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 18:36
  5. Besiktning
    Av pea_72 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-04-05, 20:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •