Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 51

Ämne: Katastrofal besiktning

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Har aldrig vart med om att dom spänt ner hojjen, ser ganska vådligt ut ibland på deras ryckiga lyftar...

    Sidostöd är bra för då rycks det inte alls i framgaffeln, besar man en regnig dag så är det inte säkert att dom ens provkör. 290 pix för en gubbe som glor lite lätt på hojjen å kollar ljuset.

    Med centralstöd så kollar dom hjullager, styrlager och glapp i gaffeln...
    Besiktade förra veckan. Upp på centralstödet. En mycket noggrann tjej fixade den. Hittade inga fel och måste få en eloge för hon var noggrann.

  2. #22
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Besiktade förra veckan. Upp på centralstödet. En mycket noggrann tjej fixade den. Hittade inga fel och måste få en eloge för hon var noggrann.
    Tycker också det är bra att de är noggranna,det är ju för min säkerhet dom kontrollerar.

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Håller med att de bör vara noggranna....fast personligen kör jag ändå inte med trasiga hojjar (verkar oerhört korkat att göra det).
    För min del kunde besiktningen kvitta och dessutom kunde de glesa ut bilbesiktningen till 2 år

  4. #24
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Håller med att de bör vara noggranna....fast personligen kör jag ändå inte med trasiga hojjar (verkar oerhört korkat att göra det).
    För min del kunde besiktningen kvitta och dessutom kunde de glesa ut bilbesiktningen till 2 år

    2 års intervall är väl ett resultat av att svenska mc-ägare/förare är måna om sin hoj och sätter värde på säkerheten som i tex däck, bromsar och lager?

    Har verkligen alla bilister samma koll på sina bilar? Det tror inte jag. Möter dagligen bilister med felinställd ljus, slitna däck, generellt dåligt skicka på fordonet. Vill du verkligen ha fler ev. Säkerhetsbristanfe fordon kring dig i trafiken?


    Så kan det gå…

  5. #25
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Vi kör ju bara hälften så mycket jämfört bilister så det är väl fullt logiskt.

    /Freddo

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Hur ofta är det fordonet som det hänger på vid olyckor?
    Jag tror nog gemene man skulle klara sig på vartannat år.

    Jag har för mig att i Finland så behöver man inte kontrollbesiktiga motorcyklar. Köra med en dålig hoj blir ju lite mot Darwinhållet :/

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    en lite länk som ovetenskapligt påtalar vem det är som vill att vi skall besiktiga motorcyklar.
    dekra lobbyn

  8. #28
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Respekterar din åsikt, men som vän av ordning och med ett förmodat uns av hammalmodighet måste jag nog sätta mig in i vad konsekvensen av det skulle vara innan jag ändrar uppfattning.
    Tycker det är bra att få en översyn av en "oberoende" inspektör emellanåt, ifall jag själv missat något.


    Så kan det gå…

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Helt ok.....kommer aldrig att hända ändå.
    Jag hade viljat haft besiktningen frivillig, samt tvingande då polis utfärdar ett förläggande.

    BTW, så där jättemycket hittar inte en besiktningsman på min förra hoj så saknades det en mutter på kedjedrevet och den hojjen var precis besad.

  10. #30
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Att det inte händer så mycket pga dåliga fordon beror ju just på besiktningen. Det lär inte vara många svenssons som kollar länkarmsinfästningar, spindelleder och p-bultar osv. Saker som slits och som är rätt svåra att kolla.

    En besiktning skall dock ändå inte ses som nån slags garanti eller att det fråntar fordonsägarens ansvar för konditionen på fordonet.

    /F

Liknande ämnen

  1. Parkeringsljus, lag? Besiktning
    Av drik i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-16, 09:41
  2. Färdig för besiktning.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 21:42
  3. Silvertail och besiktning
    Av Martin i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 14:42
  4. Tidig besiktning.
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 18:36
  5. Besiktning
    Av pea_72 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-04-05, 20:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •