Sidan 4 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 51

Ämne: Katastrofal besiktning

  1. #31
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Håller med dig


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  2. #32
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Mina hojar har heller aldrig spänts fast i nån rem men det har alltid fungerat bra på lyftbordet. Vet inte hur jag hade reagerat om nån av mina mc skulle falla ner. Jag vet ju att det är ingen idé att bli arg för skadorna blir ändå inte ogjorda men hade säkert blivit irriterad efter att jag kollat så besiktningsmannen inte skadat sig. Men jag tror nog Sv Bilprovning har försäkringar mot ev olyckor på arbetsplatsen. Trist start på säsongen är det, hoppas allt går bra för killens del.

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Bra att ni är nöjda!
    Känns ändå inte speciellt prisvärt med en bes snubbe som glor på hojjen i 10 minuter utan provkörning eller lagerkontroller.....vi får ta upp frågan igen när bes. priset närmar sig 600 pix och vi får besa varje år.

  4. #34
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Att det inte händer så mycket pga dåliga fordon beror ju just på besiktningen. Det lär inte vara många svenssons som kollar länkarmsinfästningar, spindelleder och p-bultar osv. Saker som slits och som är rätt svåra att kolla.

    En besiktning skall dock ändå inte ses som nån slags garanti eller att det fråntar fordonsägarens ansvar för konditionen på fordonet.

    /F
    Det köper jag nog bara när det gäller bruksfordon. Ett söndagsfordon vare sig det gäller de flesta hojar, en ny Ferrari eller en mint condition Camaro -69 skulle nog inte ha några fel även om de inte besiktigades för i de fallen är fordonet inte ett medel utan ett självändamål-

  5. #35
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Förvisso men det är ju lite svårt att avgöra vad som är vad bara genom att bara kolla bilregistret... "De flesta" är ju dessutom en klen tröst för tredje part som ligger överkörd till följd av spruckna bromsrör.

    När jag besiktiga härom dagen så kollade de alla lager och gjorde provtur. Får man en dålig besiktning så är det väl bara att klaga och begära att de gör en genomgång. Det skulle jag göra om det gällde mc:n

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Generellt sett så brukar inte folk som är i beroendeställning klaga på positiva beslut :/
    Senast redigerat av Borken den 2014-05-01 klockan 18:18.

  7. #37
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Förvisso men det är ju lite svårt att avgöra vad som är vad bara genom att bara kolla bilregistret... "De flesta" är ju dessutom en klen tröst för tredje part som ligger överkörd till följd av spruckna bromsrör.

    När jag besiktiga härom dagen så kollade de alla lager och gjorde provtur. Får man en dålig besiktning så är det väl bara att klaga och begära att de gör en genomgång. Det skulle jag göra om det gällde mc:n
    För två år sedan besiktades min Cheva picup. Vid bromsprovet sprack ett bromsrör. Körförbud.
    Till saken hör att jag dagen före fick göra en mycket hård inbromsning för en som bara svängde ut framför mig. Vi klarade oss med minsta möjliga marginal.
    VAD HADE HÄNT UTAN BESIKTNING OM DET DYKT UPP EN INCIDENT IGEN????

    Nu kan man ju spekulera fram och tillbaka. Tänk om jag besiktat dagen före dagen . Då hade jag ju åkt kring med ett dåligt bromsrör.

  8. #38
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    @Borken: Så vad du säger är att de ska ta god tid på sig men inte hitta några fel för att det ska kännas prisvärt? Om du ändå inte är intresserad av de ska hitta fel är det väl bara att vara nöjd med att de inte ägnar din hoj nån uppmärksamhet. Personligen kan jag tycka att det är lite konstig prioritering.

    Dåliga bromsrör hittar dom förhoppningsvis ändå utan att behöva bromsa sönder dom. De gånger jag fått nedslag så har inget rör gått sönder.

    /Freddo

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Får man en dålig besiktning så är det väl bara att klaga och begära att de gör en genomgång. Det skulle jag göra om det gällde mc:n
    Citat Ursprungligen postat av Borken
    Generellt sett så brukar inte folk som är i beroendeställning klaga på positiva beslut :/
    Även om jag i stort håller med om att obligatorisk besiktning är en utmärkt idé, så tycker jag nog att Borken har en poäng här. Klagomål på godkända besiktningar är antagligen enormt sällsynta.

  10. #40
    Medlem Allan Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Åland
    Inlägg
    110
    Jag har för mig att i Finland så behöver man inte kontrollbesiktiga motorcyklar. Köra med en dålig hoj blir ju lite mot Darwinhållet :/[/QUOTE]

    I Finland behöver man inte besikta nej. En undersökning har visat att i ca 7% av mc olyckorna så fanns det brister på hojen och i huvudsak handlade det om slitna däck.

    Det beslutades i EU nu under våren att Finland är befriat från besiktning fram till 2020.

Liknande ämnen

  1. Parkeringsljus, lag? Besiktning
    Av drik i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-16, 09:41
  2. Färdig för besiktning.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 21:42
  3. Silvertail och besiktning
    Av Martin i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 14:42
  4. Tidig besiktning.
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 18:36
  5. Besiktning
    Av pea_72 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-04-05, 20:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •