Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 55

Ämne: Akta er för vårgruset

  1. #1

    Akta er för vårgruset



    Akta er för vårgruset...
    Saxat från Expressen.se:
    Påskhelgen kantades av en rad mc-olyckor, lyckligtvis utan dödlig utgång.
    Under 2009–2013 blev drygt 1 500 motorcyklister dödade eller svårt skadade i
    trafiken. Över 50 procent är singelolyckor.

    Under april ökar andelen singelolyckor ytterligare, vilket Monica Green, ordförande
    för Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) förklarar med att det
    är nu de flesta tar fram sina motorcyklar.

    – På många håll har man inte hunnit ta bort grus från vägarna. Det kan också
    vara en viss ovana när man inte kört på ett halvår, säger hon.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Ja det gäller ju att andvända ögon och hjärna.Sedan är det ju ett plus att ha lite rutin och inte vara rosslig när våren kommer.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Ja det gäller ju att andvända ögon och hjärna.Sedan är det ju ett plus att ha lite rutin och inte vara rosslig när våren kommer.
    Som sagt det finns många faror längs våra vägar. Att gruset på många håll ligger kvar länge är en jäkla fara. Såg det i går på flera ställen utanför Karlstad. Allt kan inte skyllas på dålig sopning utan även på de bilister som gillar att gena i kurvorna och därmed dra ut gruset.
    Vurpade själv för ett par år sedan då regnet sköljt ut sand på vägen.
    Hoppas bara att ni som börjar köra avrostar er själva innan ni drar ut på turerna.
    Det är ju så jäkla kul med den första vändan att det lätt blir att hornen kommer fram, trots att man är rostig.

    Tänk på att det inte behövs mycket hjärna för att köra fort, men den behövs för att köra säkert.
    ( menar inte racing )

    Tänk också på att det är en jäkla skillnad på att hantera en klump på 350 kg mot en mindre under 200 kg

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836

    Thumbs up

    Efter att ha gjort en runda Rudskoga - Åtorp - Kvistberga - Hallsberg - Askersund(gamla vägen så långt det gick) - Tived - Undenäs - o.s.v. är jag positivt överraskad. Det är sopat!

    Att det sen kommit upp lite skit på vägen är en annan sak och så kommer det att vara hela säsongen.
    Ove

  5. #5
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Efter att ha gjort en runda Rudskoga - Åtorp - Kvistberga - Hallsberg - Askersund(gamla vägen så långt det gick) - Tived - Undenäs - o.s.v. är jag positivt överraskad. Det är sopat!

    Att det sen kommit upp lite skit på vägen är en annan sak och så kommer det att vara hela säsongen.
    Bra, är det vägförvaltninga i Sköttorp ?
    Jan

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Matfors
    Inlägg
    49
    Är det någon som har koll på hur däckens skick (gummits hårdhet) påverkar eventuella tillbud. Jag själv kör så många mil per år så jag har aldrig äldre än högst två år gamla däck. Och visst har även jag känt att fästet varit dåligt på asfalt. Och efter 5 km åk förbi en snabel bil.
    // Olof

  7. #7
    Här sopas det ofta inte förrän någon gång i Juni. Vad jag förstått är det på grund av "nya" regler som gör att en lastbil med "krockkudde" måste köra bakom fordonet som sopar och att den lånas mellan olika områden.

    Personligen tycker jag att det är en idiotisk regel som gör att sopningen både kostar mer och drar ut på tiden. Ser man inte en gul L70, L90 eller lastbil med saftblandarna på som kryper fram längs vägen kan man ju ifrågasätta om man bör vistas på den, i alla fall som förare.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Matfors
    Inlägg
    49
    Åker tåg och kom åt skicka knappen. Tex om man kör grusdäck. Påverkas man mindre av grus på vägen? Jag själv upplever ju inte detta som ett problem. Kör ju själv mest grusvägar. Men har förståelse för er andra.
    // Olof

  9. #9
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Här sopas det ofta inte förrän någon gång i Juni. Vad jag förstått är det på grund av "nya" regler som gör att en lastbil med "krockkudde" måste köra bakom fordonet som sopar och att den lånas mellan olika områden.

    Personligen tycker jag att det är en idiotisk regel som gör att sopningen både kostar mer och drar ut på tiden. Ser man inte en gul L70, L90 eller lastbil med saftblandarna på som kryper fram längs vägen kan man ju ifrågasätta om man bör vistas på den, i alla fall som förare.
    Vet ej var du bor? men i södra delen ska det va färdigsopat till 15/5
    Jan

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Matfors
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Här sopas det ofta inte förrän någon gång i Juni. Vad jag förstått är det på grund av "nya" regler som gör att en lastbil med "krockkudde" måste köra bakom fordonet som sopar och att den lånas mellan olika områden.

    Personligen tycker jag att det är en idiotisk regel som gör att sopningen både kostar mer och drar ut på tiden. Ser man inte en gul L70, L90 eller lastbil med saftblandarna på som kryper fram längs vägen kan man ju ifrågasätta om man bör vistas på den, i alla fall som förare.

    Det är lätt att skapa ett regelverk om man inte direkt ser kostnaderna.
    // Olof

Liknande ämnen

  1. Lite äkta offroad
    Av pewa i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 21:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •