Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 41 till 50 av 55

Ämne: Akta er för vårgruset

  1. #41
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    70km/h = 21m/s. Så inte bara har du falkögon och mungoreflexer, du bromsar dig igenom gruset. Låter hemskt trovärdigt, eller är det moppespeed trots allt...

    /Freddo

  2. #42
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    25 kmt ? Jag har ingen moped.Och läser av hela vägen även framför.Men det är man ju van vid.Nä pluttra runt på mopeder överlåter jag åt andra.Ha ha stirra 5 m framför, lät kul.Nåväl det går ju på rutin.
    Jag relaterade bara till vad du själv skrev och räknade ut att din maxfart bör vara högst 20 - 25 km/h om du hinner reagera och bromsa så som du beskriver. Skulle farten vara stort högre så finge retardationen vara sådan som beskrivs i UFO-sammanhang..
    Ove

  3. #43
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062

    Akta er för vårgruset

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jag relaterade bara till vad du själv skrev och räknade ut att din maxfart bör vara högst 20 - 25 km/h om du hinner reagera och bromsa så som du beskriver. Skulle farten vara stort högre så finge retardationen vara sådan som beskrivs i UFO-sammanhang..

    Nä nä blixtsnabb reaktion och bra bromsar.Äh skitsamma har inget problem med gruset, bara hålla i och gasa


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    Senast redigerat av engström67 den 2014-04-29 klockan 16:52.

  4. #44
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Nä nä blixtsnabb reaktion och bra bromsar
    Aha! Ditt rätta namn är Clark Kent och du brukar byta kläder i en telefonkiosk?
    Ove

  5. #45
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av swischmc Visa inlägg
    Som jag skrivit tidigare tycker jag att vårgruset är lättare att hantera än tex snabellagning. Vårgruset går till stor det att förutse. Trots erfarenheter händer det att jag missar och får ett släpp. Hittills inget jag inte klarat av att hantera. Att alla andra ska ha samma tur (eller skicklighet om man nu ska sticka ut näsan) är inte självklart. Alla gör vi misstag och att raljera över det och låta som om det är folks eget fel tycker jag är onödigt.
    Instämmer helt. I år verkar det som det blivit skärpning i mitt område för de flesta vägarna är faktiskt sopade. Men dom första turerna bjöd på hela skalan av grusproblem så då var det bara att ta det lugnt och vara slangögd för att se vad som fanns i slutet av kurvorna. Det var vintergrus i ljusare färg som var lätt att se men också grus som verkar taget ur samma hög som den som är inblandad i asfalten = helt omöjlig att upptäcka och av 4 hojar var det 3 som fick kast i den just då aktuella korsningen på Kinnekulle. (En vecka senare var den sopad)

    Visst verkar det finnas människor som klarar allt, men dom är få i förhållande till oss som ändå har lite problem med att hojen halkar iväg när underlaget rullar som värst, så det är viktigt att rapportera och att varna när man ser att det inte är som det borde vara ute på vägarna.
    Ove

  6. #46
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Aha! Ditt rätta namn är Clark Kent och du brukar byta kläder i en telefonkiosk?

    Jepp, och ser du nån blank Triumph som susar förbi på 26.an nästa vecka i 150-160 så kan det vara jag


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  7. #47
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Undrar just hur du smyger fram på dina turer.
    Och hur kör du då på våren med allt grus? Vrid rullen i botten och hoppas att vägverket skyltar om det finns grus?

  8. #48
    Jåke
    Gäst
    Det finns ett ställe på de flesta asfalterade vägar som nästan alltid är grusfritt eller har så lite att det inte har någon betydelse: Hjulspåren efter bilarna. Inga större problem att köra alltså, frågan är snarare varför många envisas med att köra i gruset istället för bredvid som Engström?

    Nej, jag är kanske inte helt seriös på slutet. Men faktum kvarstår att tipset och frågeställningen är ganska bra, planera körningen på våren så ni alltid tar kurvorna i bilspåren... Går inte det av någon anledning betyder det inte automagiskt vurpa för att man måste korsa strängen, bara man inte kör i den längs med.

    Personligen har jag aldrig haft problem med det, möjligen sett gruset som en irritation eller bara ett faktum. Men då det är en väldigt stor sak så är det bara att gilla läget och försöka hitta sätt att lösa det på, litar på att någon annan ska göra det? Det törs jag inte...

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2014-04-29 klockan 19:57.

  9. #49
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Det är ju inte direkt så man kan välja om vil åka längs med eller korsa. Gruset ligger ju där det ligger och vägen går dit den går. Här i Uppland är det inte särskilt svårt att hitta vägar där gruset ligger utspritt över hela vägbanan i kurvorna.

    /Freddo

  10. #50
    Jåke
    Gäst
    Bilarna följer oftast vägen vad jag sett. Förvånansvärt regelbundet gör de nåt annat, men oftast iaf...

    Jodå, jag har också sett gruset på vägarna här i Uppland. Förvånansvärt ofta brukar det dock dyka upp senare på säsongen när Trafikverket lagt ut sina stödkanter. De svängar jag kört hittills under 4 år har varit i princip grusfria den här tiden för att bli sämre med tiden.

    Det finns en krokig väg som slutar strax söder om Österbybruk från mitt håll, den brukar ha ett fint lager sand sista biten lite längre in på säsongen... Någonstans mitt i brukar det också alltid bli ganska grovt grus uppkört, men det händer "alltid" så knappast förvånande och i hjulspåren brukar det vara betydligt mindre än på andra ställen.

    Därmed har jag gafflat så mycket nån står ut med i detta ämnet.

    Skickat från min Novo10 hero QuadCore via Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2014-04-29 klockan 22:34.

Liknande ämnen

  1. Lite äkta offroad
    Av pewa i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 21:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •