Sidan 4 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 55

Ämne: Akta er för vårgruset

  1. #31
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Eller falkögon. Har man normalsyn eller lite sämre så är det inte så enkelt att se skiten.
    Nä men man vet ju om det och man får planera efter det.Har själv aldrig haft problem med det.

  2. #32
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Ursäkta så j-a mycket, ville bara dela med mig om vad jag sett.
    Inte ska du behöva ursäkta dig tycker jag.Detta är ju ett forum och där ska man dela med sig.

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Nä men man vet ju om det och man får planera efter det.Har själv aldrig haft problem med det.
    Även om man kör försiktigt, så kan man bli överraskad. jag kom för ett par år sedan och skulle svänga ut på E 18 i Kristinehamn. Vägen var fri och jag drog på och fick en perfekt sladd precis före utfarten. Gick faktiskt bra som tur var. En lastbil hade tydligen haft för mycket sand på flaket, så det åkt över flaklämmen.

  4. #34
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Undrar just hur du smyger fram på dina turer.
    Måste man smyga fram för att det kan finnas lite grus på vägen.Man vet ju att det är vår och bara välja spår och med normal rutin så vet man ju vart gruset normalt lägger sig.Har aldrig haft besvär av det utan man läser ju vägen och skiter i att titta på annat skit,typ fåglar och dylikt.Dessutom så skulle det dyka upp en sträng mitt i spåret så ser man ju det på 5m och med snabb reaktionsförmåga så är väl inte det nått problem.Annars är det ju bara trycka till på bromsen och halvera hastigheten på en halv sekund,om man har riktiga bromsar förstås.

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Dessutom så skulle det dyka upp en sträng mitt i spåret så ser man ju det på 5m och med snabb reaktionsförmåga så är väl inte det nått problem.Annars är det ju bara trycka till på bromsen och halvera hastigheten på en halv sekund,om man har riktiga bromsar förstås.
    Visst fungerar det som du säger om man störtar fram i den dödsföraktande hastigheten 25 km/h. Bara det att vi andra kamikazepiloter kanske dristar oss till att köra i 50 eller t.o.m. mera och då går det inte att sitta och stirra på vägen 5 m. framför hjulet.
    Ove

  6. #36
    Medlem swischmcs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    infödd 08, dvs förortsbo :)
    Inlägg
    74
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Måste man smyga fram för att det kan finnas lite grus på vägen.Man vet ju att det är vår och bara välja spår och med normal rutin så vet man ju vart gruset normalt lägger sig.Har aldrig haft besvär av det utan man läser ju vägen och skiter i att titta på annat skit,typ fåglar och dylikt.Dessutom så skulle det dyka upp en sträng mitt i spåret så ser man ju det på 5m och med snabb reaktionsförmåga så är väl inte det nått problem.Annars är det ju bara trycka till på bromsen och halvera hastigheten på en halv sekund,om man har riktiga bromsar förstås.
    Det är bara att buga och gratulera dig till din skicklighet i vårtrafiken. (Nej, det är inte ironi.)

    För oss andra, som inte alltid är 100% uppmärksamma och blir störda av någon fågel eller blomma (ironi), gäller trafikverkets regler. Dessa går ut på att vägområdet ska vara förlåtande vid misstag. Och misstag kan ske när det är grus på vägen. Alltså är det bättre att se till att gruset kommer undan fort som 17 eftersom vägområdet inte är anpassat för misstag på mc...

    Som jag skrivit tidigare tycker jag att vårgruset är lättare att hantera än tex snabellagning. Vårgruset går till stor det att förutse. Trots erfarenheter händer det att jag missar och får ett släpp. Hittills inget jag inte klarat av att hantera. Att alla andra ska ha samma tur (eller skicklighet om man nu ska sticka ut näsan) är inte självklart. Alla gör vi misstag och att raljera över det och låta som om det är folks eget fel tycker jag är onödigt.

  7. #37
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Visst fungerar det som du säger om man störtar fram i den dödsföraktande hastigheten 25 km/h. Bara det att vi andra kamikazepiloter kanske dristar oss till att köra i 50 eller t.o.m. mera och då går det inte att sitta och stirra på vägen 5 m. framför hjulet.

    25 kmt ? Jag har ingen moped.Och läser av hela vägen även framför.Men det är man ju van vid.Nä pluttra runt på mopeder överlåter jag åt andra.Ha ha stirra 5 m framför, lät kul.Nåväl det går ju på rutin.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  8. #38
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Även om man kör försiktigt, så kan man bli överraskad. jag kom för ett par år sedan och skulle svänga ut på E 18 i Kristinehamn. Vägen var fri och jag drog på och fick en perfekt sladd precis före utfarten. Gick faktiskt bra som tur var. En lastbil hade tydligen haft för mycket sand på flaket, så det åkt över flaklämmen.

    Såg du inte gruset,tur att inte vägen tog slut när du skulle ut på E18, tänk om det varit ett stup där då hade du ju kört utför det


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  9. #39
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av swischmc Visa inlägg
    Det är bara att buga och gratulera dig till din skicklighet i vårtrafiken. (Nej, det är inte ironi.)



    För oss andra, som inte alltid är 100% uppmärksamma och blir störda av någon fågel eller blomma (ironi), gäller trafikverkets regler. Dessa går ut på att vägområdet ska vara förlåtande vid misstag. Och misstag kan ske när det är grus på vägen. Alltså är det bättre att se till att gruset kommer undan fort som 17 eftersom vägområdet inte är anpassat för misstag på mc...



    Som jag skrivit tidigare tycker jag att vårgruset är lättare att hantera än tex snabellagning. Vårgruset går till stor det att förutse. Trots erfarenheter händer det att jag missar och får ett släpp. Hittills inget jag inte klarat av att hantera. Att alla andra ska ha samma tur (eller skicklighet om man nu ska sticka ut näsan) är inte självklart. Alla gör vi misstag och att raljera över det och låta som om det är folks eget fel tycker jag är onödigt.
    Snabellagning syns ju och som du säger vårgruset går ju att förutse.Självklart så ska det skyltas vid lagning.Men har ofta åkt med folk som inte ser saker dom kör i, då är det väl inte mitt fel.Finns ju dom som tycker att vilken otur han hade, han åkte av vägen i kurvan?? Otur har man om vägen kör över han
    Sedan var det ju det där med ringrostig på våren eller inte.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    Senast redigerat av engström67 den 2014-04-29 klockan 10:36.

  10. #40
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Helgoson Visa inlägg
    Nu sticker jag nog ut hakan en aning, men jag ser alltid gruset innan jag är mitt i skiten.
    Jag har aldrig överaskats av vårgrus och därför har jag svårt att förstå de som vurpar pga grus. På våren VET man ju att det är vanskligt att köra och bör därför vara extra uppmärksam. Om man vurpar pga grus så har man helt enkelt under rådande omständigheter kört för fort.
    Även jag håller med .

Liknande ämnen

  1. Lite äkta offroad
    Av pewa i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 21:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •