Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Hyra

  1. #11
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av LinusE Visa inlägg
    Brukar trycka på måfå o lägga upp rutter via datorn sen väljer jag "cykel" som färdmedel o
    Kan lova att jag har aldrig fått så många bra vägar som jag fått med gpsen...

    Allt från stigar till små sötta landsvägar, utan gpsen hade jag inte vågat testa vägar likt dessa...
    Är man nyfiken vad den där lilla vägen tar vägen å kör å kollar. Ofta hittar jag fina vägar å platser på ren chans. GPS förare säger att det är återvändsväg, den skiter vi i.
    Jan

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Är man nyfiken vad den där lilla vägen tar vägen å kör å kollar. Ofta hittar jag fina vägar å platser på ren chans. GPS förare säger att det är återvändsväg, den skiter vi i.
    Vet att en del småler när man säger Eniro, men vill man verkligen kolla småvägar ner till stigar , så är faktiskt deras kartor oöverträffade. Där kan man ju även få fram GPS- koordinaterna för den som vill. Kan tyvärr släpa efter några år.

    Om jag bestämt mig för en rutt exvis i Norge brukar jag, om det finns några intressanta platser eller vägar dra ut en karta från datorn. Då använder man gule sider i stället.

    Ni som använder GPS i Norge skall veta att koordinaterna inte stämmer med de svenska, såvida ni inte använder samma system.
    Om du vill använda din GPS i Norge, med svensk inställning, så går det ju utmärkt att köra med Eniros gps-koordinater, men om du behöver rapportera en olycka i Norge till någon myndighet, så måste du kunna använda det system som norrmännen använder. Jag vet dock inte vilket.

    Några svenska fjällvandrare gick vilse och behövde hjälp och angav sina koordinater. De höll på att förolyckas eftersom norrmännen gick efter vad de trodde var norska koordinater.
    Senast redigerat av Olle Å den 2014-04-27 klockan 10:04.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Matfors
    Inlägg
    49

    Hyra

    Tack vare att jag hade gps på Teneriffa så kunde jag hitta till alla guldkorn som folk pratar om. Och tex kört på så branta vägar att jag trodde vi skulle aldrig lyckats starta i backen om vi var tvungen att stanna.

    Men vi är olika och de som gillar gps kör ju i regel touring/äventyrshojar. Medans de på sport och kronslädar är mer skeptiska. Kan det vara så enkelt att GPS'en fular ner mc'n?
    // Olof

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Matfors
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Shaun Visa inlägg
    Vet någon om det är möjligt att hyra en GPS för MC någonstans ? Känner mig osäkert att lägga ut ca 3000kr-4000kr bara för en veckas körning i sommaren.



    Med vänlig hälsning, Shaun

    Bor du kring Sundsvall och har inte så brottom. Så kan du låna en Zumo 660 av mej. Har två GPS'er.
    // Olof

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Reese Visa inlägg
    Tack vare att jag hade gps på Teneriffa så kunde jag hitta till alla guldkorn som folk pratar om. Och tex kört på så branta vägar att jag trodde vi skulle aldrig lyckats starta i backen om vi var tvungen att stanna.

    Men vi är olika och de som gillar gps kör ju i regel touring/äventyrshojar. Medans de på sport och kronslädar är mer skeptiska. Kan det vara så enkelt att GPS'en fular ner mc'n?
    Tror nog ingen anser att GPS fular ner, men däremot är ju hur den används väldigt olika.
    En del låter sig ju styras av den, medans andra har de som ett komplement

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Matfors
    Inlägg
    49

    Hyra

    Visst är det så. Om man använder gps på rätt sätt och inte ser kartan som ett komplement. Utan lika viktig del för resan. Så kan man ta det bästa ur bägge. Tex så lägger jag in mina waypoints så jag inte bommar det jag vill se. Men skiter ganska ofta att följa GPS'ens råd för att ta mig dit om jag anser mig veta bättre. :-)
    Senast redigerat av Reese den 2014-04-27 klockan 15:32.
    // Olof

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154
    Citat Ursprungligen postat av Reese Visa inlägg
    Bor du kring Sundsvall och har inte så brottom. Så kan du låna en Zumo 660 av mej. Har två GPS'er.
    Tack för erbjudandet men jag bor i Göteborg. Lite långt att åka 😃😃.

  8. #18
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Tror nog ingen anser att GPS fular ner, men däremot är ju hur den används väldigt olika.
    En del låter sig ju styras av den, medans andra har de som ett komplement
    Jo jag tycker den kan fula ner vissa hojar om den är fult placerad..Men annars håller jag med dig..är ett bra komplement.Har väntat många gånger på folk som haft strul med gps och inte kan fortsätta. Ett år skulle jag och en kille åka till Norge 1 vecka och vi hade bestämt att vi skulle åka från mig 09.00,han kom 14.00 pga strul med gps,n,höll på att bli tokig.Trots jag hade gps som funka,rutten klar och bra karta i tankväskan
    Senast redigerat av engström67 den 2014-04-27 klockan 19:59.

  9. #19
    En sak som funderat runt är om man är ute på småvägar eller kanske en skogsväg och något händer. Olycka eller fel på hojen blir en gps vara ovärderlig. Ange exakt var man befinner sig kan kanske rädda liv?

  10. #20
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av petrho Visa inlägg
    En sak som funderat runt är om man är ute på småvägar eller kanske en skogsväg och något händer. Olycka eller fel på hojen blir en gps vara ovärderlig. Ange exakt var man befinner sig kan kanske rädda liv?
    Håller med, en fördel.
    Jan

Liknande ämnen

  1. Hyra MC södra europa
    Av bjante i forum Touring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-11-05, 19:23
  2. Hyra hoj i Lissabon?
    Av Jourtjänst i forum Touring
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 19:12
  3. Camping/-stugor att hyra?
    Av pentti01 i forum Touring
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-03-17, 22:58
  4. Hyra hoj för uppkörning
    Av Viragomannen i forum MC-kort
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-23, 08:48
  5. Hyra motorcykel i Kronoberg?
    Av Motormannen i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 19:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •