Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Avgasrör/Kolektor GSX 550 -83

  1. #1

    Avgasrör/Kolektor GSX 550 -83

    Hej Alla
    Skulle behöva lite tips på hur jag ska göra. Kolektorn mellan de 4 avgasrören och de 2 dämparna börjar ge upp på min gamla GSX550 från 83.

    Letade efter begagnat kolektor men det visar sig vara svårt. Kolektorn sitter ihop med båda ljuddämparna och de 2 yttre rören. Finns nytt för MYCKET pengar!

    Vad göra? Byta hoj? Köpa nytt? Låta någon plåt/svetskunnig kapsla in?

    Brukskör/pendlar med hojen så den behöver bara vara tyst. Har inga större ambitioner att hålla den i något utställningsskick!

  2. #2
    Laga och linda in i avgaslinda eller lackera svart.
    Jan-Olov

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Laga och linda in i avgaslinda eller lackera svart.
    Har övervägt detta, men efter 30 år finns det inte mycket plåt kvar att laga. Allternativet är väl att be någon plåtslagare göra nytt.
    Det är alltså kolektorboxen mellan avgasrör och ljuddämpare som är sönderbränd efter alla år.

  4. #4
    Vad jag förstår så finns det väl direkt ingen sk kollektorbox i den, dvs en höger och en vänster ljuddämpare som egentligen är helrör?
    Från ljuddämparna går det sen rör, ett som förbinder dom yttre grenrören och ett som förbinder mellanrören?.

    Så, antingen köpa nya eller låta svetsa nya rör i grenrören?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Vad jag förstår så finns det väl direkt ingen sk kollektorbox i den, dvs en höger och en vänster ljuddämpare som egentligen är helrör?
    Från ljuddämparna går det sen rör, ett som förbinder dom yttre grenrören och ett som förbinder mellanrören?.

    Så, antingen köpa nya eller låta svetsa nya rör i grenrören?
    Jo, det finns en box, men det är lite knepigt! En ljuddämpare och det yttre främre röret ansluter till ena halvan av kollektorboxen. Sen finns det delade meningar både hos handlare och MC-skrotar huruvida det går att lossa ljuddämparen.


  6. #6
    Ja, det var väl så jag föreställde det mig, bara lite svårt att beskriva med text

    Skillnaden var väl då att det verkar som alla grenrören går att ta lös, däremot kollektorn(boxen) verkar då sitta fast i ljuddämparna. Det som ser ut så klämma(längst bak) är väl bara för värmeskölden.

    Trodde att den skulle se värre ut men, eftersom den går att få ner i ett stycke så........slipa, rengör, svetsa, plåtstycken, gegga allmänt, stålspackel etc etc(den skulle ju bara vara funktionell)

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Ja, det var väl så jag föreställde det mig, bara lite svårt att beskriva med text

    Skillnaden var väl då att det verkar som alla grenrören går att ta lös, däremot kollektorn(boxen) verkar då sitta fast i ljuddämparna. Det som ser ut så klämma(längst bak) är väl bara för värmeskölden.

    Trodde att den skulle se värre ut men, eftersom den går att få ner i ett stycke så........slipa, rengör, svetsa, plåtstycken, gegga allmänt, stålspackel etc etc(den skulle ju bara vara funktionell)
    Tyvärr är detta en lånad bild enbart för att jag skulle kunna visa hur det såg ut! Det SER värre ut, tyvärr! men kanske ändå är enda alternativet! Som sagt, hur det ser ut kvittar. Hojen ska användas. Inte ställas ut!

  8. #8

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Röjkvist Visa inlägg
    Har hittat nytt original för 4300:-
    Det på Wemoto har jag också sett. 380 pund, dvs lite drygt 4100:- + frakt.

    Känns aningen mycket pengar för en gammal 80-talare!

  10. #10
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Du kanske skall slänga ett öga på någon mc skrot eller eBay eller blocket eller söka efter något specifikt forum där GSX nördar håller till.
    Det finns miljarder med begagnade delar om man letar på rätt ställen, vilket är något man lär sig med tiden när man kör 80 talare.
    Svårt att ha för brådis när man letar delar

    Detta hittade jag när jag sökte på eBay gsx550

    ImageUploadedByTapatalk1398420808.401007.jpg


    Sent from my iPad using Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Avgasrör/exhaust
    Av Isac i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-06-26, 20:33
  2. rengöra avgasrör
    Av smulan i forum Custom
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-11-03, 23:07
  3. överhett avgasrör ?
    Av rbud i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-03, 23:44
  4. insats avgasrör
    Av gizmo i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-05, 19:59
  5. kläder på avgasrör
    Av Gert i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 13:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •