Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Åtgärder vid byte av ljuddämpare ?

  1. #11
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Jag skulle vilja säga att det beror på om du har förgasare eller insprutning. Är det insprutning beror det på hur den fungerar. Jag är inte så insatt i mc-styrningar, men i bilvärlden har man i alla fall i 25 år haft lambdareglering vilket gör att det är i princip självreglerande vid modesta modifieringar, vilket jag anser att byte av ljuddämpare är.
    Så är det.Moderna insp maskiner är ju tillräckligt smarta,det är ju därför dom kompenserar syreförlusten i luften vid körning på hög höjd.Har själv varit med om det ofta om man kommit högt lite snabbt och motorn börjat blivit lite seg för en kort stund och sedan anpassat sig.

  2. #12
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Smäller det så beror det på oren förbränning, bränsle går ut i avgasröret, och är inte alls nått som hör till en rätt inställd motor. Undantag gäller förvisso för vissa hårt trimmade motorer inom motorsport. Att det blir vid otäta system är just för att motståndet i avgassystemet ändras.

    /Freddo

  3. #13
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Att tänka på när man köper tredjepartssystem är att alla inte har anslutning för lambdasond om man nu skulle ha en sån.

    /Freddo

  4. #14
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Och har man lambdasond är det väldigt dumt att köra utan. Hela styrsystemet förlitar sig ju på den mätningen för att kunna anpassa bränsleblandningen optimalt.
    /Erik

  5. #15
    Som Crow skriver
    Läs även av tändstiften
    Finns tolknings lista för dom
    De jag har lärt mej så reglerar inte lambdasonden något men du kan inte kör utan den för den lurar kallstarten

  6. #16
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Lambdasonden i sig reglerar ingenting. Däremot använder styrsystemet sig av den för att kontrollera att förbränningen är OK. Stökiometrisk blandning är 1 kg bensin och 14.7 kg luft. Om den blandningen blir för mager (för lite bränsle) så finns för mycket syre i avgaserna. Detta känner lambdasonden av och värdet går in i styrsystemet. En frisk lambdasond pendlar mellan ca 0.1 V (mager) och 0.9 V (fet) varje sekund. Styrsystemet justerar alltså blandningen så ofta, med hjälp av lambdasonden. Om man tar bort den vet ju inte styrsystemet hur det ska korrigera bränsleblandningen.
    /Erik

  7. #17
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Och ett slipon sitter ju alltid efter lambasonden,så den blir ju kvar.Som sagt haft slipon på alla mina hojar utan åtgärd,visst kan det smälla lite vid avslag men det gör inget.

Liknande ämnen

  1. Modda ljuddämpare
    Av Krokmark i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-06-28, 00:22
  2. LJUDDÄMPARE/VARADERO
    Av Mc-Matte i forum Offroad
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-20, 21:03
  3. Svarta ljuddämpare.
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-01-15, 11:06
  4. Ljuddämpare UNDER hojen??
    Av livewire i forum Street
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-11-27, 20:30
  5. Ljuddämpare???
    Av Kimmo i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-20, 08:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •