Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 29

Ämne: Tvätta nakenhoj (nybörjare) :)

  1. #1
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431

    Tvätta nakenhoj (nybörjare) :)

    Hej allihopa! Konstaterade igår innan jag körde hem från mina föräldrar att hojen skulle var i behov av en ordentlig rengöring. Råkade nämna det till farsan som kom ut i samma veva, "jag förstår inte vad du talar om för jag ser ingen skit, inte tycker jag den behöver tvättas" tyckte han. Men pedanten inom mig kan inte låta detta bero. Skäms nästan lite när jag är ute och kör och ser andras (i mina ögon välputsade) hojar. Då kan man absolut inte vara sämre. Så nu till min fråga. Hur går jag till väga? Med grovrengöring menar jag presis allt som bara går att rengöra (dock utan att behöva plocka hojen i mindre beståndsdelar). Vilka medel är bra att använda? Finns det några BIG NONO? Tänkte gå över hela hojen. Ända från speglarna av krom, ända ner till däcken ungefär. Har förresten hört att krom inte tål medel som innehåller citrus. Stämmer det? Ber om ursäkt för mina idiotiska nybörjarfrågor. Men det är ju bäst att göra rätt från första början. XD
    Visst har jag rengjort hojen tidigare, men bara lite småputs i förbifarten.
    Hojen är en Suzuki gs 500 E.
    Kommer få låna en bekants gård, men jag vet inte ännu om jag har tillgång till vattenslang eller om det är hink och vatten som gäller.

  2. #2
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Mymlan Visa inlägg
    Hej allihopa! Konstaterade igår innan jag körde hem från mina föräldrar att hojen skulle var i behov av en ordentlig rengöring. Råkade nämna det till farsan som kom ut i samma veva, "jag förstår inte vad du talar om för jag ser ingen skit, inte tycker jag den behöver tvättas" tyckte han. Men pedanten inom mig kan inte låta detta bero. Skäms nästan lite när jag är ute och kör och ser andras (i mina ögon välputsade) hojar. Då kan man absolut inte vara sämre. Så nu till min fråga. Hur går jag till väga? Med grovrengöring menar jag presis allt som bara går att rengöra (dock utan att behöva plocka hojen i mindre beståndsdelar). Vilka medel är bra att använda? Finns det några BIG NONO? Tänkte gå över hela hojen. Ända från speglarna av krom, ända ner till däcken ungefär. Har förresten hört att krom inte tål medel som innehåller citrus. Stämmer det? Ber om ursäkt för mina idiotiska nybörjarfrågor. Men det är ju bäst att göra rätt från första början. XD
    Visst har jag rengjort hojen tidigare, men bara lite småputs i förbifarten.
    Hojen är en Suzuki gs 500 E.
    Kommer få låna en bekants gård, men jag vet inte ännu om jag har tillgång till vattenslang eller om det är hink och vatten som gäller.
    Grönsåpa, bra å naturneutralt.
    Jan

  3. #3
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Grönsåpa, bra å naturneutralt.
    Över HELA skiten?!
    Ingen motorrengöring?

  4. #4
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Mymlan Visa inlägg
    Över HELA skiten?!
    Ingen motorrengöring?
    Grönsåpa,aldrig alkaliska avfettningmedel.Petroleumbaserade går bra.En mjuk liten borste och tvättsvamp.Själv andvänder jag aldrig avfettning.En lite borste är bra så man kommer åt överallt.Lämnar själv aldrig nån punkt.Ska det vara rent så ska det.Stör mig hemskt om nån skulle hitta en smutsfläck t.o.m under motorn.En äldre hoj kan vara lite svår om det inte varit riktigt skött sedan ny,men en ny hoj då är det lättare.Kom ihåg,tappar du svampen så kasta bort den och ta en ny.Och vaxa ofta.

  5. #5
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Grönsåpa,aldrig alkaliska avfettningmedel.Petroleumbaserade går bra.En mjuk liten borste och tvättsvamp.Själv andvänder jag aldrig avfettning.En lite borste är bra så man kommer åt överallt.Lämnar själv aldrig nån punkt.Ska det vara rent så ska det.Stör mig hemskt om nån skulle hitta en smutsfläck t.o.m under motorn.En äldre hoj kan vara lite svår om det inte varit riktigt skött sedan ny,men en ny hoj då är det lättare.Kom ihåg,tappar du svampen så kasta bort den och ta en ny.Och vaxa ofta.
    Årsmodellen är 1999. Fick en ordentlig rengöring ifjol.

  6. #6
    Medlem Allan Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Åland
    Inlägg
    110
    Citat Ursprungligen postat av Mymlan Visa inlägg
    Årsmodellen är 1999. Fick en ordentlig rengöring ifjol.
    Det här kan du ju titta på.

    http://www.youtube.com/watch?v=HREqf4wIukA

    /Allan

  7. #7
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Grönsåpa,aldrig alkaliska avfettningmedel.Petroleumbaserade går bra.En mjuk liten borste och tvättsvamp.Själv andvänder jag aldrig avfettning.En lite borste är bra så man kommer åt överallt.Lämnar själv aldrig nån punkt.Ska det vara rent så ska det.Stör mig hemskt om nån skulle hitta en smutsfläck t.o.m under motorn.En äldre hoj kan vara lite svår om det inte varit riktigt skött sedan ny,men en ny hoj då är det lättare.Kom ihåg,tappar du svampen så kasta bort den och ta en ny.Och vaxa ofta.
    OM jag måste ; hur vet jag skillnaden på avfettningsmedlen ? Står det på förpackningen?

    Jag använder borstar och penslar i olika storlekar (även toaborste )
    Denna svamp tycker jag är bra ; http://www.jula.shttp://www.biltema....rofiber-629155
    Denna borste likaså. Inte enbart för kedjans skull.

  8. #8
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Nu till kromet. Hur tvättar jag det på bästa sätt utan att utsätta det för onödigt slitage? Inte för att det finns så mycket krom att tvätta. Handlar mest om att få bort intorkade flugor och dylikt från speglar och lykta.

  9. #9
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    OM jag måste ; hur vet jag skillnaden på avfettningsmedlen ? Står det på förpackningen?



    Jag använder borstar och penslar i olika storlekar (även toaborste )

    Denna svamp tycker jag är bra ; http://www.jula.shttp://www.biltema....rofiber-629155

    Denna borste likaså. Inte enbart för kedjans skull.

    Det står på flaskan.Vanlig prickbort på macken tex är petroleum baserad



    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  10. #10
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Har hört att man kan tvätta kromföremål med äppelcidervinäger, tror ni det gäller även motorcyklar? Råkar faktiskt ha en bortglömd flaska i köksskåpet. Tror ni jag vågar testa?

Liknande ämnen

  1. hur tvätta hojen?
    Av johan314 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-06-23, 05:05
  2. Tvätta hojen?
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-07, 06:39
  3. Tvätta hojjen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-23, 15:12
  4. Tvätta hoj
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 08:04
  5. Tvätta.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-16, 13:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •