Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Bromsen fram släpper ej trycket

  1. #1
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    Bromsen fram släpper ej trycket

    Ok, som titeln skvallrar om.
    Idag körde jag hojen till arbetet. När jag sedan efter arbetsdagens slut skulle åka hem, var frambromsen helt stum och låg på.
    Jag löste det genom att släppa ut pyttepytt på luftnipplarna och då släppte det och funkade som det skulle.

    Kan det vara så att jag har för mkt vätska i som i solen "jäst"? Vet att jag kanske var lite väl generös när jag fyllde på, men tänkte att det var okej?
    Membranet var kanske inte i sin bästa ursprungliga form heller..
    Eller vad kan orsaka detta?

    Har du varit med om ngt liknande?

    Tackar på förhand


    Sent from my iPad using Tapatalk

  2. #2
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Borde finnas plats i reservoaren för att låta vätskan återgå från oket till reservoaren igen, trots att du varit generösmed bromsvätskan.
    Har du pillat på bromshandtaget ? kan ju vara att kolven i bromscylindern inte når sitt "hemma läge" för att handtaget ligger an lite och hindrar cylindern från att öppna fult ut.
    Har inga egna erfarenheter på denna fronten men en tanke i alla fall

  3. #3
    Låter som för mycket bromsvätska. Kvarstår problemet efter att du tömt och fyllt på med korrekt mängd så kan du kolla oken så kolvarna löper lätt och att glidpinnarna inte kärvar. Om allt är okej där kan det vara en kärvande kolv uppe i handtaget (bromspumpen). Finns andra potentiella fel men börja felsöka ovanståede först.

  4. #4
    Medlem bikerdaddys avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholms Län
    Inlägg
    5
    Jag hade samma problem på min gamla Honda 400.Jag vet inte hur din/a bromsok ser ut men på min Honda behövdes den göras ren.Bromsvätskan i min Honda var i princip slut när det hände så jag tror inte att det beror på att du har haft i för mycket...men jag är ingen mekaniker så jag vet egentligen inte var i problemet ligger.Jag misstänker att det kan ha att göra med att det kommer in luft i bromsslangen på något vänster...men som sagt...jag vet inte så noga.

  5. #5
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Tack för alla svar. Ja riktigt mysko att det uppstod när den stod över dagen?
    Men bromsen vill jag gärna ha ordning på så jag skall se över oken igen.
    En annan intressant iakttagelse är att om jag pressar in båda oken samtidigt tar det tvärstopp.
    Borde inte vätskan gå upp i reservoaren då?

  6. #6
    Har haft samma problem,jag lossade oket och tog bort klotsarna,tog 556 sprayade under gummit till kolven
    Pressade försiktigt tillbaka kolven med en tving,pumpade ut kolven,osv,,gjorde susen.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    3
    Hejsan. Jag är ny här på forumet, men inte ny som tekniker.

    En ganska vanlig orsak till det fel jrutgers beskriver är att det i BROMSSLANGARNA lossnat "flikar" som fungerar som backventiler. Bromsvätska kan alltså tryckas in i bomsoken, men när trycket från huvudcylindern släpper så ligger det små gummibitar och blockerar återflödet. - Mycket vanligt på fordon med "några år på nacken".

    Om jag förstått det rätt, verkar det ju drabba båda oken, så jag misstänker att orsaken ligger i slangen mellan huvudcylinder/handtag och förgreningen. Dock skulle jag byta samtliga slangar och naturligtvis skölja rent bromssystemet med T-röd innan ny bromsvätska fylls på.

    Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

  8. #8
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Om jag kommer ihåg rätt så har Janne satt dit nya slangar. Men det kanske han svarar bäst på själv. Men som du säger, det är vanligt på gamla bilar, det blir som en backventil.

    Jag hade samma problem på min hoj, men det var rost och kärvande kolv som var problemet där. Plockade isär oket helt, och borde egentligen ha köpt en ny kolv men nöjde mig med att göra helt rent och köra med fin smärgelduk på rosten.
    /Erik

  9. #9
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Helt rätt Erik. Nya stålomspunna med teflonbelagd insida. Men, det kanske var någon som slarvade när han monterade dit dom och kvarlevande bråte kanske inte rensades i tex. Förgreningen. Jag skall riva ner det igen och återkommer med vad som var orsaken


    Sent from my iPad using Tapatalk

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Hej! En ide också när kolvar ev kärvar är att ta en tving, låt den pressa in kolven en liten bit, sen pumpa med bromshandtaget så kolv/kolvar får jobba mycket. Till slut släpper det kärvade i kolven. Har gjort detta tusen ggr på bromsar som kärvar å det funkar klockrent.

Liknande ämnen

  1. Fram (och bak?) hjulslagerglapp
    Av halalslakt i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-09-08, 12:47
  2. Bromsen fram.
    Av ChristerG i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-07-18, 18:58
  3. Fram mot kvällen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-05, 14:15
  4. kawasaki släpper ny ZRX1200
    Av Nilsson i forum Touring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 19:28
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 18:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •