Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 55

Ämne: Var kommer dom från?

  1. #1
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    Var kommer dom från?

    Ändringar i svenska språket.

    Jag talar om Kilometerar, minutrar och sekundrar?
    Läser en bok där författaren hänvisar till Kilometrar, men hör och läser detta ord som verkar all vanligare.

    Personligen tycker jag INTE att det är lättare att uttala och låter fördjävligt på ren svenska.
    Någon som vet när vi ändrade dessa ord från kilometer, minuter och sekunder, som dessutom också ligger mycket bättre i munnen ( eller kanske heter det bättrer?)

    Var kommer dom ifrån ändringarna?

    Någon?






    Sent from my iPad using Tapatalk

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Från början är det talspråk men att det dyker upp i skrift tycker jag är misshandel av språket. Skriv rent tycker jag men man kan uttala annorlunda beroende på var i Sverige man bor, som dialekter ungefär.

    Samma sak med ordet växa, böjningen har blivit talspråk och nu skriver t o m journalisterna växt upp. Det heter fortfarande vuxit upp men om tillräckligt många gör fel så blir det rätt till slut. Tycker inte jag, jag tycker det låter bättre med vuxit upp. Annars hänför man alla som plantor.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Språk förändras med tiden och jag upptäckte att jag själv skrivit "kilometrar" i ett inlägg nyss - kanske det som du reagerade på?

    Även uttal av vokaler förändras och jag har ofta tänkt på att alla vokaler, särskilt dom med med prickar, uttalas mera nasalt med dragning mot öppet A, som när en "enkel piga" försöker vara fintalig. Det låter i mina gamla öron som helfjolligt men man får väl vänja sig.

    P1 har ett program, Språket, som jag brukar ligga kvar i sängen och lyssna på. Intressant!
    Ove

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Ändringar i svenska språket.

    Jag talar om Kilometerar, minutrar och sekundrar?
    Kom på lite sent - Kilometer, minuter och sekunder är s.k. nyord i svenskan. Egentligen är det latinet vi rådbråkar när vi försvenskar dom.
    Ove

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Kom på lite sent - Kilometer, minuter och sekunder är s.k. nyord i svenskan. Egentligen är det latinet vi rådbråkar när vi försvenskar dom.
    Sen får vi inte glömma att vi använder arabiska siffror…

    Alcuin av York är munken som satte stil på alla bokstäver i Europa. Före år 780 hade många egna sätt att skriva, med resultat att ingen förstod något. Så munken satte sig ner och satte var och en av bokstäverna i läsbar form. Stilen spreds över Europa och snart förstod de flesta vad det stod. I dag kallas den skriften för uncial när man letar på nätet, ganska snarlikt den stil som munken tog fram.

    Svenska språket kommer från latin, med låneord från engelska och tyska. De språk som är mest likt latin är franska, spanska och italienska. Kan man ena språket är det inga problem att lära sig de övriga två, samma grammatik och uppbyggnad i stort sett.

    Mitt ex hade talspråk, han sa alltid ”doms” istället för ”deras”. En annan stavning som dykt upp är att istället för att skriva korrekta de skriver man dem. De har vuxit upp i skogen skriver man mer korrekt som man då skriver Dem har växt upp i skogen.

    Tror mycket är skolans fel, skit i hur man stavar, bara informationen går fram. Så elever kan stava fel och blir inte rättade. Dottern skriver fel, jag försöker få henne att stava rätt och hon säger själv att det inte är viktigt. Mina öron storknar när de hör detta!

    Ja, jag är intresserad av språk, grammatik och skriftens uppkomst (sumerernas kilskrift, romarnas siffersystem med mera).

  6. #6
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Stupränna - hatar ordet. Det heter stuprör eller hängränna.

    Men vad gäller ursprungsfrågan så är det väl möjligt att ha bestämd form plural på meter och minuter i den formen?

    En meter, tio meter, den ynka metern, de sista metrarna. Se vinter/vintrar.

    Men sekunder borde bli sekunderna, minuter minuterna.

    Säker är jag inte...

    Också intresserad av språk och språkbruk, betydligt mer nu än när jag gick i skolan.
    /Erik

  7. #7
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg

    En meter, tio meter, den ynka metern, de sista metrarna. Se vinter/vintrar.


    Det är här jag hävdar motsatsen.
    En meter, den ynka metern och de sista meterna anser jag som korrekt.

    (Säger inte att jag har rätt)

    Dock håller jag ned dig om stupränna.
    För att förtydliga mitt exempel skulle detta i modernt tal heta (om nu det ordet fanns vill säga)

    Stuprännrarna ^^

    Intressant diskussion detta, och även jag har stort intresse för svenskan men är långt ifrån så påläst som några av de som svarat i tråden.

  8. #8
    Ankan1
    Gäst
    En kilometer och flera kilometrar.En meter och flera metrar.En stupränna och flera stuprännor.Däremot ser böjelsen, en stockholmare och för många stockholmare likadan ut.Inget ovanligt i Skåneland.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2014-04-14 klockan 15:10.

  9. #9
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Någonting som blir lustigt och svåruttalat är när det kommer låneord. Finns ett par exempel där man kan använda både originallandets och vår inhemska försvenskning som blir rätt båda två.

    Container - containers eller containrar

    Broiler - broilers eller broilrar

    De senare exemplen blir tungvrickning...
    /Erik

  10. #10
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    En kilometer och flera kilometrar.En meter och flera metrar.En stupränna och flera stuprännor.Däremot ser böjelsen, en stockholmare och för många stockholmare likadan ut.Inget ovanligt i Skåneland.
    bara du håller dig till stuprör och hängrännor är jag nöjd, stuprännor ska utrotas.
    /Erik

Liknande ämnen

  1. Prisa GUD! Här kommer skattåterbäringen
    Av Fredd i forum Off topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-04-02, 12:26
  2. Nu kommer hösten och då…
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 08:53
  3. Ny här och snart kommer den :D
    Av PatrikAdolfsson i forum Custom
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 22:48
  4. Nu kommer folk bli galna på mig
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 22:36
  5. KOMMER SNART.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 08:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •