Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 34

Ämne: Lämnar ordet fritt (vägens värsta förare)

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Säger bara - finns det inga spikmattor i Sverige?
    Ove

  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Körkort är tyvärr redan en klassfråga pga den höga kostnaden för många att skaffa detta körkort där många yngre i t ex storstäderna varav jag känner till två idag kör utan detta körkort istället.Hur lyckad den utvecklingen nu är om det håller i sig så därmed har du väl målat in dig i Allianspartiet med sitt sköt dig själv och skit i andra filosofi.

    För övrigt så får lag och ordning av någon obegriplig anledning i detta land aldrig fatt i det grövsta buset på vägarna vilket nedanstående film av tusentals på bla YouTube visar så vad gör då en evig körkortsindragning för en den mer normale föraren för skillnad !?.
    Körkort är ingen rättighet. Har man inte råd att ta det i dag får man göra som alla andra, spara och ta det senare. Eller så tar man ett räntefritt lån via t.ex. Resurs. Är man minst 18 år och studerar kan man låna 15,000 kr och det kan ju alla göra för det finns massa utbildningar som är gratis och som också ger inkomst. Är man minst 18 år och arbetar kan man låna upp till 50,000 kr. Om man har betalningsanmärkningar och inte kan ta lån så är det individens egna fel, precis som om man saknar kompetens för att gå utbildningen i fråga, då får man sätta sig i skolbänken och plugga så man kan höja sina betyg. Andra alternativ är att be föräldrarna, släktingar, kompisar, arbetsgivare etc att ställa upp med lån. Finns många möjligheter men dina vänner valde att ta den lätta vägen och köra utan kort och det säger ju en hel del om personerna och hur man är funtad.

    Hur har dina vänner råd att köra bil med allt vad det innebär (man betalar väl för bensin, försäkring etc eller kör man stulna bilar, oförsäkrat och slangar bensin?) om man inte har råd att lägga några hundralappar per månad på ett körkortslån? Finna alltid pengar att spara. Bara att dra in på andra utgifter, leva på soppa, sluta röka, snusa, festa, köpa kläder etc. fram till att man har sparat ihop till kortet.

    Idioten på filmen kommer ta Darwinpriset förr eller senare så honom oroar jag mig inte för. Han och andra personer som honom har inte det som vi andra har innanför pannbenet så dessa kan man inte "skrämma" med lagar och regler utan det är bäst att låta dessa personer köra ihjäl sig och hoppas på att man inte tar med sig någon oskyldig när man gör det.
    Senast redigerat av Darkman den 2014-04-18 klockan 11:09.

  3. #13
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Idag blev man omkörd av nån idiot som skulle klämma sig emellan mig och mötande trafik... BMW förstås...

    /F

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Idag blev man omkörd av nån idiot som skulle klämma sig emellan mig och mötande trafik... BMW förstås...

    /F
    En glidare är för en del mcförare samma som en hästtransport för bilförare
    de måste bara förbi

  5. #15
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Jag var nog inte tydlig nog. Det var en bilist som skulle klämma sig emellan. Det blåste rätt kraftigt så jag ville inte ligga för nära mittlinjen utan höll mig på mitten av mitt körfält. Då då tyckte idioten bakom att han/hon kunde få plats...

    /F

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    Citat Ursprungligen postat av Darkman Visa inlägg
    Visst finns det idioter till hojåkare som inte bara utsätter sig själv utan även andra för oerhörda risker men min erfarenhet säger dock att det är bilisterna som överlag är den stora faran. Blinkar nästan aldrig, ligger gärna i röven samt svänger ut utan att kolla döda vinkeln (självklart utan blinkers). Man bryr sig helt enkelt inte eller så förstår man inte konsekvenserna av sitt beteende.

    Måste bli både svårare och dyrare att ta körkort samt hårdare straff för trafikbrott. Grova trafikbrott ska innebära att man förlorar sitt körkort för alltid.
    Att det skall ställas högre krav på körkortsutbildningen köper jag, men inte att det skall bli dyrare. Får vi bättre och säkrare trafikanter genom att göra utbildningarna dyrare? Menar du kanske att man skall mota kreti och pleti i grind? Dvs de som har det svårt ekonomiskt inte skall få möjlighet att ta ett körkort som kanske skulle underlätta deras liv och framtid i form av jobb etc. Jag förstår inte riktigt hur du tänker, men du får gärna förklara.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Egentligen tycker jag att all körkortsutbildning skulle göras billigare, ev. med hjälp av skattepengar. Trafikundervisning skulle även kunna få viss plats i grundskolan, kanske t.o.m. moppekort.
    Anledning: Det är massor av ungdom som missar en massa jobbtillfällen för att dom inte får köra. Jag inbillar mig att om fler kom i jobb så skulle det nästan löna sig med gratiskort.

    Däremot är jag för en bättre övervakning av beteende i trafiken: för korta avstånd, omkörning vid möte, omkörning på fel sida och fler såna beteenden som blivit allt vanligare. Även nykterhet + koll av att fordonet är påställt och försäkrat + att körkort faktiskt finns kunde gärna kollas lite oftare.
    Ove

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av Helgoson Visa inlägg
    Att det skall ställas högre krav på körkortsutbildningen köper jag, men inte att det skall bli dyrare.
    Om utbildningen är dyrare så brukar personen ta till sig den bättre eftersom man inte vill riskera att betala mer pengar.

  9. #19
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Egentligen tycker jag att all körkortsutbildning skulle göras billigare, ev. med hjälp av skattepengar. Trafikundervisning skulle även kunna få viss plats i grundskolan, kanske t.o.m. moppekort.
    Anledning: Det är massor av ungdom som missar en massa jobbtillfällen för att dom inte får köra. Jag inbillar mig att om fler kom i jobb så skulle det nästan löna sig med gratiskort.

    Däremot är jag för en bättre övervakning av beteende i trafiken: för korta avstånd, omkörning vid möte, omkörning på fel sida och fler såna beteenden som blivit allt vanligare. Även nykterhet + koll av att fordonet är påställt och försäkrat + att körkort faktiskt finns kunde gärna kollas lite oftare.
    Det är inte skolans ansvar utan ett föräldraansvar.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Cy2 Visa inlägg
    Det är inte skolans ansvar utan ett föräldraansvar.
    Jo så är det, men man kan ju alltid önska. Föräldrar är en "ojämn" grupp, en del finns knappast till för sin avkomma. Vore det med i läroplanen så bleve det jämnt fördelat med trafikundervisning för alla elever.
    Ove

Liknande ämnen

  1. Lämnar er nu!
    Av classe8 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-03-05, 09:25
  2. Olika mc förare.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-25, 09:57
  3. Mc-förare OSYNLIGA??
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2013-08-01, 14:32
  4. Bli bättre mc-förare
    Av bacon4ever i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 07:02
  5. Nilsson lämnar Hojen.nu
    Av Nilsson i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 16:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •