Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 34

Ämne: Lämnar ordet fritt (vägens värsta förare)

  1. #1
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351

    Lämnar ordet fritt (vägens värsta förare)

    Senast redigerat av pewa den 2014-04-11 klockan 18:15.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Forskning visar...

    Vill minnas att statistik från svenska vägar visar att medelhastigheten för MC är något högre än för bil på 70 väg, men lägre där hastigheten är 90 eller mer.

    Klart det finns ett litet antal idioter som sticker ut, men min högst personliga uppfattning är att hojåkare oftast kör bättre och försiktigare. Inte så konstigt, eftersom en olycka oftare får konsekvenser för oss.

  3. #3
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Kom undersökning förra året. Mc-folk körde fortare på allt utom motorväg om jag minns rätt. Finns hos SMC.

    /Freddo

  4. #4
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    70 inlägg på Sporthoj.

    http://www.sporthoj.com/forum/showth...l%E4gstaniv%E5

    Bilister orsakar MC-olyckor
    2011-07-05

    Ny statistik, som försäkringsbolaget IF tagit fram, visar att det i de allra flesta fall är bilisternas fel när en motorcykel och en bil kolliderar.

    I ett pressmeddelande skriver försäkringsbolaget If att de i 1 072 anmälda MC-olyckor med annat fordon utrett vem som varit vållande. I 964 fall konstateras att bilisten var vållande till olyckan. I endast 27 fall var MC-föraren ensam och i 39 fall delvis vållande.
    /Erik

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    70 inlägg på Sporthoj.

    http://www.sporthoj.com/forum/showth...l%E4gstaniv%E5

    Bilister orsakar MC-olyckor
    2011-07-05

    Ny statistik, som försäkringsbolaget IF tagit fram, visar att det i de allra flesta fall är bilisternas fel när en motorcykel och en bil kolliderar.

    I ett pressmeddelande skriver försäkringsbolaget If att de i 1 072 anmälda MC-olyckor med annat fordon utrett vem som varit vållande. I 964 fall konstateras att bilisten var vållande till olyckan. I endast 27 fall var MC-föraren ensam och i 39 fall delvis vållande.
    Då kan man ju fundera på om de nästan 950 fallen hållit mcföraren skadeslös?? DVS fullersättning för nuvarande och framtida problem.

  6. #6
    Tråd rensad. Håll en sansad ton, eller var tyst.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Matfors
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Då kan man ju fundera på om de nästan 950 fallen hållit mcföraren skadeslös?? DVS fullersättning för nuvarande och framtida problem.

    Det skulle varit intressant att veta.

    Men dessa siffror låter för "bra" tycker jag. Nu är jag ingen stamkund hos försäkringsbolag. Men visst brukar dom dela på vållande delen ibland? För det kan vara en kombination av fel som är orsak till en olycka.

    Exempel: Ett fordon anses 60% vållande och det andra 40%. Om tex ena fordonet kört på tok för fort och den andra kört ut vid väjningsplikt. För hade den som kört för fort hållit laglig fart hade olyckan säkert undvikits. Även om den andre bröt mot väjningsplikt.
    // Olof

  8. #8
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av pewa Visa inlägg
    Tråd rensad. Håll en sansad ton, eller var tyst.
    Oj vad har jag missat?

  9. #9
    Visst finns det idioter till hojåkare som inte bara utsätter sig själv utan även andra för oerhörda risker men min erfarenhet säger dock att det är bilisterna som överlag är den stora faran. Blinkar nästan aldrig, ligger gärna i röven samt svänger ut utan att kolla döda vinkeln (självklart utan blinkers). Man bryr sig helt enkelt inte eller så förstår man inte konsekvenserna av sitt beteende.

    Måste bli både svårare och dyrare att ta körkort samt hårdare straff för trafikbrott. Grova trafikbrott ska innebära att man förlorar sitt körkort för alltid.

  10. #10
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Darkman Visa inlägg
    Visst finns det idioter till hojåkare som inte bara utsätter sig själv utan även andra för oerhörda risker men min erfarenhet säger dock att det är bilisterna som överlag är den stora faran. Blinkar nästan aldrig, ligger gärna i röven samt svänger ut utan att kolla döda vinkeln (självklart utan blinkers). Man bryr sig helt enkelt inte eller så förstår man inte konsekvenserna av sitt beteende.

    Måste bli både svårare och dyrare att ta körkort samt hårdare straff för trafikbrott. Grova trafikbrott ska innebära att man förlorar sitt körkort för alltid.
    Körkort är tyvärr redan en klassfråga pga den höga kostnaden för många att skaffa detta körkort där många yngre i t ex storstäderna varav jag känner till två idag kör utan detta körkort istället.Hur lyckad den utvecklingen nu är om det håller i sig så därmed har du väl målat in dig i Allianspartiet med sitt sköt dig själv och skit i andra filosofi.

    För övrigt så får lag och ordning av någon obegriplig anledning i detta land aldrig fatt i det grövsta buset på vägarna vilket nedanstående film av tusentals på bla YouTube visar så vad gör då en evig körkortsindragning för en den mer normale föraren för skillnad !?.

    Senast redigerat av Ankan1 den 2014-04-17 klockan 14:42.

Liknande ämnen

  1. Lämnar er nu!
    Av classe8 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-03-05, 09:25
  2. Olika mc förare.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-25, 09:57
  3. Mc-förare OSYNLIGA??
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2013-08-01, 14:32
  4. Bli bättre mc-förare
    Av bacon4ever i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 07:02
  5. Nilsson lämnar Hojen.nu
    Av Nilsson i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 16:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •