Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 34 av 34

Ämne: Lämnar ordet fritt (vägens värsta förare)

  1. #31
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Tror faktiskt inte att pengar är den stora boven. Visst det är inte gratis med körkortet men folk har ju uppenbarligen inga problem med att hosta upp slantar för fordonet.

    Det är en attitydsfråga mer om man väljer att köra utan körkort, full eller galet fort. Finns ju exempel på folk som lovordar risk2:an för att i nästa andetag erkänna att det är ju inte alltid man följer det...

    Så länge den attityden finns så är det ointressant vad själva utbildningen kostar/kostade.

    Det senaste av konstigheter jag hörde handlade inte om mc förvisso men om motorsport. En person har gjort en investering i en säkerhetsprodukt som är relativt dyr men väldigt bra. Han använder det i första heatet men lämnar det i depån i andra heatet(kan ha varit heat 2 och 3 också jag var inte på plats) och far naturligtvis av banan då. Jag kan inte hur mycket jag än försöker förstå den attityden som jag anser att det beror på. Det är lite som när man ser mc-förare komma farande med hjälmen under armen. Det går uppenbarligen inte att lagstifta bort att folk är korkade och det handlar inte om en pengafråga, pengarna är ju redan investerade i dessa fall.

    /Freddo

  2. #32
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Pratade i dag om det lämpliga att ta körkort men en man som är kommen till vuxen ålder med barnbarn och allt men utan mc-kort. Han bedömer risken för att åka fast utan att ha kortet är så liten att han är beredd att ta den och fortsätter alltså att köra. Tanken är att han ska fixa lappen, men det handlar om möjlighet(=tid) och kostnad.

    Jag tycker(OBS- jag!) att körkortsproceduren skulle kunna bli effektivare och billigare genom att minska tid på körgård och istället ha en obligatorisk tid på ex.vis gocartbana. Garagevändning är väl borta från uppkörningen men är ett bra exempel på sådant som lätt kan kompenseras med lite fotarbete. (Förmodar att det har sina rötter inom militär utbildning för att mc-ordonanserna ska ha lite kul att fylla ut sin tjänstgöring med. Praktisk användning? Möjligen för att stila lite.)
    Platser för uppkörning och prov skall finnas inom rimlig tid och rimligt avstånd över hela riket och viss trafikutbildning sker inom skoltid, kanske t. o. m. ett moppekort.

    Så tycker jag....
    Ove

  3. #33
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Vändningen tycker jag att jag använder rätt ofta. Bra mycket lättare än att knuffa runt hojen om man har en spätta på också. Fåneriet med att leda in mc:n kan man ju hoppa över dock.

    Tycker nog att manöverbanan är rätt bra ändå eftersom den ändå visar vilken kontroll man har över mc:n.

    Vill man spara pengar så kan jag tycka att manöverbanan anpassas efter fordon. På så sätt slipper man dyr övningstid på körskolans mc. Betydligt smartare då att folk kan använda sin egen mc som antagligen är samma som den de kommer köra runt på närmsta säsonger iaf.

    Tycker jag iaf...

    /Freddo

  4. #34
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    För att inte tala om hur man rundar bilarna i bilköerna runt Stockholm, där är konbanan perfekt som övning. Eller tvärtom...
    /Erik

Liknande ämnen

  1. Lämnar er nu!
    Av classe8 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-03-05, 09:25
  2. Olika mc förare.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-25, 09:57
  3. Mc-förare OSYNLIGA??
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2013-08-01, 14:32
  4. Bli bättre mc-förare
    Av bacon4ever i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 07:02
  5. Nilsson lämnar Hojen.nu
    Av Nilsson i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 16:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •