Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 34

Ämne: Lämnar ordet fritt (vägens värsta förare)

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Egentligen tycker jag att all körkortsutbildning skulle göras billigare, ev. med hjälp av skattepengar. Trafikundervisning skulle även kunna få viss plats i grundskolan, kanske t.o.m. moppekort.
    Anledning: Det är massor av ungdom som missar en massa jobbtillfällen för att dom inte får köra. Jag inbillar mig att om fler kom i jobb så skulle det nästan löna sig med gratiskort.

    Däremot är jag för en bättre övervakning av beteende i trafiken: för korta avstånd, omkörning vid möte, omkörning på fel sida och fler såna beteenden som blivit allt vanligare. Även nykterhet + koll av att fordonet är påställt och försäkrat + att körkort faktiskt finns kunde gärna kollas lite oftare.
    Tycker nog som Ove, att det skulle finnas utrymme för en trafikundervisning i skolan. Om ungdomarna fick lära SIG TRAFIKVETT I UNG ÅLDER, SÅ SKULLE DE FÖRMODLIGEN TA LITE AV KUNSKAPEN VIDARE OCH PÅ SÅ SÄTT KANSKE RÄDDA MÅNGA LIV.
    Det är ju då man är ung, som man är ganska lätt påverkbar och kan få en riktig syn på trafikkulturen. Att få en 20-åring att ändra attityd är nog ganska svårt, som den med vuxna barn vet. Skulle det gå att ge ungdomarna lite trafikvett i 13-14 års åldern och samtidigt trycka på ansvarskänslan, vore nog mycket vunnet.

  2. #22
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Om inte mitt minne sviker mig har eller hade barnen trafikkunskap i skolan. Anser att det är föräldrarna som bär det största ansvaret, hur ofta ser man inte en förälder gå mot röd gubbe med sitt eller sina barn. Det är hur man agerar som skapar ett beteende.
    Jag går själv mot röd gubbe men gjorde inte det när mina barn var med när de var små. Försöker undvika det om jag ser barn stå vid övergångsstället.
    Senast redigerat av Cy2 den 2014-04-18 klockan 16:03.

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Cy2 Visa inlägg
    Om inte mitt minne sviker mig har eller hade barnen trafikkunskap i skolan. Anser att det är föräldrarna som bär det största ansvaret, hur ofta ser man inte en förälder gå mot röd gubbe med sitt eller sina barn. Det är hur man agerar som skapar ett beteende.
    Jag går själv mot röd gubbe men gjorde inte det när mina barn var nedbär de var små. Försöker undvika det om jag ser barn stå vid övergångsstället.
    Du bekräftar det jag skrev, barnen behöver undervisning så dom kan ta hand om sina föräldrar.
    Ove

  4. #24
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av Cy2 Visa inlägg
    Om inte mitt minne sviker mig har eller hade barnen trafikkunskap i skolan. Anser att det är föräldrarna som bär det största ansvaret, hur ofta ser man inte en förälder gå mot röd gubbe med sitt eller sina barn. Det är hur man agerar som skapar ett beteende.
    Jag går själv mot röd gubbe men gjorde inte det när mina barn var med när de var små. Försöker undvika det om jag ser barn stå vid övergångsstället.
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Du bekräftar det jag skrev, barnen behöver undervisning så dom kan ta hand om sina föräldrar.
    Först tar föräldrarna hand om barnen sen vice versa. Så det ska vara....

  5. #25
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Du bekräftar det jag skrev, barnen behöver undervisning så dom kan ta hand om sina föräldrar.
    Helt rätt.Dagens barn behöver undervisning så dom kan ta hand om mina föräldrar ... LOL.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    Citat Ursprungligen postat av Darkman Visa inlägg
    Om utbildningen är dyrare så brukar personen ta till sig den bättre eftersom man inte vill riskera att betala mer pengar.
    Källa på det, tack!

  7. #27
    Medlem Seths avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kinne-vedum
    Inlägg
    165
    Citat Ursprungligen postat av Darkman Visa inlägg
    Om utbildningen är dyrare så brukar personen ta till sig den bättre eftersom man inte vill riskera att betala mer pengar.
    Personligen så motsätter jag mig det argumentet på grund av personer man känner till härhemma som kör körkortslöst för de tycker att det kostar för mkt.
    Smc Medlem

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    Citat Ursprungligen postat av Darkman Visa inlägg
    Om utbildningen är dyrare så brukar personen ta till sig den bättre eftersom man inte vill riskera att betala mer pengar.
    Veckans mest korkade inlägg. Dessutom utan någon som helst underbyggnad eller källa.

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Helgoson Visa inlägg
    Veckans mest korkade inlägg. Dessutom utan någon som helst underbyggnad eller källa.
    Vet inte vad ett mc-kort kostar idag. Vet att en intensivkurs på bil kostar ca 15000:-
    Har man råd med detta så borde man ju vara rädd om lappen.
    Har man inga pengar så är det lätt att falla för frestelsen att köra olovligt.

  10. #30
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vet inte vad ett mc-kort kostar idag. Vet att en intensivkurs på bil kostar ca 15000:-
    Har man råd med detta så borde man ju vara rädd om lappen.
    Har man inga pengar så är det lätt att falla för frestelsen att köra olovligt.
    Runt 20000 hörde jag.
    Jan

Liknande ämnen

  1. Lämnar er nu!
    Av classe8 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-03-05, 09:25
  2. Olika mc förare.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-25, 09:57
  3. Mc-förare OSYNLIGA??
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2013-08-01, 14:32
  4. Bli bättre mc-förare
    Av bacon4ever i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 07:02
  5. Nilsson lämnar Hojen.nu
    Av Nilsson i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 16:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •