Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Yamaha tzr 125 går dåligt

  1. #1
    Medlem Allan Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Åland
    Inlägg
    110

    Yamaha tzr 125 går dåligt

    Hej

    Köpte en tzr 125 -94 till sonen som projekt.
    Den svarar riktigt dåligt på gasen och går inte alls om man trycker in kallstarten.
    Den dör om man försöker åka iväg med den.
    Några tips var man ska börja leta? Kan ju berätta att den e strypt till 9kw och varvar inte över 9000.

    Allan

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Hur länge har den stått? Om den stått inne i värmen under lång tid kan det blivit avlagringar efter torkad soppa. Prova att tömma ut allt gammalt och häll i lite färskt med en rejäl överdos STP förgasarrengöring. Finns på macken. Billigast och kan göra underverk och du kanske slipper skruva.
    Ove

  3. #3
    jag är ju ingen hejjare på mc mek men jag hade en Yamaha 125 modell äldre den krävde att batteriet
    va full laddat,det va batteri styrd tändning på den ,,
    kan kanske vara någon sådan symptom,

  4. #4
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Har den YPVS system så kolla om det fungerar som det ska! Hade en DT 125 med YPVS som hade körts utan batteri och därmed fått en skada på ingående elanslutningar till själva boxen. Det medförde att den inte ville varva ur överhuvudtaget. En sådan box ny skulle då kosta över 1800 kr och det ville jag inte ge så jag vred på servomotorn till YPVSen så att avgasventilen stod helt öppen. Det som YPVSen gör är att ge motorn dragkraft på låga varv men om den inte fungerar alls så vill inte motorn gå på fullvarv alls.




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  5. #5
    Medlem Allan Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Åland
    Inlägg
    110
    [QUOTE=MEHall;92002]Har den YPVS system så kolla om det fungerar som det ska! Hade en DT 125 med YPVS som hade körts utan batteri och därmed fått en skada på ingående elanslutningar till själva boxen. Det medförde att den inte ville varva ur överhuvudtaget. En sådan box ny skulle då kosta över 1800 kr och det ville jag inte ge så jag vred på servomotorn till YPVSen så att avgasventilen stod helt öppen. Det som YPVSen gör är att ge motorn dragkraft på låga varv men om den inte fungerar alls så vill inte motorn gå på fullvarv alls.




    Hej!

    YPVS en verkar funka, åtminstone rör den på sig. Skall ladda batteriet nu och byta bensin och tändstift så får vi se om det händer nåt. Hojen har stått i varmgarage i ca 2 år utan att ha varit igång.

    Allan

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    [QUOTE=Allan K;92021]
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Har den YPVS system så kolla om det fungerar som det ska! Hade en DT 125 med YPVS som hade körts utan batteri och därmed fått en skada på ingående elanslutningar till själva boxen. Det medförde att den inte ville varva ur överhuvudtaget. En sådan box ny skulle då kosta över 1800 kr och det ville jag inte ge så jag vred på servomotorn till YPVSen så att avgasventilen stod helt öppen. Det som YPVSen gör är att ge motorn dragkraft på låga varv men om den inte fungerar alls så vill inte motorn gå på fullvarv alls.




    Hej!

    YPVS en verkar funka, åtminstone rör den på sig. Skall ladda batteriet nu och byta bensin och tändstift så får vi se om det händer nåt. Hojen har stått i varmgarage i ca 2 år utan att ha varit igång.

    Allan
    Skulle nog inte vara fel att ta bort förgasaren och göra den ren noga. Är nog ganska enkelt på den hojen. Kan ju lätt bli avlagringar som Ove sa.

  7. #7
    Lacknafta i bensinen funkar utmärkt om man skall rengöra gamla förgasare,ca 1dl på 5 liter bensin,,
    körde min gamla kärring på det idag,,

  8. #8
    Medlem Allan Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Åland
    Inlägg
    110
    [QUOTE=Olle Å;92026]
    Citat Ursprungligen postat av Allan K Visa inlägg
    Skulle nog inte vara fel att ta bort förgasaren och göra den ren noga. Är nog ganska enkelt på den hojen. Kan ju lätt bli avlagringar som Ove sa.
    Hade bort förgasaren idag och rengjorde den. Den var full av gröna avlagringar.
    Den går lite bättre nu men inte bra. Jag var antagligen för slarvig
    Men..gör om och gör rätt.

    Allan

Liknande ämnen

  1. Dåligt av mig.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-09-30, 00:28
  2. Yamaha 1100 Dragstar går dåligt på låga varv
    Av Stefan57 i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-08-26, 18:49
  3. Dåligt med tid.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-07, 13:19
  4. Dåligt med hoj.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-06-20, 17:47
  5. yamaha XJ 400 bra eller dåligt
    Av intemartin i forum Street
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-07-24, 20:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •