Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 41 till 50 av 57

Ämne: Trike-projekt: Kawasaki Z750

  1. #41
    Glömde ta en bild på svingen monterad. Fixar det så får ni gärna säga vad ni tycker

  2. #42
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Artwork Visa inlägg
    Glömde ta en bild på svingen monterad. Fixar det så får ni gärna säga vad ni tycker
    En liten fundering till då det gäller uppkomna krafter. Om nu det en hjulet börjar spinna lite grann och helt plötsligt får fäste, då får du ett jäkla stort vridmoment som då skall tas upp av den korta biten som svingen utgör, räknat i hojens jängdriktning. Risken är vad jag tror att svingen kan krökas lätt eftersom dem är konstruerad för att ta upp krafter lodrätt.
    Detta problem borde ju lätt kunna lösas med ett stag fäst innanför bakhjulen och sedan går mot svinglagringen. Förläng den axeln i så fall. Skulle du köra mot en hög kant, så tar de stagen upp krafterna som uppstår.
    Tror även att stötdämparna skall fästas längre bak på svingen och vara betydligt kraftigare än de på bilden. även här uppstår ett mycket större vridmoment då du flyttar fjädringspunkten ganska långt bakåt.
    Om du gör en schematisk ritning av hojen uppifrån med axeln monterad och sedan ritar ett streck från bakhjulen fram mot svingaxeln, så syns det tydligt vad jag menar.
    Om jag har fel vill jag att någon rättar det. Kan tyvärr inte teckna det hela i matematiska formler, kanske någon kan det?
    Lycka till i fortsättningen.

  3. #43
    Jag hänger nog inte riktigt med på vad ni menar men tror jag börjar förstå. Då kanske det bästa är att flytta dämparna längre bak OCH längre ut mot däcken? För att samla upp kraften mer utifrån sidorna? Är det typ så ni menar?

  4. #44

  5. #45
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Börjar likna nåt...Men Låååång väg kvar.. i detta läget och med såå lite hästkrafter skulle i alla fall jag Svetsa fast axeln i befintligt fäste..för risken att du behöver byta axelröret är ju nästan obefintlig.. Dämparna måste längre bak också...de va därför jag sa förut att du borde ha en kick up som du fäster dämparna i...ungefär som på bilden...dämparna sitter nästan i linje med hjulen..! Hade nog varit bättre med ett 4-link system, finns en del varianter..finns en del som måste lösas under byggets gång.. Ett alternativ är ju också att kapa svingen och flytta axeln närmare motorn,Bra för kedjan också,blir kortare då. som sagt.finns massa olika lösningar.
    En bättre bild.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Benny intruder den 2015-04-03 klockan 18:29.

  6. #46
    Citat Ursprungligen postat av Benny intruder Visa inlägg
    Börjar likna nåt...Men Låååång väg kvar.. i detta läget och med såå lite hästkrafter skulle i alla fall jag Svetsa fast axeln i befintligt fäste..för risken att du behöver byta axelröret är ju nästan obefintlig.. Dämparna måste längre bak också...de va därför jag sa förut att du borde ha en kick up som du fäster dämparna i...ungefär som på bilden...dämparna sitter nästan i linje med hjulen..! Hade nog varit bättre med ett 4-link system, finns en del varianter..finns en del som måste lösas under byggets gång.. Ett alternativ är ju också att kapa svingen och flytta axeln närmare motorn,Bra för kedjan också,blir kortare då. som sagt.finns massa olika lösningar.
    En bättre bild.
    Då är jag med vad du menar!
    Vilken axel är det jag ska svetsa fast?

  7. #47
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    svetsa vid rödmärkningen på bilden..Egentligen är det enklaste stelbygge...för du kommer inte att få stötdämparna att fungera som dom ska...Man avråder även i mitt fall på T-23:an att INTE använda en Hel axel..Har att göra med fjädrad och ofjädrad vikt...Axeln är för tung helt enkelt för att det ska fungera bra..Du får bilden igen som jag menar.. :-)
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Benny intruder den 2015-04-03 klockan 19:22.

  8. #48
    Citat Ursprungligen postat av Benny intruder Visa inlägg
    svetsa vid rödmärkningen på bilden..Egentligen är det enklaste stelbygge...för du kommer inte att få stötdämparna att fungera som dom ska...Man avråder även i mitt fall på T-23:an att INTE använda en Hel axel..Har att göra med fjädrad och ofjädrad vikt...Axeln är för tung helt enkelt för att det ska fungera bra..Du får bilden igen som jag menar.. :-)
    Hade tänkt att bara svetsa den "bakre klossen" för att det ska bli mindre påfrestningar. Läste att det lättare spricker annars?
    En steloperation känns rätt vettigt. Men hur mycket komfort förlorar jag på det?

  9. #49
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av Artwork Visa inlägg
    Hade tänkt att bara svetsa den "bakre klossen" för att det ska bli mindre påfrestningar. Läste att det lättare spricker annars?
    En steloperation känns rätt vettigt. Men hur mycket komfort förlorar jag på det?
    Jo de stämmer att de spricker lättare.beror lite på...och komfort tror jag faktiskt aldrig du får..Om du bygger en sån stel ram som på bilden och lågt lufttryck så har du alldeles säkert MINST lika bra komfort..det som skiljer är att du med en trevlig investering på några tusen/stötdämpare kan få en bra komfort på nuvarande bygge men de va nog inte tänkt så väl..? så länge du har en så tung axel blir de aldrig bra..AAAAAlldeles för tung för komfort..
    Senast redigerat av Benny intruder den 2015-04-03 klockan 20:11.

  10. #50
    Citat Ursprungligen postat av Benny intruder Visa inlägg
    Jo de stämmer att de spricker lättare.beror lite på...och komfort tror jag faktiskt aldrig du får..Om du bygger en sån stel ram som på bilden och lågt lufttryck så har du alldeles säkert MINST lika bra komfort..det som skiljer är att du med en trevlig investering på några tusen/stötdämpare kan få en bra komfort på nuvarande bygge men de va nog inte tänkt så väl..? så länge du har en så tung axel blir de aldrig bra..AAAAAlldeles för tung för komfort..
    Jag skulle kunna tänka mig nya dämpare. Har rätt bra rabatter. På vilket sätt ska dom sitta för att funka bäst?

Liknande ämnen

  1. Tank till Kawasaki z750 -83
    Av Mange-mek i forum Veteran
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-05-05, 20:46
  2. kawasaki z750 strypning
    Av timzzy i forum Street
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-10-10, 21:19
  3. Kopplingsvajer Kawasaki z750 04:a
    Av Jonas76 i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-11, 15:20
  4. Kawasaki Z750 -82, hastighetsmätareproblem
    Av Beppe i forum Mekhörnan
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-09-22, 05:39
  5. Kawasaki z750
    Av Fredd i forum Street
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 03:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •