Sidan 4 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 57

Ämne: Trike-projekt: Kawasaki Z750

  1. #31
    Så, en liten uppdatering. Råkade knäcka ett gäng revben på jobbet i veckan så jag fick tyvärr inte så mycket jobb gjort som jag hade velat...
    Svingen blev svetsad och klar...


    Fick upp den på hjul, äntligen!
    Jag tycker dock den blev lite väl hög. Jag gillar inte att sadeln lutar uppåt. Blir nog nya, kortare dämpare...

  2. #32
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag bara funderar lite och kanske sätter en myra på dig.
    Om du kommer och kör ganska snabbt och ena bakhjulet går upp på en kant eller det andra ner i ett spår, hur reagerar hojen då? Tror det blir en liten stjälpningstendens med påföljande kursändring. Jag höll själv på med ett trikebygge för några år sedan och funderade då i dom banorna.
    Nu skall jag utveckla min fundering lite grann. Om man istället för två svingarmar i stället har en arm ledad vid bakaxeln och framgående stag fäst i ytterkant bakaxeln, som då bildar en triangel. Sedan får du sätta dit stötdämpare från bakaxel lite längre bak på ramen. Då borde du kunna köra även på ojämn väg utan fara. Då kan du även luta hojen lite inåt i kurvorna.
    Annars så kan man tänka sig att dela svingen framtill och bredda i sär den bak, då får man ju ungefär samma effekt, men konstruktionen blir svagare
    OBS, mina funderingar, Går ju fint att göra efteråt om man så vill.
    Hoppas du får triken färdig så vi kan få en utvärdering.
    Senast redigerat av Olle Å den 2015-03-30 klockan 18:09.

  3. #33
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag bara funderar lite och kanske sätter en myra på dig.
    Om du kommer och kör ganska snabbt och ena bakhjulet går upp på en kant eller det andra ner i ett spår, hur reagerar hojen då? Tror det blir en liten stjälpningstendens med påföljande kursändring. Jag höll själv på med ett trikebygge för några år sedan och funderade då i dom banorna.
    Nu skall jag utveckla min fundering lite grann. Om man istället för två svingarmar i stället har en arm ledad vid bakaxeln och framgående stag fäst i ytterkant bakaxeln, som då bildar en triangel. Sedan får du sätta dit stötdämpare från bakaxel lite längre bak på ramen. Då borde du kunna köra även på ojämn väg utan fara. Då kan du även luta hojen lite inåt i kurvorna.
    Annars så kan man tänka sig att dela svingen framtill och bredda i sär den bak, då får man ju ungefär samma effekt, men konstruktionen blir svagare
    OBS, mina funderingar, Går ju fint att göra efteråt om man så vill.
    Hoppas du får triken färdig så vi kan få en utvärdering.
    Mm jag vill också veta hur du tänkt där med flexet...?? finns en anledning till att man använder typ WW axlar eller Jaguarklump...!
    Jag har volvoaxel på mitt objekt...inte så praktiskt men det måste till en kickup ifrån ramen som du har sadeln på,som du kan sätta dämparna på..! ungefär som på min bild..vidare: four-link system som håller axeln.DESSUTOM behöver du ett panhardstag också för de blir såna sidokänningar på hela paketet..
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Benny intruder den 2015-03-30 klockan 19:34.

  4. #34
    Det är inget problem jag har hört från dom som kör med samma konstruktion. Tror man får köra rätt fort för att det ska bli ett problem av det.

  5. #35
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av Artwork Visa inlägg
    Det är inget problem jag har hört från dom som kör med samma konstruktion. Tror man får köra rätt fort för att det ska bli ett problem av det.
    Har inget med hastigheten att göra Utan tyngden och inget flex....Kör du ena hjulet på en trottoar exempelvis kommer det ju att vilja vrida sig nånstans...skillnad om du hade en stel ram som denna...!!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  6. #36
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Eller en hel bakdel som denna med separata drivaxlar..lite jaguaraxel över den..
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Benny intruder den 2015-03-30 klockan 20:45.

  7. #37
    Jo, men tror inte det blir några problem. Som sagt, har inte hört någon beklaga sig över det iaf.

  8. #38
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    Finns nog inte många såna konstruktioner e jag övertygad om...ett tips.!
    hoppas du tänker förstärka den här konstruktionen på bilden..annars vet jag precis var den kommer gå av..!!SFRO kommer aldrig godkänna den som den är.... de e du som ska köra den så de va bara ett tips..!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  9. #39
    Jadå, på den bilden är den bara punktad

  10. #40
    Medlem Benny intruders avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    328
    OK..du skrev att svingen va Klar så jag började undra...Lycka till med fortsatta bygget..
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Liknande ämnen

  1. Tank till Kawasaki z750 -83
    Av Mange-mek i forum Veteran
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-05-05, 20:46
  2. kawasaki z750 strypning
    Av timzzy i forum Street
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-10-10, 21:19
  3. Kopplingsvajer Kawasaki z750 04:a
    Av Jonas76 i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-11, 15:20
  4. Kawasaki Z750 -82, hastighetsmätareproblem
    Av Beppe i forum Mekhörnan
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-09-22, 05:39
  5. Kawasaki z750
    Av Fredd i forum Street
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 03:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •