Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Gruppkörning

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Gruppkörning

    Nu när våren kommit, så blir det ju vanligare med att mcåkarna kör i grupp. Det finns ju många synpunkter på detta, hur osv.
    Vill ta upp en grej här som många inte tänker på. Det här är ett jäkligt farligt moment. Scenariot är detta: Du leder en liten grupp och skall köra om på en väg som är lite krokig. Om du vid omkörningen kollar om någon kompis hänger med bakifrån, så måste du absolut sätta bra fart och inte svänga in framför det omkörda fordonet så nära att det inte finns plats för kompisen emellan.
    Kör man om och har kompisar med sig, så gäller det att snabba på och inte sitta och segdra förbi. Ibland funderar man ju på om föraren har glömt vad man har växellådan till. Speciellt med en motorsvag hoj. Detta gäller nog inte sporthojsåkarna i alla fall.
    Sedan finns det många andra synpunkter också.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Helt rätt Olle! Vill bara tillägga att den som hänger med i omkörningen ska hålla avstånd till den som kör före så att det inte blir någon "situation". Lätt hänt och den som ligger före ska ha sin uppmärksamhet framåt under omkörningen.
    Ove

  3. #3
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Bra påpekande Olle. Eftersom jag har mer pulver å vridmoment än andra så hänger jag ofta på när det blir en lucka. Å som sagt, viktigt att framförvarande håller i farten å vänta med insvänget så det blir plats.
    Jan

  4. #4
    Medlem Romeos avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    87
    Samt att kör man först ska man ha GOD planering. Vi körde ett gäng på motorväg när han längst fram bestämde sig för att svänga in till vänster.. Gissa om det höll på bli ett ordentligt krockscenario..
    Från 152kg till vältränad på några månader. Följ min resa i fitnessvärlden. http://myway2fitness.se

  5. #5
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Tror jag det, det brukar vara väldigt svårt att svänga vänster på motorväg...

    Skämt åsido, jag förstår att det var läskigt. Har hittills inte åkt på någon grupptur själv, har inte haft tid.
    /Erik

  6. #6
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Även inom det här området har SMC tips: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--.../Gruppkorning/

  7. #7
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Helt rätt Olle; upptäckte detta på en resa med några kompisar; jag låg sist och det fattades utrymme för mig i ledet efter en omkörning,,,
    Men vi pratade igenom fenomenet vid nästa stopp, sedan var den saken ur världen

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    89
    Jag har kört en del först i vårt gäng. Det jag försöker tänka på att inte jag som kör först
    kör om på något ''lätt'' ställe, typ lång raka.
    Vid vägbyte köra lite saktare en stund innan för att samla gruppen. Spec viktigt på motorväg.
    Den som kör sist får nästan alltid köra fortare än ledaren.
    Fartglada åker sist
    Stanna inte så sista gubben måste parkera ute i vägen.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Röjkvist Visa inlägg
    Jag har kört en del först i vårt gäng. Det jag försöker tänka på att inte jag som kör först
    kör om på något ''lätt'' ställe, typ lång raka.
    Vid vägbyte köra lite saktare en stund innan för att samla gruppen. Spec viktigt på motorväg.
    Den som kör sist får nästan alltid köra fortare än ledaren.
    Fartglada åker sist
    Stanna inte så sista gubben måste parkera ute i vägen.
    Det kommer mer och mer grejer att tänka på om man kör i grupp.
    Mycket viktigt att snacka tillsammans innan start, så att alla vet vad som gäller.
    En annan sak är att köra i en kortege, för då gäller andra trafikregler. Tror att riktig kortege skall vara stadfäst hos polisen.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Även inom det här området har SMC tips: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--.../Gruppkorning/
    Bra länk!
    Ove

Liknande ämnen

  1. Det här med gruppkörning
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-03-12, 22:36
  2. Gruppkörning
    Av Boogieman i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-03-21, 23:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •