Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Kurvtagning.

  1. #1
    Ankan1
    Gäst

    Kurvtagning.

    Ang kurvor som förmodligen är de flesta hojåkares gissel så undrar jag hur ni gör om ert spårval visar sig ha blivit rent fel.Frikopplar, bromsar ni eller bara låter ödet ha sin gång med en mildare form av panik.Min egen teknik i t ex en högerkurva är att placera hojen så nära mittlinjen på vägen som möjligt vid ingången till kurvan utan att störa annan trafik och hitta mitten på denna kurva (apex) som jag då skär så långt till höger det går för att sedan plana ut och återgå till mitten på min väghalva när kurvan avslutas och naturligtvis det spegelvända om det är en vänsterkurva.

    Men som sagt var, hur gör ni om det misslyckas och ni känner att detta känns definitivt inte bra / hälsosamt om ni ska ta er igenom kurvan i nuvarande fart och är mitt i denna kurva om ert spårval blivit rent fel beroende på hastigheten.Har ni något bra trick att då reda ut en kanske farlig situation med eventuell mötande trafik och en mc som vill sträva över i motsvarande körfält.

    Nedanstående exempel kan kosta dig livet ...


  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Ang kurvor som förmodligen är de flesta hojåkares gissel
    Gissel vet jag inte, det är kurvorna som gör det värt att köra.

    Viktigast är att se till så det inte blir fel från första början. Situationen avgör hur mycket marginaler man behöver. Ensam på bana så kan man ligga nära gränsen. Ute på landsvägen behövs lite mer marginal. Skymd sikt, annan trafik eller dylikt så behövs rejäl marginal. Killarna på filmen var inget föredöme precis. Antar att han kör efter kompisens förmåga istället för sin egen.

    Men visst, även med marginaler så kan man felbedömma. Är själv inte speciellt rutinerad och upplever att det inte finns så mycket att välja på. Håll gasen och motstyr så mycket det bara går.

  3. #3
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Instämmer med EVK. Den trevligaste sträckan mellan två punkter är en kurva...

    Läs på här http://svmc.se/upload/SMC%20centralt...ntroll_Web.pdf
    Mycket nyttigheter!

    Filmen kändes redan från början som att den skulle sluta med något småotäckt. De körde rätt fort, för nära varandra och alldeles bakom varandra. "Tvåan" såg inte vägen utan bara "ettans" rygg och bakdel. Lurigt! Betydligt bättre om tvåan kör snett bakom ettan. Då har man helt plötsligt både bättre sikt och längre reaktions- och bromssträcka. Simsalabim!
    Senast redigerat av TMax500 den 2014-03-31 klockan 16:46.

  4. #4
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Ren ärkeflax att inte vederbörande får möte av en bil. (tänkte skriva tradare, men även en bil eller annan MC i detta läget är nog så förödande).
    Tycker också jag att tvåan ligger alldeles för nära och för fel i sin placering, vilket kan tyda på att han/hon inte är riktigt van, vilket också visar sig i kommande kurva.
    Jag var med om något liknande när jag som övningselev kom in i en skarp högerböj. Farten var inte problemet för jag körde ganska sakta, men samtidigt fick jag möte av en hoj-kolonn, och där fastnade bllicken, vilket gjorde att jag drogs mot kolonnen.

    Jag brukar göra som du gör, dvs hitta spåret innan kurvan. Spåret är helt beroende på om kurvan är ljus eller mörk och hur trafiken ser ut i övrigt.
    Så, som alltid
    God framförhållning
    Var beredd på det oförberedda
    Anpassa farten
    Rätt växel
    Trottelkontroll..

    Jäkla äckligt det där alltså, men för att försöka på din fråga, så hoppas jag att jag i denna situationen hade lagt ner mer och gasat. men då gäller det ju att rätt växel är vald så det finns pulver att hämta..

  5. #5
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    När jag ser filmen tänker jag att en kurs att köra hoj fattas
    Jan

  6. #6
    Ankan1
    Gäst
    Hittade denna film på YouTube som förklarar hela ämnet bättre när jag inte tillhör gänget som kör igenom kurvorna sittandes rakt upp som en flaggstolpe.

    https://www.youtube.com/watch?v=Dl0x88fSgGU


  7. #7
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Det enklaste och säkraste sättet är väl att hålla den hastighet som gäller,speciellt om man inte känner till vägen

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    196
    Í första filmen så ligger han alldeles för nära sin kompis + i exakt samma spår. Bara det är alla fel i boken. Han missbedömer farten och kurvan eller så vågar han inte lägga ner och styra som han borde. Det tog mig ett par år att förstå hur kurvor skall tas, och fortfarande är jag en novis i ämnet. Det jag fått lära mig är att om det ser ut att gå åt h-vte...gasa och lägg ner ännu mer. Men det gäller att vara "cool under pressure" ;-)

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Det enklaste och säkraste sättet är väl att hålla den hastighet som gäller,speciellt om man inte känner till vägen
    Kan aldrig gå fel...

Liknande ämnen

  1. Bromstekniker och kurvtagning
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 22:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •