Sidan 6 av 15 FörstaFörsta ... 45678 ... SistaSista
Resultat 51 till 60 av 141

Ämne: Mer buller

  1. #51
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Varför skulle det vara svårt att mäta ljudet? Det är inte raketforskning direkt. Inom motorsport mäts ljudet hela tiden.

    /Freddo

  2. #52
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av Outlaw Visa inlägg
    Bilister visar minst hänsyn i trafiken (blinkers, vad är det?) så därför kommer jag fortsätta bröla runt med mina hojar för hörs jag så syns jag.


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  3. #53
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av Helgoson Visa inlägg
    Håller med dig. För många herrans år sedan bröt jag av blinkerspaken för en idiot som jag höll på att smälla med, med frasen : Den här behöver inte du, din dumma jävel! 2000:- i böter plus repkostnader på ungefär lika mycket. men det var det värt!


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  4. #54
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Varför skulle det vara svårt att mäta ljudet? Det är inte raketforskning direkt. Inom motorsport mäts ljudet hela tiden.

    /Freddo
    Nejdå inte alls svårt. En mätare med kalibreringsintyg, för tjafs kommer det att bli, ett måttband och en lista på vilka varvtal som gäller för resp. motor vid mätning. Ett stativ för att mätaren ska kunna vara stilla under mätning. Ev. kan behövas en varvräknare till dom hojar som inte har en egen.

    Stulna fastnar i nätet liksom oförsäkrade. Jag tycker det skulle vara bra med fler flygande kontroller. Totalt under mer än 50 år i trafiken har jag blivit stoppad högst 10 ggr. Men att dra igång en razzia på Sjöborakan eller liknande vore nog inte så begåvat.

    Nu handlade tråden om att minska ljud så jag liksom många andra har hamnat vid sidan av. Ber om ursäkt för detta.
    Ove

  5. #55
    Citat Ursprungligen postat av Hamre Visa inlägg
    Ganska typisk attityd för en HD åkare som tror att han e så mycket tuffare än alla andra hoj åkare!!!!!!!
    De verkar inte finnas så mycket bakom pannbenet på dej!
    Du ska kanske ta och läsa igenom vad som skrivs innan du lägger dig i och gör bort dig, eller du tycker kanske att det är okej att Ove kallar mig bullermupp bara för att jag vill höras och synas i trafiken då merparten av alla bilister kör som idioter?

    Klarar han av att kalla mig för bullermupp klarar han nog av att höra vad han kan göra med sitt inkontinensskydd. Tror du inte det?

    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Jag skulle väl istället säga ganska typisk inställning för en människa som tror hen är så mycket tuffare än andra människor. Attityd, även dålig sådan, är nog ganska oavhängigt från mc fabrikat och beror på andra saker än mc relaterade omständigheter.
    Projektera inte din osäkerhet på andra, jag har aldrig nämnt något om att vara tuff. Har heller ingen dålig attityd så länge som man inte kallar mig för saker, då ger jag svar på tal. Är det så konstigt?

    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Äh, inte så mycket att bry sig om. Det har ju sista tiden kommit in en hel del nya medlemmar med ganska så konstig attityd redan från första inlägget. Börjar undra om det inte är samma personer som bara skaffar nya konton?
    Du kan ju be en moderator eller admin kolla upp min IP-adress så kommer du få bekräftat att så inte är fallet.

  6. #56
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Som vanligt lite urspårningar här och var.
    Vi skall avhålla oss från personliga angrepp.
    Först och främst: vad är buller? Är det samma som oljud? Nej , tycker jag.
    Om man känner ett fysiskt obehag är det ju störande. Då uppstår ett nytt problem då folk uppfattar ljudet på olika sätt. En högvarvig eller lågvarvig motor ger ju olika ljud från sig, även om decibeltalet är lika.
    Om man däremot öppnar sitt system för att förorsaka andra obehag är man ju en otrevlig typ och visar ingen hänsyn.
    Öppnar man eller gör om systemet för att få ett "härligare" ljud utan att förorsaka andra obehag, så tycker jag det är OK.

  7. #57
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Som vanligt lite urspårningar här och var.
    Vi skall avhålla oss från personliga angrepp.
    Först och främst: vad är buller? Är det samma som oljud? Nej , tycker jag.
    Om man känner ett fysiskt obehag är det ju störande. Då uppstår ett nytt problem då folk uppfattar ljudet på olika sätt. En högvarvig eller lågvarvig motor ger ju olika ljud från sig, även om decibeltalet är lika.
    Om man däremot öppnar sitt system för att förorsaka andra obehag är man ju en otrevlig typ och visar ingen hänsyn.
    Öppnar man eller gör om systemet för att få ett "härligare" ljud utan att förorsaka andra obehag, så tycker jag det är OK.
    Problemet är att alla lyssnare tycker olika.
    Jan

  8. #58
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Först och främst: vad är buller? Är det samma som oljud? Nej , tycker jag.
    Om man känner ett fysiskt obehag är det ju störande. Då uppstår ett nytt problem då folk uppfattar ljudet på olika sätt. En högvarvig eller lågvarvig motor ger ju olika ljud från sig, även om decibeltalet är lika.
    Om man däremot öppnar sitt system för att förorsaka andra obehag är man ju en otrevlig typ och visar ingen hänsyn.
    Öppnar man eller gör om systemet för att få ett "härligare" ljud utan att förorsaka andra obehag, så tycker jag det är OK.
    Kan instämma i stora drag, men det finns alltid några som ska gå till överdrift.

    Några år sen nu men fortfarande aktuellt problem. Jag stod och kollade folklivet en bit från en uteservering och glasskiosk. En kille på Mc kommer puttrande i låg fart och mitt för serveringen drar han gas i bott med ett helvetes bröl på klart smärtsam nivå. Folk spiller mat och dricka i knät, barn tappar sina glassar och skriker som gastar. Åtgången på servetter ökade med några tusen procent på grund av att slyngeln skulle stila. Hojen hade absolut tomma rör och till råga på eländet tror jag att han hade pulat dit en kompressor.

    Respekt till dom som vill minska ljudnivån för att visa hänsyn till sin omgivning!
    Ove

  9. #59
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Kan instämma i stora drag, men det finns alltid några som ska gå till överdrift.

    Några år sen nu men fortfarande aktuellt problem. Jag stod och kollade folklivet en bit från en uteservering och glasskiosk. En kille på Mc kommer puttrande i låg fart och mitt för serveringen drar han gas i bott med ett helvetes bröl på klart smärtsam nivå. Folk spiller mat och dricka i knät, barn tappar sina glassar och skriker som gastar. Åtgången på servetter ökade med några tusen procent på grund av att slyngeln skulle stila. Hojen hade absolut tomma rör och till råga på eländet tror jag att han hade pulat dit en kompressor.

    Respekt till dom som vill minska ljudnivån för att visa hänsyn till sin omgivning!
    Att dra på inne i stan eller bland folksamlinger är inget som jag gör eller skulle göra om det nu inte skulle rädda mig ur en farlig trafiksituation. Vet nämligen av egen erfarenhet att bröl fungerar bättre än tutan. Har dock aldrig råkat ut för en sådan situation i stadsmiljö men skulle det ske så skulle jag välja mitt egna liv framför folks välbefinnande och kemtvättsnota.

  10. #60
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Tolkade det som att du erkände att det mest handlade om image och att du skiter fulltständigt i hur du påverkar andra. Men visst, det blev ännu dummare senare. När du hävdar att det finns andra som gör helt andra saker som är ännu värre. Andra lämnat sitt tydlig omdöme om dig, så låter jag bli, Mr "Outlaw".

    Vet inte hur du fick idén att du kan avgöra vad andra ska gilla eller inte.

Liknande ämnen

  1. Polisens nya mätinstrument mot buller
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-04-01, 21:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •