Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Prissättning på "bobbade" hojar på blocket

  1. #1
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414

    Prissättning på "bobbade" hojar på blocket

    Har kollat runt lite på blocket på hojar i bobber stuk.
    Är ganska förundrad över hur folk har valt att prissätta sina byggen.
    Jag har själv lagt ner massor med tid, energi och pengar på mitt bygge. Visst självklart har tanken slagit mig att sälja den vid någon tidpunkt för att göra ekonomiskt utrymme för nya projekt. Men när folk lägger ut sin hoj med ett konverterings kit från blue collar bobber monterat och tror att värdet ska höjas med ca 20000 spänn. Är det verkligen rimligt ?
    Skulle vara intressant att veta om det är något som folk är villiga att betala en väldans massa pengar extra för.
    Vad säger era erfarenheter?
    Jag har i min enfald trott att de pengarna jag lagt ner på att modifiera hojen är mer eller mindre kastade i skön.

  2. #2
    Ankan1
    Gäst
    Skönhet är ett objektivt bedömmande ur den enskilde betraktarens ögon och skiljer sig naturligtvis åt från individ till individ.Original är och kommer förmodligen alltid att vara det ultimata rent prismässigt ur försäljningshänseende oavsett hur tuff eller cool motorcykeln eller bilen nu än må ha blivit med diverse modifieringar.Kanske aningen mer lättsåld men väldigt sällan dyrare än originalet och ibland rent ut sagt väldigt svårsåld.

  3. #3
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Jag är helt inne på din linje Ankan1.
    Ser även att det ska vara lite svår motiverat att ta ut kanske 20000 mer för att man har köpt delar för kanske 5-10000 och monterat på hojen.
    I vissa avseenden kan jag förstå att köparen vill ha en hoj med just det utseendet. Men när man kan köpa en hoj som gått mindre och kanske till och med är nåt år nyare och delarna själv och bara bulta på dom. Det mesta är ju rena bolt on kits.

    Fick frågan här om dagen vad jag ville ha för mitt bygge.... svarade att jag nog vill ha mer än vad som är skäligt för hojen. Med den enkla anledningen att jag inte vill sälja den just nu. Men allt har ju ett pris. Rekomenderade honom snarare att köpa en begagnad VZ800 för en billig peng så kunde jag hjälpa honom att kitta upp den istället

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Twenty2 Visa inlägg
    Har kollat runt lite på blocket på hojar i bobber stuk.
    Är ganska förundrad över hur folk har valt att prissätta sina byggen.
    Citat Ursprungligen postat av Twenty2 Visa inlägg
    Fick frågan här om dagen vad jag ville ha för mitt bygge.... svarade att jag nog vill ha mer än vad som är skäligt för hojen.
    /tråd.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Skönhet är ett objektivt bedömmande ur den enskilde betraktarens ögon och skiljer sig naturligtvis åt från individ till individ.Original är och kommer förmodligen alltid att vara det ultimata rent prismässigt .
    Man får nog aldrig tillbaka utlagda pengar om man gjort en mindre större "modifiering"
    Moddar är personliga, träffar man rätt person/köpare , kanske..

    De jag gjort i ordning har alltid varit original, eller med nöjliget att återställa till...

  6. #6
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Darkman: Käns lite taget ur sitt sammanhang. Du glömde att jag inte vill säkja den just nu. Och det driver upp priset.
    Sätter man ut hojen på blocket så är man intresserad av att sälja den.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Twenty2 Visa inlägg
    Jag har i min enfald trott att de pengarna jag lagt ner på att modifiera hojen är mer eller mindre kastade i sjön.
    Citat Ursprungligen postat av Twenty2 Visa inlägg
    Fick frågan här om dagen vad jag ville ha för mitt bygge.... svarade att jag nog vill ha mer än vad som är skäligt för hojen. Med den enkla anledningen att jag inte vill sälja den just nu. Men allt har ju ett pris. Rekomenderade honom snarare att köpa en begagnad VZ800 för en billig peng så kunde jag hjälpa honom att kitta upp den istället
    Håller med helt och fullt! Dom ändringar som man gör på hojen höjer som regel inte värdet alls, snarare tvärtom. Skulle det av en händelse bli något VÄLDIGT lyckat och det finns någon som är beredd att betala så finns det en liten chans till någon förtjänst.
    Som regel blir det nog att man jobbar på något som mest drar åt skrotvärdeshållet ju mer man modifierar så man får räkna med att det man gör är för eget nöje.

    Köper jag en beg. maskin som har annat än originaldelar vill jag ha originalen med och helst monterade. Extratillbehör betalar jag noll för, kanske ändå använder något som jag gillar. Men det är jag det.
    Ove

  8. #8
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Skulle nog aldrig köpa en moddad mc. Det innebär ju bara problem när det går sönder. Så i de flesta fall sjunker värdet i mina ögon när mc:n är ombyggd. Fast då räknar jag kanske inte andra pipor som ombyggnad direkt.

    /Freddo

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Fast då räknar jag kanske inte andra pipor som ombyggnad direkt.
    Nej, det är mer att se som extrautrustning, typ packväskor. I alla fall om orginal följer med.

  10. #10
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Inte bara Bobbers som folk vill ha fantasi-priser för tycker jag,, ?

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-07-02, 12:34
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-12-23, 14:05
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 17:24
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-09-06, 15:07
  5. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •