Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Konsumentlagen

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154

    Konsumentlagen

    Jag köpte min HD i augusti förre året och var mycket nöjd. Dock ca tre veckor senare efter en kort sväng med min fru tändes batterilampan och vi blev stående kl 18,00 en söndag kväll efter vi hade stannat för kvälsmatenq. Bägaren konsterterade att batteriet vår tom. Dagen efter så hämtade HD Mölndal min hoj. De sa att batteriet var kass och de hade byt ut den fast den var ny. Jag körde ca två veckor till innan det var dags att avsluta säsongen. Under nästan hela vintern har min HD stått med C Tek laddare på. Jag började köra för ca en vecka sedan. Bara en liten sväng ca 15 mil. Under halva tiden så lyste batteri lampan. Idag så körde jag en liten sväng och nästan omedelbart så tändes batterilampan. Körde till HD där de konsterterade att batteriet var tom. De kunde se att hojen laddade inte batteriet. Ny batteri och ett nytt besök på tisdag.
    Min fråga är vad har jag för rättigheter ? Jag har ingen förtroende för hojen och skulle vilja häva köpet. Någon som vet regelverken ?

  2. #2
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Ny hoj eller?.Men är väl inte mycket att hänga läpp över.Är det inte bara att dom lagar laddningen,kan ju knappast vara nå svårt.

  3. #3
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Det ska nog till betydligt mer till innan man kan häva ett hojköp. Hur som helst har handlaren minst tre försök på sig att åtgärda defekten. Men det kan skilja beroende på bransch.

    /Freddo

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154
    Hoppas att det går precis så men även om det går så känns det olustig. Ville inte hamnar mitt i skogen med en ny hoj som inte starta.

    Från KO: Om säljaren väljer att reparera varan och felet finns kvar efter två reparationsförsök har du rätt att tacka nej till fler försök. Men om det är flera olika fel på varan kan säljaren ha rätt att utföra fler än två reparationer. Säljaren ska alltid reparera eller byta varan utan kostnad för dig.

  5. #5
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Farsan jobbade hos en bilförsäljare och där var det extremt ovanligt med återköp. Yror de där reglerna mer gäller elektronik och liknande men jag är inte säker.

    /Freddo

  6. #6
    Är du inte nöjd med hojen i övrigt? Låter nämligen nästan som om du försöker hitta på en ursäkt för att bli av med den? Annars hade du ju bara åberopat garantin så man fixade problemet. Förutsatt att den nu har det.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154
    Jätte nöjd med hojen i övrigt. Detta är min fjärde HD så inget fel där. Men när man betalar ca 200 000kr så ska det funkar. Tappar man förtroende för hojen och försäljare så det är kanske bättre att byta. Varför ska man acceptera felande varor ?

  8. #8
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Kolla på KO:s hemsida där borde stå vad som gäller vid bil/mc-köp.

    /Freddo

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Shaun Visa inlägg
    Jätte nöjd med hojen i övrigt. Detta är min fjärde HD så inget fel där. Men när man betalar ca 200 000kr så ska det funkar. Tappar man förtroende för hojen och försäljare så det är kanske bättre att byta. Varför ska man acceptera felande varor ?
    Självklart ska man inte acceptera felande varor men det är ju bara att åberopa garantin så får du felet åtgärdat. Att det har felat upprepade gånger beror på att handlaren aldrig åtgärdat problemet utan bara har bytt batteri trots att man vet (enligt egen utsago) att hojen inte laddar som den ska. Felet ligger säkerligen i generatorn eller regulatorn.

  10. #10
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Shaun Visa inlägg
    Jag köpte min HD i augusti förre året och var mycket nöjd. Dock ca tre veckor senare efter en kort sväng med min fru tändes batterilampan och vi blev stående kl 18,00 en söndag kväll efter vi hade stannat för kvälsmatenq. Bägaren konsterterade att batteriet vår tom. Dagen efter så hämtade HD Mölndal min hoj. De sa att batteriet var kass och de hade byt ut den fast den var ny. Jag körde ca två veckor till innan det var dags att avsluta säsongen. Under nästan hela vintern har min HD stått med C Tek laddare på. Jag började köra för ca en vecka sedan. Bara en liten sväng ca 15 mil. Under halva tiden så lyste batteri lampan. Idag så körde jag en liten sväng och nästan omedelbart så tändes batterilampan. Körde till HD där de konsterterade att batteriet var tom. De kunde se att hojen laddade inte batteriet. Ny batteri och ett nytt besök på tisdag.
    Min fråga är vad har jag för rättigheter ? Jag har ingen förtroende för hojen och skulle vilja häva köpet. Någon som vet regelverken ?
    Jag köpte en hoj på en firma i Göteborg, det var obalans i hojen! Men dom lyckades inte laga felet, efter 2 misslyckade försök att fixa hojen krävde jag återköp! Det var väl inte direkt populärt men jag bad dom att kolla Konsumentköpslagen, sen var det inga problem längre bara att lämna tillbaka hojen!


    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •