Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Återigen GPS, iPhone som GPS.

  1. #1

    Återigen GPS, iPhone som GPS.

    Jo, jag vet att det redan finns trådar om detta men dom jag hittade var fyra fem år gamla så jag tjatar på ytterligare en gång då utvecklingen troligtvis gått framåt på den fronten också.

    Har uteslutit att köpa en separat GPS då det enda jag använder en GPS till är att hålla koll på när jag ska svänga. Bluetooth använde jag inte på den gamla, inte heller röstvägledningen då jag blev vansinnig på tjatet. Vill jag lyssna på musik kör jag via iPhonen direkt. Så en speciell mc GPS för 3500 kr inkl fästen lägger jag inte ner.
    Köper jag en billig bil GPS för 1000 kr får man en med lika stor skärm som iPhonen men med betydligt sämre upplösning. Sen ska fästen för mc och vattentätt fodral också inhandlas och dom är inte billiga direkt om det ska vara lite kvalité.

    Däremot har jag ju en iPhone med LifeProof skal varför jag köpte ett mc/cykel fäste passande för denna för 399 kr. Strömförsörjningen ordnas med USB uttag som redan är beställt från USA.

    Nästa inköp blir en navigationsapp till iPhone 5S och jag har tittat på både Navigon och TomTom som hamnar på ca 600 spänn med kartor för Europa. Men jag vet att det finns billigare varianter och undrar om någon provat en sådan och kan berätta om lite fel, brister och fördelar.
    Jag har inga direkta krav men att kunna planera rutter på datorn hemma och föra över dom till telefonen vore bra. Likaså ska man kunna stänga av mobildata och slippa roamingavgifter och ändå ha en fungerande GPS. Det sistnämnda är ett krav förståss..

  2. #2
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Jo, jag vet att det redan finns trådar om detta men dom jag hittade var fyra fem år gamla så jag tjatar på ytterligare en gång då utvecklingen troligtvis gått framåt på den fronten också.

    Har uteslutit att köpa en separat GPS då det enda jag använder en GPS till är att hålla koll på när jag ska svänga. Bluetooth använde jag inte på den gamla, inte heller röstvägledningen då jag blev vansinnig på tjatet. Vill jag lyssna på musik kör jag via iPhonen direkt. Så en speciell mc GPS för 3500 kr inkl fästen lägger jag inte ner.
    Köper jag en billig bil GPS för 1000 kr får man en med lika stor skärm som iPhonen men med betydligt sämre upplösning. Sen ska fästen för mc och vattentätt fodral också inhandlas och dom är inte billiga direkt om det ska vara lite kvalité.

    Däremot har jag ju en iPhone med LifeProof skal varför jag köpte ett mc/cykel fäste passande för denna för 399 kr. Strömförsörjningen ordnas med USB uttag som redan är beställt från USA.

    Nästa inköp blir en navigationsapp till iPhone 5S och jag har tittat på både Navigon och TomTom som hamnar på ca 600 spänn med kartor för Europa. Men jag vet att det finns billigare varianter och undrar om någon provat en sådan och kan berätta om lite fel, brister och fördelar.
    Jag har inga direkta krav men att kunna planera rutter på datorn hemma och föra över dom till telefonen vore bra. Likaså ska man kunna stänga av mobildata och slippa roamingavgifter och ändå ha en fungerande GPS. Det sistnämnda är ett krav förståss..
    Funkar säkert men blir ju lite liten skärm och plottrigt om du ska ändra nått på skärmen.Om den funkar utan mobil data vet jag ej.Går väl att navigera med Goggle maps.Du skulle ju bara ha en gps så du såg vart du skulle svänga sade du.Men sen ville du ju kunna planera rutter i datorn och överföra,lycka till.
    Senast redigerat av engström67 den 2014-03-27 klockan 09:07.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Vad var frågan?

  4. #4
    Medlem Nysses avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    32

    Återigen GPS, iPhone som GPS.

    Om du har Garmin eller TomTom med lokalt lagrade kartor så kan du stänga av mobildata.

    Att planera hemma och förs över gör man i Mapspurce för Garmin. TomTom har säkert något liknande.

  5. #5
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Jag tycker fortfarande att om man inte vill lägga ner multum med pengar, ska man satsa på en billigare bil-GPS av bra fabrikat. Jag har skrivit detta förr; Jag kör med min TomTom bil-GPS på hojen. Den ligger i vattentät väska (som jag byggt eget fäste till :enkelt o billigt) som jag betalade ca250;- för. Detta funkar alldeles utmärkt för mig; kan som sagt lagra och lägga över rutter från datorn i den samt naturligtvis ha den i bilen.



  6. #6
    Måste väl vara enklare o köpa en Nokia mobil ! Har bra GPS o kartorna är bara ladda ner i telefon

  7. #7
    Nja vet inte det ! Nya nokierna kan du styra med handskarna på ! Vilket förenklar när en har typ en vatten tät väska på styret ! Man behöver inte ta ur den när man ska styra mobilen .

  8. #8
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Nja vet inte det ! Nya nokierna kan du styra med handskarna på ! Vilket förenklar när en har typ en vatten tät väska på styret ! Man behöver inte ta ur den när man ska styra mobilen .
    Det går bra att styra en GPS genom en vattentät väska.

  9. #9
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Jag kör Navigon på min iPhone. Hittade en "vattentät" hållare att fästa på styret (hårdplast med gummerat foder) på ebay för en dryg hundralapp. Telefonens pekskärm fungerar även monterad i fodralet, och visade sig fungera utmärkt tillsammans med min Scala Q3 när jag tog en nätt tur på 18 mil i måndags. Rekommenderas.

  10. #10
    Sorry men jag rekommenderar Nokia pga kör lastbil
    Funkar i alla lägen ! Bil Mc Lastbilen

Liknande ämnen

  1. Kommunikation med Iphone
    Av Lunne i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 22:03
  2. Forum iPhone app?
    Av adara i forum Om hojen.nu
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-11, 13:31
  3. iPhone som navigator på MC
    Av lindor i forum Touring
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-12-05, 16:22
  4. GPS i iPhone
    Av Kimmo i forum Off topic
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-12-30, 16:15
  5. iPhone del 3
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 08:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •